Příprava nových RVP nakonec vyústila v rozhodnutí, aby se DG posunula na pozici klíčové kompetence. Digitální kompetence (dále DK) je tedy vývojovým pokračovatelem jak informační, tak digitální gramotnosti. Je definována jako schopnost sebejistě, kriticky a tvořivě využívat digitální technologie k dosažení cílů vztahujících se k práci, učení, zábavě či k zapojení do společnosti.
zdroj: Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů, DigCompEdu
Osvojování klíčových kompetencí je dlouhodobý a složitý proces. U DK pak můžeme hovořit o určitých oblastech, které vycházejí z obsahově blízkých gramotností, nicméně nejsou stálé a trvale platné. Mění se v závislosti na tom, jak se mění způsob a šíře využívání digitálních technologií ve společnosti a v životě člověka.
Poznámka: Zařazení digitální kompetence mezi klíčové umožnilo inovovat vzdělávací oblast Informatika výrazným příklonem k informatickému myšlení. Tento nový směr byl navíc podpořen projektem Podpora rozvíjení informatického myšlení (iMyšlení) řízeným Jihočeskou univerzitou v letech 2017-2020.