Screeningový dotazník pro dospívající identifikující rizikové oblasti

Odkaz na evaluační nástroje IPREV

Kritéria:
4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků
5.3 Žáci školy jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a projevují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty

Účel/použití
Dotazník je určen pro krátké a efektivní posouzení aktuálních problémů spojených s užíváním návykových látek. Tyto problémy se většinou projevují maladaptivním chováním a narušením každodenního fungování člověka.

Popis
Dotazník vznikl na základě dotazníku vytvořeného R. E. Tarterem „The Drug Use Screening Inventory“ (DUSI) v roce 1990. V České republice proběhla adaptace dotazníku v roce 1995 a poprvé byl publikován v roce 1996. Dotazník slouží k identifikaci problémových oblastí života dospívajícího a posouzení závažnosti těchto problémů. Dotazník se skládá ze 159 položek, rozdělených do 10 oblastí dle okruhu problému.
Na základě vyhodnocení dotazníku lze ve školním prostředí použít pro identifikaci rizikových oblastí, na které by mělo být nasměrováno preventivní působení.

Oblasti zaměření
  • Volný čas a rekreace - Cílem otázek je zjistit, jakým způsobem žák tráví svůj volný čas.
  • Chování - Cílem otázek je odhalit u žáků možné poruchy chování ve společnosti vrstevníků, ve škole a doma.
  • Zdravotní stav - Cílem otázek je získat informace o zdravotním stavu žáka, jeho případných zdravotních potížích, které by mohly znamenat určitá rizika v dané oblasti.
  • Duševní zdraví - Cílem otázek je získat informace o duševním stavu žáka, jeho případných duševních potížích, které by mohly znamenat určitá rizika v dané oblasti.
  • Sociální zdatnost - Cílem otázek je zjistit u žáků zjistit jeho pocity ve společnosti a mezi vrstevníky, schopnost obhájit svůj názor a hájit své zájmy.
  • Rodinný systém - Cílem otázek je posoudit rodinné vztahy, funkčnost rodiny a pocity žáka  v rodině.
  • Škola - Cílem otázek je zjistit pohled žáka na příčiny jeho problémů ve škole.
  • Práce - Cílem otázek je zjistit u žáka adaptaci na práci a příčiny jeho problémů v práci.
  • Vztahy s vrstevníky - Cílem otázek je u žáka zjistit jeho sklony k začlenění se do rizikové party nebo ověřit, zda má dospívající dostatečnou síť sociálních vztahů.
  • Návykové látky - Cílem otázek je zjistit u žáka jeho vztah k alkoholu, drogám nebo hazardní hře. Dále také míru závislosti na návykových látkách, četnost užití návykových látek a chování dospívajícího pod vlivem návykové látky.
Důležitá poznámka k administraci dotazníku a využití získaných informací
V řadě oblastí se jedná o vysoce citlivé osobní údaje a je s nimi nutno zacházet v duchu jejich vysoké míry ochrany. To se týká jak oblasti zdraví tělesného i duševního, rodiny i řady dalších otázek. To, že žáci dotazník vyplní je projevem vysoké důvěry v pedagoga a ta nesmí být v žádném případě narušena. Dotazník musí sloužit svému účelu, tedy identifikaci případných rizikových oblastí u žáka a cílené prevence. Zjištěné údaje nesmí být využity/zneužity například k hodnocení žáků.

Věk respondentů
Žáci základních, středních a vyšších odborných škol od 10 let.

Délka administrace
Přibližně 20-40 minut. Dotazník lze administrovat individuálně nebo ve skupině.

Délka vyhodnocování
Přibližně 15-20 minut.

Výhody
Dotazník umožňuje krátké, screeningové zhodnocení stavu žáka. Na vyhodnocení dotazníku může dále navazovat cílená intervence či další odborné vyšetření. Výhodou dotazníku je, že vedle identifikace problémových oblastí, identifikuje i oblasti, ve kterých je žák úspěšný.

Omezení
Tento dotazník byl vytvořen podle dotazníku T. Tartera „The Drug Use Screening Inventory“ (DUSI), který má vytvořené normy a testovanou reliabilitu (test-retest reliabilitu, split half reliabilitu) a validitu (obsahovou, kriteriální a konstruktovou). Tyto psychometrické vlastnosti tento adaptovaný dotazník postrádá. Dotazník není standardizovaný na českou populaci.
Tento dotazník je zároveň možné využít v rámci webové aplikace „Drogy trochu jinak“ (interaktivní výukový program), která je k dispozici na webových stránkách České asociace školních metodiků prevence http://www.casmp.cz/dotazniky.php a která nabízí online administraci i jednoduché a rychlé vyhodnocení. Jedná se o program specifické prevence užívání návykových látek pro dospívající jedince. Webová aplikace nabízí školám interaktivní využití, vše je možné administrovat pomocí PC, program následně ihned vyhodnotí výsledky.

Výhody programu
Výhodou tohoto programu je jak jeho interaktivnost (možnost využití na PC pouze s připojením k internetu), tak možnost jeho bezplatného vyhodnocení. Po zobrazení výsledků může např. školní metodik prevence zjistit, zda mají děti v některé z oblastí problémy, vykazují zvýšené procento odpovědí, a následně aplikace nabídne i možnosti řešení těchto identifikovaných problémů. Pokud by tato řešení nestačila, může dospívající využít také anonymní Poradnu, která je na webu dostupná.
Program je dostupný pro školy za poplatek 800,- Kč s neomezenou dobou platnosti.

Autor: R. E. Tarter (Department of Pharmaceutical Sciences University of Pittsburgh)
Autoři české verze: K. Nešpor, L. Csémy, H. Provazníková


Zdroj
Nešpor, K., Csémy, L. (1996). Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum Praha.
Tarter, R. E. (1990). Evaluation and treatment of adolescent substance abuse: A decision tree method. American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 16 (1&2): 1-46.
Doporučená literatura
The Drug Use Screening Inventory (DUSI): Dotazník má chráněná autorská práva a lze ho objednat na adrese: Ralph E. Tarter Ph.D., Development of Pharmaceutical Sciences, University of Pittsburgh, School of Pahrmacy, 711 Salk Hall, Pittsburgh, PA 15261.
DeMicheli, D., & Formigoni, M. (2000). Screening of Drug Use in a Teenage Brazilian Sample Using the Drug Use Screening Inventory (DUSI). Addictive Behaviors, 25(5), 683-691.
Moss, H., Bonicatto, S., Kirisci, L., Girardeli, A., & Murrelle, L. (1998). Substance Abuse and Associated Psychosocial Problems among Argentina Adolescents: Sex Heterogeneity and Familial Transmission. Drug and Alcohol Dependence, 52, 221-230.
Tarter, R. E., & Kirisci, L. (2001). Validity of the Drug Use Screening Inventory for Predicting DSM-III-R Substance Use Disorder. Journal of Child and Adolescent Substance Abuse, 10(4), 45-53.
Tarter, R. E., Kirisci, L., & Mezzich, A. (1997). Multivariate Typology of Adolescents with Alcohol Use Disorder. American Journal on Addictions, 6, 150-158.
Tarter, R. E., Kirisci, L., & Clark, D. (1997). Adolescent Alcoholism: Impact of Paternal Alcoholism on Drinking Behavior, Drinking motivation and Consequences. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 21, 171-178.
Tarter, R. E., & Kirisci, L (1997). The Drug Use Screening Inventory for Adults: Psychometric Structure and Discriminative Sensitivity. American ournal of Drug and Alcohol Abuse, 23, 207-219.
Tarter, R. E., Kirisci, L., & Mezzich, A. (1996). The Drug Use Screening Inventory: School Adjustment Correlates of Substance Abuse. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 29, 25-34.
Tarter, R. E. (1995). Rationale and Method of Client-Treatment Matching. The Counselor.
Tarter, R. E. (1995). Genetics and Primary Prevention of Drug and Alcohol Abuse. The International Journal of Addictions, 30, 1479-1484.

Soubory ke stažení
Screeningový dotazník pro dospívající
Vyhodnocení Screeningového dotazníku

Odkazy 
www.dusi.com
Zdroj: INTERAKTIVNÍ PLATFORMA PODPORY DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ A PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ. Databanka evaluačních nástrojů. Online. INTERAKTIVNÍ PLATFORMA PODPORY DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ A PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ. Databanka evaluačních nástrojů. 2025. Dostupné z: https://www.iprev.cz/veda-vyzkum-a-evaluace-databanka-evaluacnich-nastroju/. [cit. 2025-03-12].