MŠ a ZŠ Regionu Karlovarský venkov
Svazková škola s názvem „Základní škola a mateřská škola Regionu Karlovarský venkov“ vznikla jako první svazková škola v naší republice s právní formou školská právnická osoba. Obce spojené v tomto mikroregionu vytvořily společný školský obvod: obec Hájek – 3 třídy mateřské školy, Sadov – 1 třída mateřské školy, 1. až 5. ročník ZŠ a Otovice – 1 třída mateřské školy, 1. až 9. ročník ZŠ. Škola působí jako přirozené komunitní centrum regionu, které zajišťuje kulturně-společenské akce pro žáky, jejich rodiče i ostatní veřejnost.
Charakterizuje se jako moderní škola zaměřená na rozvoj cizích jazyků, technického vzdělávání a ekologického myšlení. Jejím zaměřením je rozvoj sociálních dovedností žáků, jejich schopnosti sebeprezentace, diskuse a respektu k rozmanitosti. Je školou inkluzivní, která přijímá ke vzdělávání všechny děti bez ohledu na jejich zdravotní handicap a vzdělává je v souladu s jejich potřebami a možnostmi. Vzhledem k sociodemografickému složení mikroregionu škola nemá žáky s odlišným mateřským jazykem, žáky minoritních etnik ani žáky s výrazným sociálním znevýhodněním. Asi 21 % žáků má speciální vzdělávací potřeby, což jsou zejména žáci se zdravotním postižením: smyslovým, tělesným, mentálním, s autismem a vývojovými poruchami učení.
Škola je členem České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání a Ligy komunitních škol. Misí školy je vytvářet partnerské klima rozvíjející vztahy a důvěru mezi všemi účastníky společenství. Atmosféru inkluzivního prostředí škola prezentovala v krátkém videoklipu.
Škola je zapojena do projektu Škola pro všechny: Inkluze jako cesta pro efektivní vzdělávání všech žáků (2016–2019). V minulosti se podílela na projektech CPIV, Férová škola, Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. Díky příkladnému fungování žákovského parlamentu se stala metodickým centrem pro rozvoj demokratického učení ve spolupráci s CEDU (Centrum pro demokratické učení) v Karlovarském kraji. V roce 2015 zástupci žáků s pedagogickým doprovodem prezentovali své názory na inkluzivní vzdělávání na veřejném slyšení Rady EU a Evropské agentury pro speciální potřeby a inkluzivní vzdělávání.
Škola přijímá přednostně děti ze spádové oblasti svazku obcí. Dopravu do škol zajišťuje školní autobus, který přepravuje děti z Regionu Karlovarský venkov. Škola se nachází 3 km od severního okraje Karlových Varů. Tím je relativně dostupná i pro děti z Karlových Varů. Asi jedna třetina žáků je nespádových. Celkový počet obyvatel tří sdružených obcí je 2 774, z nichž 27 % má maturitní vzdělání. Počet obyvatel v okrese Karlovy Vary je 115 000 s průměrnou nezaměstnaností 3,9 %, což je vyšší než celorepublikový průměr.
Škola neřeší žádné závažnější problémy s prospěchem či chováním. Počet neprospívajících žáků se postupně snižoval, až dosáhl nuly. 68 % žáků prospívá s vyznamenáním. Žáků, kteří odcházejí na maturitní obory, je 60 %. Stejný poměr je odhadem jak mezi intaktními, tak žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Škola nevede oddělenou statistiku. Celkově výchovných postihů i absencí rok od roku ve škole ubývá.