Aktivní škola – podpora pohybových aktivit školy

Autoevaluace [ČŠI (2024). Aktivní škola – autoevaluace: Vlastní hodnocení školy v oblasti podpory pohybových aktivit žáků.] navazuje na metodické doporučení [ČŠI (2023). Aktivní škola – Inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků.] pro podporu zvýšení pohybových aktivit v průběhu školního dne a je průvodcem diskusí pedagogů, vedení školy, žáků a zákonných zástupců, případně zřizovatele nad možnými inovacemi v rámci zlepšení podmínek na škole, organizace výuky a mimoškolních aktivit.
Metodická podpora škol vznikla na základě analytické tematické zprávy [ČŠI (2023). Tělesná zdatnost žáků na základních a středních školách – Výuka tělesné výchovy a podpora pohybových aktivit.].
Autoevaluace je navržena v základních 5 oblastech. Cílem je identifikace příležitostí školy k rozvoji či inovacím v jednotlivých oblastech. Každá oblast obsahuje otázky k diskusi o rozvoji oblasti, kontrolní otázky jako podporu pro hodnocení a samotné hodnocení v pětistupňové škále.

 
O ROZVOJI:
  • Jak přistupujete k plánování rozvoje sportovišť, kdo je za něj na škole zodpovědný?
  • Sledujete trendy v budování školních sportovních areálů, máte přehled, jak vypadá situace v podobném typu škol a obcí? Kde se inspirujete?
  • Děti stále více sledují pohybové aktivity, které mají podporu na sociálních sítích, v aplikacích. Znáte / měli jste možnost se seznámit s 3D hřištěm, parkourem, iHřištěm, workoutovým hřištěm?
  • Diskutujte, zda a jak je možné navýšit kapacity nebo diferencovat podmínky pro pohybové aktivity ve vaší škole (různý věk žáků, dívky/chlapci, …).
  • Je školní sportovní areál primárně budován pro potřeby žáků školy včetně zdravotně oslabených s moderními prvky, nebo je primárně mimo výuku určen pro sportovně nadané děti a výkonnostní sport?
  • Je škola zastoupena v jednání o rozvoji sportovišť ve městě?
  • Mají školy své zastoupení ve sportovní komisi města?
  • Plánuje město rozvoj školních sportovišť jako celek (síť), která je součástí městské politiky, nebo je rozvoj úspěchem jednání každého ředitele školy?
  • Jak můžete spolupráci se zřizovatelem zlepšit?
O VYUŽITÍ VYBUDOVANÝCH KAPACIT (ZDROJŮ):
  • Jak můžete organizačně zvyšovat kapacitu školních sportovišť ve vaší škole?
  • Sledujete vytížení kapacit sportovišť školy? Na jaké úrovni (pravidelný rozvrh, nepravidelné akce, obsazenost počtem žáků, …)? Je k dispozici informace, kdy jsou sportoviště volná a kdo k nim má přístup, aby mohly být volné kapacity využity?
  • Spolupracujete na vytížení sportovišť školy s externími subjekty (kluby, SVČ, jiné)?
  • Zkuste najít několik škol, které mají nebo měly podobné problémy, a sdílejte zkušenosti dobré praxe.
  • V případě, že nemáte vytížené kapacity tělocvičen alespoň 10 hodin denně, zamyslete se, zda a jak lze využít volné kapacity.

Hodnocení v png

Kontrolní otázka v png


Kontrolní otázka v png
 

 
  • Kdo na škole připravuje a zodpovídá za obsah a nabídku zájmových pohybových aktivit?
  • Zvažuje nebo zavedla škola disponibilní hodinu tělesné výchovy? Vyhodnocujete dopady na třídní kolektivy, kde byla zavedena?
  • Jaké jsou bariéry vaší školy pro rozšíření pravidelných pohybových rozvrhovaných hodin do režimu žáků?
  • Považujete za vhodnější zařazovat hodinu tělesné výchovy, která je hodnocená, nebo zájmové aktivity, kde můžete spolupracovat s různými trenéry a instruktory a nabídnout tak žákům atraktivnější obsah?

Hodnocení v png

Kontrolní otázka v png

 
  • Umožňují náklady na kurzy účast všem žákům třídy? Máte zaveden podpůrný program pro sociálně slabé žáky?
  • Participují na organizaci školní sportovní akce nejen učitelé tělesné výchovy, ale i ostatní pedagogové?
  • Školní akce je vždy akcí pro žáky školy – dostanou žáci dostatečný prostor aktivně pomáhat s organizací a přípravou akce? Je akce skutečně jejich?
  • Mají akce zavedenou tradici a zapojují většinu žáků školy do organizace akce?
  • Má každá třída v rámci sportovního dne svůj aktivní program?
  • Zapojujete do přípravy sportovních akcí i mezipředmětové vztahy (školní/třídní hymna či popěvek, fotografie z akce, články a reportáže žáků, tvorba plakátu jako pozvánky na akci atp.)?
  • Má škola vlastní identitu ve sportu (dresy, trička, další)?
  • Využíváte sport jako příležitost k budování vztahu ke škole, k jedinečným zážitkům v dětském kolektivu?

Hodnocení v png

Kontrolní otázka v png

 
  • Je dostupnost školy a dopravní dostupnost na úrovni umožňující zvýšit počet žáků, kteří využívají aktivní dopravu do školy (chůzi, kolo, …)?
  • Kolik učitelů jezdí do školy na kole nebo chodí pěšky? Pokud to zvládnou dospělí, mohou to zvládnout i žáci, kteří nepotřebují při dopravě do školy asistenci rodičů.
  • Přemýšleli jste nebo jednali s vedením obce o zklidnění dopravy v okolí školy v době příchodu a odchodu ze školy?
  • Zapojili jste se do některé z kampaní cyklodopravy nebo pěšky do školy/práce?
  • Je možné na vaši školu zavést aktivní hlavní přestávku (20–30 minut) a umožnit žákům krátký pobyt na školním hřišti?
  • Probíhá veškerá výuka ve třídách v lavicích a v sedě, nebo máte i některé učebny, kde probíhá výuka jinak (žáci mohou chodit po učebně a měnit si místa), učebna není vybavena lavicemi?
  • Podporujete učitele v zařazování aktivních relaxačních chvilek v průběhu hodiny? Jsou na vaší škole učitelé, kteří jsou ochotni zařadit relaxační chvilky? Pracují učitelé aktivně s koncentrací a relaxací žáků, je to otevřené téma k diskusi na vaší škole?
  • Škola má zpravidla řadu prostor, kde lze vybudovat jednoduché prvky vybízející k pohybu (např. chodníkový program). Má vaše škola takové prvky, zvažujete je? Co vám překáží v jejich vytvoření?
  • Využíváte kapacity školních sportovních zařízení i k neorganizovaným aktivitám žáků? Pokusili jste se odstranit bariéry pro dostupnost sportovišť mimo výuku? V případě, že potřebujete podporu zřizovatele, identifikovali jste problém a jednáte o vhodném řešení pro efektivní provoz zařízení?
  • Je na škole odpovědná osoba za zapojení školy do pohybových kampaní? Znáte program Aktivní září, BE ACTIVE? Víte, jakou roli hrají kampaně na podporu pohybu? Budujete si tradici vlastních kampaní (do školy na kole, každý den 5 000 kroků apod.)?
  • Máte nebo zvažujete vybudovat venkovní učebnu? Sledujete současné možnosti využití digitálních technologií při výuce mimo budovu? Pro které předměty je taková učebna vhodná?

Hodnocení v png

Kontrolní otázka v png

 
  • Monitorujete tělesný vývoj žáka (výška, hmotnost, složení těla)?
  • Víte, jakým pohybovým aktivitám – organizovaným i neorganizovaným – se žák věnuje mimo školu? Zjišťujete tyto informace od žáků a vedete o nich záznamy?
  • Monitorujete pohybový vývoj žáka zejména s ohledem na zdravotní rizika?
  • Vysvětlujete žákům význam pohybu pro duševní i fyzické zdraví? Je tělesná výchova skutečnou součástí oblasti Člověk a zdraví?
  • Seznámili jste se s možností formativního hodnocení žáka? Pokusili jste se takové hodnocení sestavit?

Hodnocení v png

Kontrolní otázka v png


Škála nerozlišuje v tradičním školním pojetí výbornou nebo nedostatečnou úroveň, ale respektuje různé podmínky i směřování školyukazuje na míru aktivity/pasivity školy, aniž by hodnotila, která úroveň je správná. To je ponecháno škole samotné – vědět, kde se nacházím, a rozhodnout se, zda s tímto stavem chci/mohu něco dělat.
Některé změny lze zavést okamžitě, jiné vyžadují delší úsilí, plánování a někdy i dodatečné finanční prostředky.

Děkujeme, že se zabýváte zlepšením pohybových aktivit žáků i Vašich kolegů!