KOMPAS s programem PEER: Cílená podpora rozvoje škol

Česká školní inspekce a Národní pedagogický institut České republiky realizují metodickou podporu škol prostřednictvím aktivity KOMPAS. Ta se zaměřuje na cílenou podporu škol podle Kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání modelu Kvalitní škola. Dělí se na dvě hlavní části: komplexní podporu a cílenou spolupráci mezi řediteli v programu PEER. Každá část má specifické zaměření a přínosy pro školy.

  1. Komplexní podpora – dvouletý proces rozvoje školy, zaměřený na strategické pedagogické vedení a systematické zavádění inovací.
  2. Ředitelská spolupráce – jde o krátkodobou kolegiální podpora ředitelů v rámci PEER programu, která je cílená na konkrétní oblast a probíhá v pětiměsíčním cyklu.

KOMPAS (KOordinace Metodické Podpory A Spolupráce) je dlouhodobý metodický program zaměřený na zvyšování kvality vzdělávání ve školách. Vznikl v září 2022 na základě úspěšného pilotního ověřování metodické podpory škol (PILOT 3 a PILOT 14). Nejprve se testoval ve třech krajích a díky pozitivním výsledkům se následně rozšířil do všech 14 krajů. Jako standardní podpora škol je zavedený od února 2024.

Hlavním cílem programu je podpořit pedagogické vedení škol – tedy ředitele a jejich týmy, kteří hrají klíčovou roli v kvalitě vzdělávání, kterou škola poskytuje. To zahrnuje vytváření přátelského a podpůrného školního prostředí, rozvoj učitelů, podporu kvality a atraktivity výuky, zajištění potřebného materiálního zázemí a systematický profesní růst vedení školy.

Program KOMPAS napomáhá školám naplňovat kritéria modelu Kvalitní škola, současně chce ČŠI a NPI školám pomoci efektivně plánovat a realizovat jejich rozvoj. Ambicí je, aby díky programu ředitelé získali komplexní pohled na potřeby své školy, naučili se strategicky plánovat a používat vhodná opatření pro řešení problémů –a to jak na dlouhodobé, tak operativní úrovni. Celkově se proto KOMPAS zaměřuje na posílení školního managementu, zlepšení pedagogických procesů a zvýšení kvality vzdělávání.

Zapojit se do ní mohou školy pouze na základě výsledků inspekční činnosti ČŠI. Jedním z hlavních kritérií je zájem ředitele školy. Ten totiž musí chtít využít potenciál školy k rozvoji a schopnost efektivně reagovat na nabízenou podporu ze strany ČŠI a NPI ČR.

ČŠI totiž na základě komlexní inspekční činnosti určí oblasti, ve kterých je nutné se zlepšit. Poté, co se tyto oblasti identifikují, NPI ČR sestaví personifikovaný balíček podpory specificky vytvořený pro danou školu, který je konzultován s ČŠI.

Následně školní inspektoři nabízejí sérii setkání s ředitelem školy, kde společně pracují na udržení zvolené strategie rozvoje, účinnějších opatřeních, které už škola má a dalších aktivitách. Česká školní inspekce se také snaží maximálně zvyšovat informovanost podpořených škol zasíláním relevantních dokumentů a dalších výstupů portálu Kvalitní škola a České školní inspekce, případně nabídek k účasti na vybraných aktivitách inspekce.

Ředitelská spolupráce neboli PEER program, se zaměřuje na kolegiální podporu mezi řediteli škol. Cílem je rychlá a efektivní pomoc škole ve vybrané oblasti prostřednictvím sdílení zkušeností a odborného poradenství mezi řediteli.

PEER program je postaven na spolupráci mezi dvěma rovnocennými partnery:

  • Ředitel podporované školy – využívá získanou pomoc k realizaci plánovaných opatření, která mu pomohou zlepšit kvalitu řízení školy.
  • PEER ředitel – zkušený kolega z jiné školy, který poskytuje nezaujatou zpětnou vazbu, sdílí inspirativní praxi a pomáhá se zaváděním inovací.
  • Výběr školy – ČŠI na základě inspekční činnosti doporučí školu k zapojení.
  • Přiřazení PEER ředitele – odborník ze školy podobného zaměření poskytuje podporu. Inspekce spolupracuje s více jak stovkou ředitelů, kteří podporu kolegům nabízí.
  • Samotná realizace podpory – trvá pět měsíců, během nichž se sdílí zkušenosti, probíhají konzultace či se společně řeší problémy.
  • Vyhodnocení přínosu – zpětná vazba a doporučení pro další rozvoj školy.

Mezi hlavní formy podpory patří:

  • Individuální konzultace k inovacím ve škole.
  • Sdílení příkladů dobré praxe a inspirativních postupů.
  • Stínování a účast na vybraných aktivitách PEER ředitele.
  • Společné řešení konkrétních problémů v rámci případových studií.
  • Supervizní rozhovory se školními inspektory pro efektivní hodnocení změn.
  • Strategická podpora pro rozvoj školy – plánování změn na základě kvalitních dat.
  • Podpora na míru – škola dostává konkrétní rady podle svých potřeb.
  • Nezávislý pohled zkušeného kolegy – možnost efektivně nastavit opatření.
  • Bezpečné prostředí - kolegiální podpora ředitelů jiných škol.
  • Propojení s inspirativní praxí – sdílení zkušeností mezi školami.
  • Zavádění inovací ve školním prostředí – řízený rozvoj pod odborným vedením.
  • Školy, které se chtějí zapojit, mohou najít více informací na webu www.npi.cz nebo na metodickém portálu Kvalitní škola.
Informace najdete také na webových stránkách Národního pedagogického institutu.