SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV – Metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2009/12/VUP_Metodika_PV-2007-07-18.pdf
Step by step ČR, o. p. s. Oregonská metoda hodnocení předškolních dětí (Steffen Seifer, 1993, česká verze Škardová, M., 2014). Hodnocení v 10 oblastech vývoje, česká zkrácená verze obsahuje 35 položek. https://www.zacitspolu.eu/podpora-skolam/metodicke-materialy-a-publikace/
SUKy (sdružený ukazatel, Vencálková, 2010). Evaluační nástroj navázaný na modelový program Kurikulum podpory zdraví v MŠ (M. Havlínová, E. Vencálková a kol., 2006). Je určen pro mateřské školy zapojené v síti Mateřských škol podporujících zdraví.
RoK (rozvoj kompetencí) v MŠ. Evaluační nástroj rovněž navázaný na Kurikulum podpory zdraví v MŠ a určený pro mateřské školy podporující zdraví.
KLENKOVÁ, Jiřina a KOLBÁBKOVÁ, Helena. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Obsahuje hodnotící vývojové škály s uvedením aktivit, při kterých je třeba dovednost sledovat nebo zjišťovat. Navazující metodická část obsahuje náměty aktivit pro rozvoj schopností a dovedností, které jsou rozčleněny podle věku.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007. Obsahuje soubor aktivit pro pedagogickou diagnostiku a doporučené aktivity pro rozvoj ve sledovaných oblastech.
PREDIKT Toolkit. Nástroj pro hodnocení pokroků dítěte v mateřské škole, vznikl v rámci projektu Good start to school (Syslová, Z., Kratochvílová, J., 2018), jehož prostřednictvím lze sledovat dosažení očekávaných výstupů RVP PV.
SYSLOVÁ, Zora a KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Praktická příručka k diagnostickému nástroji. Praha: Raabe, 2017. Metodická příručka pro hodnocení pokroků dítěte v mateřské škole, součástí příručky je diagnostický nástroj PREDIKT, jehož prostřednictvím lze sledovat dosažení očekávaných výstupů RVP PV.
FELCMANOVÁ, Lenka, ed. Metodika pro práci s dětmi se SVP v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2019. Metodika je výstupem projektu WELCOME, obsahuje posuzovací škály a náměty aktivit k rozvoji sledovaných oblastí vývoje dítěte.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vést portfolio s dětmi v MŠ. Metodický materiál vytvořený v rámci mezinárodního projektu Interkulturní vzdělávání dětí, žáků a pedagogů. http://www.vys-edu.cz/assets/File.ashx?id_org=600139&id_dokumenty=5696
MERTIN, Václav a GILLERNOVÁ, Ilona. Psychologie pro učitelky MŠ. Praha: Portál, 2010. Kniha se zabývá možnostmi mateřské školy přispět k rozvoji dítěte, představuje pohled na úrovni soudobého poznání psychologie a souvisejících vědních oborů.
SYSLOVÁ, Zora, KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a FIKAROVÁ, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ: Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2017. Kniha se zaměřuje na problematiku pedagogické diagnostiky jako východiska individualizovaného předškolního vzdělávání. Teorie je doplněna praktickými příklady z praxe.