Hlavním zdrojem získávání informací o kvalitě školy v daném kritériu byla osobní účast na jednáních odborného konzilia a studium záznamů z těchto jednání (příloha č. 2 a č. 3). Odborné konzilium je poradní orgán ředitelky školy, který tvoří pedagogové školy a odborníci na vzdělávání a komplexní péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Jednání odborného konzilia v případě potřeby předchází podrobnější vyšetření žáka odborníky (neurolog, psycholog, rehabilitační lékař, fyzioterapeut, logoped apod.). Plán jednání odborného konzilia pro jednotlivé třídy včetně stanovených termínů konání je předem vymezen na příslušný školní rok. V každém školním roce jsou konziliem projednáváni všichni žáci školy. Třídní učitelé připravují zprávu o každém jednotlivci příslušné třídy (příloha č. 2 a č. 3). Vycházejí z odborných vyšetření, z pozorování žáků, ze speciálně pedagogických diagnostik a z lékařských zpráv. Při jednání odborného konzilia třídní učitel seznámí přítomné s podrobnými informacemi o žákovi a jeho dosahovaných výsledcích při průběhu výchovně‑vzdělávacího procesu. Přednesené informace třídního učitele doplňují ostatní odborníci a pedagogové, kteří se žákem pracují.
Např. logoped podává informaci o vývoji komunikace žáka a žádá ostatní pečující osoby o další spolupráci v konkrétních potřebných krocích. Navrhuje např. vyřazení žáka z logopedické péče nebo změnu postupů, metod a individuálního přístupu k žákovi. Fyzioterapeuti informují o postupech v rehabilitaci žáků, hodnotí propojení s výchovně-vzdělávacím procesem a instruují pedagogy a ostatní personál školy, jak mají pokračovat v polohování a pedagogické rehabilitaci žáka. U nových žáků odborné konzilium na základě vstupních vyšetření rozhodne o zařazení do jednotlivých terapií (neurovývojová stimulace, fyzioterapie, logopedie, bazální stimulace, snoezelen, alternativní a augmentativní komunikace, canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie apod.) a zvolí vhodného terapeuta.
Všichni pedagogové a odborníci vzájemně diskutují příčiny problémů žáka a hledají cesty k optimalizaci komplexní péče. Názory každého z účastníků odborného konzilia jsou respektovány a akceptovány. Výsledkem diskuze jsou úpravy plánu komplexního rozvoje jednotlivce, na kterém se odborné konzilium shodlo, a upravená souhrnná zpráva o žákovi. Součástí této zprávy jsou závěry a doporučení k další péči. Zprávu obdrží všichni pedagogové a terapeuti, kteří o žáka pečují, třídní učitel zprávu zakládá do osobního spisu žáka a vedoucí odborných konzilií zakládá zprávu do dokumentace z jednotlivých jednání. Multidisciplinární přístup tak zajistí potřebnou efektivitu a jednotnost v přístupech. S tímto přenosem informací se ztotožňují všichni pedagogové školy.
Realizaci doporučení a konkrétních postupů a opatření kontroluje ředitelka školy a její zástupkyně v rámci kontrolní a hospitační činnosti. Další formou kontroly, ale zejména odborné podpory, jsou metodické hospitace, které provádějí pedagogové – proškolení metodici, kteří se v dané problematice dlouhodobě systematicky vzdělávají. Ve škole je celkem pět těchto metodiků: pro alternativní a augmentativní komunikaci, metodik pro bazální stimulaci a snoezelen, metodik pro žáky s poruchou autistického spektra, metodik pro informační a komunikační technologie a metodik pro arteterapie a řemeslné techniky. Pedagogové pracovali na docílení a realizaci tohoto systému ve většině případů několik let. Odborníky se stali nejen účastí na množství vzdělávacích kurzů a seminářů, ale i praxí s konkrétní skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo v určitém oboru. Lze konstatovat, že v průměru tito pedagogové, metodici absolvují až 5x za rok odborně zaměřený kurz či seminář (příloha č. 5). Frekvence vzdělávání se liší podle délky praxe pedagoga. Situace je také hodně ovlivněna nabídkou vzdělávání v těchto oblastech, která je díky své specifičnosti poměrně omezená. Proto učitelé často jezdí také na stáže do škol podobného typu a snaží se čerpat zkušenosti i u kolegů ze škol podobného typu. Při metodické hospitaci se proškolený odborník u svých kolegů zaměřuje na konkrétní jevy, např. na alternativní a augmentativní komunikaci. Po hospitaci probíhá mezi kolegy vzájemná diskuze o výuce. Metodik poukazuje na správnost pedagogických a specifických přístupů k žákům a na používané metody a formy práce a buď doporučuje další, nebo navrhuje jiné, efektivnější. Poskytuje tak učitelům erudovanou a konkrétní zpětnou vazbu, díky které dochází ke zlepšování vzdělávacího procesu. Metodický odborník vystupuje v diskuzi z pozice rovnocenného, ale zkušenějšího partnera, zpětná vazba je cílena na stimulaci a motivaci pedagoga vedoucí ke zlepšování výchovně-vzdělávacího procesu v jedné z jejich konkrétních specifik. Metodici se průběžně scházejí s ředitelkou školy, která jejich činnost koordinuje. Vzájemně mezi sebou nespolupracují, protože každý z metodiků se zaměřuje na jinou odbornou oblast vzdělávání dětí a žáků.
Ke vzniku odborných konzilií škola dospěla postupem několika let, během nichž se rozšiřoval tým specialistů, který spolupracoval při rozvoji osobnosti žáků školy. Odborná konzilia lze charakterizovat jako pravidelné schůzky multidisciplinárního týmu odborníků zabývajících se komplexním vzděláváním a rehabilitací (zdravím, edukací a komplexním psychickým a fyzickým rozvojem) dětí a žáků. Vedení školy a pedagogové cítili potřebu vzájemné a intenzivní komunikace a výměny zkušeností jako tým. Přibližně od roku 2010 pedagogové postupně zjišťovali, jak výměna konkrétních informací o každém žákovi pomáhá zefektivňovat komplexně speciální péči, a začali do kolektivu přibírat i další odborníky (např. speciální pedagogy s jejich specifickým zaměřením, asistenty pedagoga, vedoucí vychovatelku školní družiny apod.). Odborná konzilia škole velmi pomáhají nejen při stanovování cílů výchovně-vzdělávacího procesu včetně reedukace a kompenzace zdravotního postižení žáků, ale také v rámci komplexní ucelené rehabilitace i socializace žáků.
Doba, která ke vzniku odborných konzilií vedla, byla cca 5 let v rámci intenzivního rozvoje školy. Určitě k tomu přispělo i to, že po tu dobu stále stoupal počet žáků školy, který se za posledních 15 let téměř zčtyřnásobil. Tím také vzrostl počet personálu a potřeba scházet se koordinovaně v přesně vymezeném a s předstihem plánovaném čase.
Podíl na vzniku odborných konzilií měl také rozvoj diagnostiky u žáků. Škola postupem doby začala vzdělávat žáky s vícečetnějším postižením a s potřebou vysoké míry podpory (těžké kombinované vady). Vzdělávání těchto žáků se proto stávalo čím dál náročnější a bylo potřeba více speciálních metod a terapií jako doplněk běžných speciálně pedagogických postupů. Vznik odborného konzilia tak významně přispěl ke zkoordinování všech metod a forem vzdělávání žáků a hledání optimální cesty (frekvence, terapeut, délka, formy…) při jejich poskytování.
Problémy, které škola systematicky řešila, spočívaly především v tom, aby se všichni pedagogové ztotožnili s potřebou vzniku odborných konzilií a vyčlenili si společný čas ke konstruktivní diskuzi. Bylo nutné a nezbytné zkoordinovat odborná vyšetření žáků tak, aby proběhla před jednáním odborného konzilia.
Metodické hospitace vznikly až ve školním roce 2017/2018. Ke vzniku těchto hospitací vedla školu náročnost výchovně-vzdělávacího procesu a cíl realizovat co nejkvalitnější vzdělávací činnost. Metodické hospitace lze charakterizovat jako metodické návštěvy pedagoga, odborníka na určitou specifickou oblast edukace dětí a žáků, u kolegy ve vyučovací hodině nebo více hodinách, případně pouze v části hodiny s cílem poradit mu při zkvalitňování a rozvoji jedné z mnoha oblastí komplexního působení na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedná se o model podobný supervizi, kdy metodik vnáší do práce svých kolegů nové nápady získané svými letitými zkušenostmi v oboru a odborným vzděláváním se v konkrétní oblasti. Aby vzdělávání žáků s vícečetným postižením bylo co nejefektivnější, bylo třeba ho obohacovat o specifické a alternativní metody a sledovat nové trendy ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzdělávání ve specifických oblastech se účastní vždy určený pedagog školy a získané poznatky následně sděluje všem kolegům. Při metodických hospitacích pak pomáhá při řešení problémů, které při realizaci speciálních vzdělávacích postupů vznikají (příloha č. 1 a č. 6a, b, c, d, e, f). Proškolení metodici současně kontrolují, jak se tyto postupy realizují v běžném výchovně-vzdělávacím procesu a pomáhají kolegům v dalším odborném rozvoji. Metodické hospitace jsou také podporou managementu školy v celkovém rozvoji kvality školy a pozitivním odborném ovlivňování všech kolegů.