Realizace externího hodnocení

Obsahové vymezení externího hodnocení

V rámci inspekční činnosti Česká poradenská školní inspekce získává a analyzuje informace o vzdělávání dětí, žáků a studentů, o  činnosti škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku, sleduje a hodnotí vzdělávací soustavu , zjišťuje a hodnotí , průběh a výsledky , a to podle příslušných poradenských školních vzdělávacích programů a podmínek akreditovaných služeb školních rámcových programů a dále jeho podmínky a podmínky vzdělávacích programů a vzdělávacích průběhů vzdělávacích programů

Česká školní inspekce provádí inspekční činnost také na základě stížností, podnětů a petic , které svým obsahem spadají do její působnosti, inspekční činnost pro účely přiznání dotací soukromým školám a školským zařízením a také další činnosti na základě školského zákona a prováděcích právních předpisů. 

Česká školní inspekce rovněž vykonává kontrolu dodržování právních předpisů , které se týkají poskytování vzdělávání a školských služeb, a také veřejnosprávní kontrola využívání finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných škol a školských zařízení. Inspekční činnost ve formě kontroly však nebude na tomto metodickém webu nijak reflektována , protože realizace kontroly je zcela jinou disciplínou mající jiný smysl a účel než externí hodnocení kvality a efektivity vzdělávání. Právě hodnocení kvality vzdělávání jako externí zpětná vazba pro školy i stát směřující k popisu efektivity vzdělávací soustavy a jejích jednotlivých složek je pro rozvoj vzdělávání a jeho kvality zcela nepostradatelné.

Podrobnosti a další informace k činnosti České školní inspekce jsou k dispozici na webových stránkách úřadu (www.csicr.cz) v části O nás

Východiska externího hodnocení

Při své hodnotící činnosti Česká školní inspekce vychází z kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vycházejících z modelu tzv.  kvalitní školy a pro sjednocení pohledu na kvalitu vzdělávání napříč Českou republikou využívá také řadu interních metodických materiálů , smyslem je standardizovat výkon hodnoticích aktivit realizovaných prostřednictvím školních inspektorů působících na jednotlivých pracovištích České školní inspekce.

K hodnoticím kritériím tak byly zpracovány specifické interní metodické komentáře , inspekční pracovníci dále využívají také např. metodiku inspekční činnosti , metodiku šetření stížností , interní postupy pro výkon kontroly během hodnotících činností, metodická doporučení pro řízené rozhovory s vedením školy nebo metodická doporučení pro realizaci hospitací .

Samozřejmostí jsou také pravidelné semináře s inspekčními pracovníky , v nichž jsou diskutována různá témata související s hodnocením kvality a efektivity vzdělávání, a to jak na základě interních podnětů (interní mechanismy České školní inspekce), tak na základě informací zvnějšku (zpětná vazba k inspekční práci od soudních ředitelů škol a učitelů, reflexní stížnosti, stížnosti pracovníků na práci inspekce).

Systém managementu kvality práce inspekčních pracovníků České školní inspekce je tedy propracovaným mechanismem zahrnujícím všechny relevantní aspekty řízení kvality s cílem poskytovat školám , státu i dalším aktérům skutečně objektivní , relevantní , komplexní , důvěryhodnounezpochybnitelnou vazbu na kvalitu a efektivitu vzdělávání v České republice.

Inspekční činnost realizovaná Českou školní inspekcí ve školách a školských zařízeních je komplexním procesem , který se skládá z několika na sebe navazujících fází. Cílem tohoto procesu je poskytnout objektivní a relevantní zpětnou vazbu o kvalitě a efektivitě vzdělávání v konkrétní škole či školském zařízení.

Videoprezentace Hodnocení kvality vzdělávání ve škole


 

Před samotnou realizací inspekční činnosti probíhá důkladná příprava inspekčního týmu . Ta zahrnuje všechny dostupné dokumenty a informace o škole, jako jsou výroční zprávy , školní vzdělávací program či výsledky předchozích inspekcí . Inspekční tým rovněž studuje relevantní data z informačních systémů České školní inspekce a dalších zdrojů. Právě na základě všech těchto podkladů je harmonogram stanoven inspekční činnosti a jsou identifikovány oblasti, kterým bude předem stanovena inspekční činnost věnována zvýšená pozornost.

Předinspekční svodka shrnuje pro členy inspekčního týmu v jednom dokumentu relevantní údaje o škole nebo školském zařízení , které jsou dostupné v informačních systémech České školní inspekce (InspIS). Jedná se například o údaje ze statistických výkazů MŠMT, výsledky předchozí inspekční činnosti, výsledky výběrového zjišťování žáků apod.

Dalším zdrojem jsou informace o aktuální situaci ve škole , které vyplní ředitel nebo další členové vedení školy. Díky dotazníku je zajištěn i přenos některých dokumentů v elektronické podobě.


Předinspekční svodka






Dotazník pro ředitele

Samotná inspekční činnost ve škole trvá zpravidla 3 až 5 dní , v závislosti na velikosti a typu školy. Během této doby inspekční tým rozvíjí řadu aktivit, jejichž cílem je získat ucelený obraz o podmínkách, průběhu a výsledků vzdělávání v dané škole.

Mezi tyto aktivity patří:
  • Hospitace v hodinách – inspektoři navštěvují vyučovací hodiny a sledují průběh vzdělávání* 
  • Rozhovory se členy vedení školy, pedagogiky, dalšími zaměstnanci a případně žáky 
  • Dotazníková šetření mezi žáky, pedagogikou a případně rodiči
  • Analýza školní dokumentace 
  • Prohlídka prostor a materiálního vybavení školy 
Podstatnou část získaných informací členové inspekčního týmu také zaznamenávají v informačním systému InspIS např. do hospitačního záznamu. Zároveň využívají přehledů z vyplněných dotazníků , které vyplnili žáci nebo pedagogové.

Inspekční tým průběžně analyzuje získané informace a vyhodnocuje je na základě aktuální podoby kritérii hodnocení podmínek, průběhu a výsledků.

O zvláště závažných zjištěních informuje vedení školy .

* Hospitační činnost slouží k hodnocení průběhu vzdělávání školy napříč jednotlivými vzdělávacími obory a předměty. Hodnocení kvality práce jednotlivých pedagogických pracovníků je v kompetenci ředitele školy.

Hospitační záznam ZV



Dotazníky pro učitele, asistenta pedagoga, žáka

V závěru inspekční činnosti probíhají hodnotící rozhovory s vedením školy (zástupci pedagogického sboru), zřizovatelem , zástupci školské rady , během kterého jsou roky hlavní zjištění a závěry inspekčního týmu. Vedení školy má k těmto zjištěním vyjádřit možnost dodat informace či vysvětlení. 

Následně inspekční tým vypracuje inspekční zprávu , která obsahuje komplexní hodnocení kvality a efektivity vzdělávání v dané škole. Zpráva je strukturována podle jednotlivých oblastí hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, a obsahuje jak pozitivní zjištění , tak i identifikované nedostatky a doporučení pro zlepšení . Inspekční zpráva je po připomínkovém řízení zveřejněna na webových stránkách České školní inspekce a slouží jako důležitý zdroj informací pro školu, zřizovatele i široká veřejnost.

Součástí hodnocení, které je dostupné po ukončení inspekční činnosti je i kriteriální hodnocení , které jsou dostupné řediteli školy v informačním systému InspIS .


Inspekční zprávy



Na zjištění školy Opatřením k odstranění nedostatků reaguje , ve kterém formuluje, jak budou zjištěné nedostatky eliminovat, jaké konkrétní kroky budou maximálně v jakých časových úsecích a jak ví, že opatření byla účinná a škola požadovaného zlepšení dosáhla. Tento dokument je klíčový pro efektivní implementaci změn a zlepšení kvality vzdělávání na základě závěrů inspekční činnosti. Škola tak aktivně přistupuje k zjištěním a doporučením České školní inspekce a využívá je jako příležitost pro svůj další rozvoj a zkvalitňování vzdělávacího procesu.

Opatření k odstranění zjištěných nedostatků



Opatření k odstranění ke stažení.