Screening duševního zdraví a wellbeingu žáků

Nástroje jsou sestaveny s využitím mezinárodně ověřených dotazníků ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví.
Vzhledem k specifikům interpretace výsledků jednotlivých nástrojů jsou nabízeny jen v digitální podobě. Nástroje mají z hlediska školy několikeré využití:
  • Jako diagnostické nástroje pro kvalitu duševního zdraví a wellbeingu žáků v konkrétní třídě. Vyhodnocení dotazníku poskytuje celkový obraz třídy. Umožňuje případné  srovnání s průměry hodnot ostatních tříd ve škole. Zároveň jsou v průvodci uvedena doporučení vyplývající z dosažených skórů.
  • Jako diagnostické nástroje pro kvalitu duševního zdraví a wellbeingu žáků v celé škole. Report poskytuje celkový obraz školy v podobě přehledného vyhodnocení. 
Administrace probíhá v prostředí InspIS DATA na kartě Autoevaluace. Protože dotazníky pracují s texty, je předpokladem jejich smysluplného využití, že je respondent přečte s porozuměním. To souvisí s věkem žáků a s tím, jak učitelé s pojmy souvisejícími s pocity, duševním zdravím, pohodou a vztahy pracují. Zda žáci chápou správně jich význam. Paradoxně tedy tyto dotazníky nemusí poskytnout přesnou informaci v těch školách, které by ji asi nejvíc potřebovaly.
Při zadávání dotazníku žákům je důležité jasně sdělit, že je dotazník anonymní. Toto je důležitý předpoklad k získání použitelných dat k vyhodnocení. Osvědčeným nástrojem je například losování přístupových údajů. Pro posílení vzájemné důvěry žáků a pedagogů je důležité následně s výsledky dotazníku procovat, diskutovat o tom, jaké informace dotazování přineslo a jak je škola chce a může využít ke zlepšení situace nebo k udržení stavu, který je dobrý. 
Primárním účelem nástrojů je poskytnou vedení školy a pedagogům obraz toho, jak se žáci ve škole cítí, co případě má vliv na jejich duševní zdraví a pocit duševní pohody, který je důležitou podmínkou pro učení a tím i výsledky vzdělávání. Výhodou těchto screeningových nástrojů je jejich relativně široký záběr, snadnost použití, automatické vyhodnocení i doporučení, které je součástí průvodce.
Celkem jsou k dispozici čtyři nástroje, z nichž každý je orientován na určitý aspekt duševního zdraví žáků a využívá ověřené dotazníky, které jsou v praxi využívány samostatně nebo v různých kombinacích. Jednotlivé dotazníky se liší jednak zaměřením, jednak škálami a také interpretací. 

Dotazník duševní pohody - využívá dotazník World Health Organization Well-Being Index – WHO-5 od Světové zdravotnické organizace základnímu screeningu duševních obtíží ve školním kolektivu. Slouží k zjištění aktuální situace a může poskytnout dostatek informací k přípravě opatření pro zmírnění rizik duševních obtíží. Nejedná se o klinický či diagnostický nástroj. Více informací o dotazníku duševní pohody.

Dotazník duševního zdraví – se zabývá identifikací přítomnosti a závažnosti deprese. Využívá k tomu dotazník PHQ-9 (“dotazník pacientova zdraví”) je devíti položkový nástroj určený k hodnocení depresivních symptomů a jejich závažnosti. Je to běžně používaný screeningový dotazník ve zdravotnictví. Více informací o dotazníku dušovního zdraví.

Dotazník pocitů úzkosti – se orientuje na fenomén úzkosti a je časově specifikován pro období posledních dvou týdnů. Využit je rychlý a praktický nástroj, kterým je dotazník GAD-7 (Generalized Anxiety Disorder-7) je sedmibodový screeningový dotazník určený k hodnocení úzkostných symptomů, konkrétně generalizované úzkostné poruchy (GAD), ale je efektivní i při identifikaci jiných úzkostných poruch, jako jsou panická porucha, sociální úzkostná porucha nebo posttraumatická stresová porucha (PTSD).  Více informací o dotazníku pocitů uzkosti.

Dotazník duševní gramotnosti – se orientuje na měření duševní gramotnosti mezi dospívajícími. Využit je specifický dotazník UMHL-A (UK Mental Health Literacy Scale for Adolescents). Je zaměřen na měření několika dimenzí duševní gramotnosti, jako je schopnost rozpoznat příznaky duševních onemocnění, znalost rizikových faktorů, postoj k vyhledávání odborné pomoci a povědomí o způsobech léčby. V této části respondenti odpovídají na škále. Více informací o dotazníku duševní gramotnosti.