Základní škola Litovel, Jungmannova 655, okres Olomouc je právnickou osobou, která vykonává činnost základní školy, školní družiny a školní jídelny – výdejny. Nachází se na střední Moravě v chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví ve vzdálenosti 20 km od krajského města Olomouc. Město Litovel s necelými 10 000 obyvateli nevykazuje vysokou míru nezaměstnanosti (cca 4 %), na jeho území se nevyskytují žádné vyloučené lokality.
Centrální poloha školy v blízkosti městských parků má své limity spočívající ve zhoršené přístupnosti pro automobily a omezené možnosti stavebních úprav. Dopravní dostupnost pro žáky dojíždějící z okolních obcí je však díky blízkosti místního vlakového i autobusového nádraží dobrá. Subjekt je navštěvován žáky z Litovle a několika sousedních obcí, většina z nich pochází z prostředí podnětného ke vzdělávání.
Současnou situaci ve škole výrazně ovlivnila výstavba budovy nové litovelské školy a její otevření v roce 2002. V této době byla cílová kapacita ZŠ Litovel, Jungmannova využita na 77 %. Sousední moderně vybavená a dopravně přístupná škola od svého vzniku plynule po dobu deseti let odčerpávala žáky i pedagogy ZŠ Litovel, Jungmannova. Naplněnost Jungmanky klesla až na 52 %. Nelichotivý stav zvrátilo rozhodnutí důsledně pracovat především na zlepšení školního klimatu. Zásadním bodem zlomu byl školní rok 2012/2013, od kterého se poměr využití kapacity obou škol začal obracet ve prospěch ZŠ Litovel, Jungmannova. Ve školním roce 2017/2018 klesla naplněnost sousední školy na 60 %, naopak naplněnost ZŠ Litovel, Jungmannova se zvýšila na 67 %. (Pro objektivitu srovnání je využita původní cílová kapacita školy, která byla od 1. 1. 2013 snížena ze 720 na 440 žáků.) Nárůst počtu žáků v posledních letech se projevil zvýšením počtu tříd z 16 na 18 i nutností povolit výjimku z nejvyššího počtu žáků ve třídě. Vyšší počet žáků reflektuje rozšíření pedagogického sboru včetně asistentů pedagoga. Ve čtyřech odděleních školní družiny je poskytováno zájmové vzdělávání.
V roce 2010 byla péče o zdravé školní klima jedním z hlavních bodů nově vytyčené koncepce rozvoje školy. Ta byla postavena na myšlence, že pouze spokojený učitel odvádí kvalitní práci. Svým vstřícným přístupem k žákům dokáže budovat jejich pozitivní vztah nejen ke vzdělávání, ale i k dění ve škole. Spokojený žák s dobrými výsledky následně pozitivně ovlivní i postoj svých rodičů. Východiskem k realizaci zamýšleného plánu byla skutečnost, že nové vedení školy nabídlo učitelům možnost participovat na řízení školy. Reálná možnost učitelů podílet se na řízení školy vedla k získání motivace a hlubšího zájmu o život školy. Ředitelce školy se tímto způsobem podařilo uspokojivě nastavit partnerské vztahy s celým pedagogickým sborem.
Škola klade zásadní důraz na zvyšování kvality pedagogického procesu a související další vzdělávání pedagogických pracovníků, péči o klima školy, spolupráci s rodiči a širokou veřejností. Ve spolupráci se zřizovatelem se daří řešit zejména úkoly materiálně-technického rozvoje školy a zlepšování psychohygienických podmínek vzdělávání žáků i zaměstnanců. Vedení školy věnuje maximální pozornost prevenci negativních jevů a v případě jejich výskytu okamžitému profesionálnímu řešení. V rámci pedagogického sboru usiluje o aktivní sdílení záměrů školy, pedagogickým pracovníkům cíleně vytváří podmínky, aby se mohli podílet na jejím řízení.
Aktuálně se ZŠ Litovel, Jungmannova výrazně profiluje v oblasti environmentální výchovy, což dokládá i ziskem titulu Ekoškola. Program mezinárodního projektu Ekoškola se kompletně prolíná celým životem školy. Environmentální výchova je zařazena napříč předměty, třídí se odpad ve škole, probíhá sběr druhotných surovin. Uskutečňuje se škola v přírodě, exkurze, škola pořádá nejen vlastní projekty, ale zapojuje se i do projektů širšího měřítka (E-twinnig, Erasmus+, partnerství se školou v Revúci). Velký důraz je také kladen na rozvoj jazykové a digitální gramotnosti. Škola podporuje výuku angličtiny od první třídy, využívání metody CLIL ve výuce, rozvíjení komunikační schopnosti žáků i učitelů pomocí počítačových technologií, vzdělávání pedagogů v cizích jazycích.