Hodnocení klíčových kompetencí
Pro hodnocení klíčových kompetenci, které jsou v českém vzdělávacím prostředí stále relativně novým prvkem, byly vytvořeny v České školní inspekci některé nástroje, které jsou školám nabízeny k využití. Způsob promítnutí klíčových kompetencí do činností učitelů vede k odlišným přístupům k hodnocení rozvoje klíčových kompetencí. V případě klíčových kompetencí jako dlouhodobých cílových kategorií lze minimálně vyhodnocovat, jak se klíčové kompetence promítly do koncepce školního vzdělávacího programu nebo do koncepce konkrétních vyučovacích předmětů, jak se znalost nejobecnějších cílů promítá v pojetí výuky učitelů apod. V případě výchovných a vzdělávacích strategií lze sledovat jejich kvalitu uplatnění, jejich soulad se školním vzdělávacím programem, smysluplnost využívání v konkrétní výuce apod. Využití obou uvedených způsobů se věnovala Metodika externího hodnocení podpory rozvíjení klíčových kompetencí RVP ZV v základních školách a na nižších stupních víceletých gymnázií. V jejím textu jsou formulovány znaky dokládající rozvoj klíčových kompetencí ve výuce i mimo ni a některé nástroje, které mohou k uvedenému hodnocení sloužit.
Základním nástrojem pro hodnocení dosahované úrovně rozvoje klíčových kompetencí na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií jsou hodnoticí aktivity, které jsou dostupné školám v InspIS DATA. Východiskem pro hodnocení klíčových kompetencí napříč vzdělávacími obory je Hodnoticí rámec klíčových kompetencí, který umožňuje porovnávat výsledky mezi jednotlivými předměty. Hodnoticí rámec obsahuje pro každou klíčovou kompetenci tabulku s popisy aspektu, které jsou uvedeny u klíčových kompetencí ve všech úrovních. Obsah takto vytvořeného hodnoticího rámce je formulován stále na obecné úrovni. Inspiraci a další impulzy pro hodnocení klíčových kompetencí lze nalézt i v Analýze zahraničních systémů hodnocení klíčových kompetencí.
Cílem hodnoticích aktivit pro základní školy a nižší stupně víceletých gymnázií je nabídnout učitelům relativně jednoduchý nástroj pro hodnocení klíčových kompetencí, a tím je inspirovat k cílenému rozvoji klíčových kompetencí. Jedná se o podporu na cestě k systematickému hodnocení dosahované úrovně klíčových kompetencí u jednotlivých žáků v průběhu jejich vzdělávání.