Akademie řemesel Praha – Střední škola technická je organizace s poměrně dlouhou tradicí, která však pod současným vedením v posledních letech prošla celkovou transformací. Poslední zveřejněná inspekční zpráva školy je z ledna 2015. Škola byla hodnocena ČŠI jako nadstandardní v několika oblastech: další vzdělávání pedagogických pracovníků, podmínky a průběh praktického vyučování, systematické hodnocení individuálních výsledků vzdělávání i systémové hodnocení celkových výsledků vzdělávání. Také poradenský a preventivní systém a systém partnerství jsou dle ČŠI nadstandardní.
Škola je zapojena do řady tuzemských i mezinárodních projektů, díky čemuž se trvale zlepšují materiální podmínky pro odbornou výuku nebo se vybraní žáci účastní výměnných pobytů v zahraničí, kde se seznamují jak se situací určitého technického odvětví, tak s podobou středního školství i kulturou dané země (v posledních letech proběhly odborné stáže žáků ve Finsku, Francii, Chorvatsku, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, na Slovensku a ve Spojeném království). Tradičně škola vytváří žákům bohaté příležitosti pro zapojení do zájmových, sportovních i kulturních činností, k čemuž využívá mj. řadu vlastních sportovišť včetně bazénu a posiloven. Protože ve škole studuje velký počet cizinců (nejvíce z Ukrajiny, ale i z řady dalších zemí), velký důraz je kladen na multikulturní výchovu všech žáků, odpovídající přípravu pracovníků školy i na cílenou podporu žáků s odlišným mateřským jazykem (viz 4.2.2).
Přes celkově pozitivní vývoj se škola potýká s některými problémy, které jsou často dány celkovou společenskou situací. Stárnoucí učitelský sbor se obtížněji učí ovládat nové komunikační a didaktické prostředky, a zavádění inovací proto musí být postupné (např. nové formy hodnocení byly dosud zavedeny jen pro část oborů). Pro přípravu učňů ve stavebních oborech, které od jejího vzniku tvořily profil školy, přinesl přechod k tržní ekonomice řadu problémů. Dnes ve stavebnictví převažují střední a malé firmy. Tradiční velké podniky, kde dříve probíhala praktická příprava, buď zanikly, nebo jejich noví majitelé ztratili zájem o výchovu nových kvalifikovaných řemeslníků, popř. pro to nemají podmínky. O vyučení ve stavebních oborech není velký zájem, přesto je obtížné i pro menší počet žáků zajišťovat praxi ve firmách.
Aby škola informovala své potenciální žáky, motivovala je ke studiu řemeslných oborů, ale také aby celkově podpořila technickou gramotnost mladé generace, organizuje množství aktivit pro žáky pražských základních škol, a to jak během školního roku, tak o prázdninách (příměstský tábor Dětská akademie řemesel). Škola využívá svůj lidský i materiální potenciál také ve prospěch dospělých a seniorů, takže dnes nabízí řadu rekvalifikačních a vzdělávacích programů pro dospělé. Stala se tak centrem celoživotního učení, jehož nabídka pokrývá prakticky všechny generace.
Velmi významná je spolupráce s firmou Metrostav jako zaměstnavatelem mnoha absolventů školy (viz 4.2.1). Současný vývoj školy vysoce hodnotí sociální partneři – např. roce 2016 Akademie řemesel získala od Klubu zaměstnavatelů v soutěži pražských škol mimořádnou cenu Škola podporující řemesla a v následujícím roce se umístila na třetím místě mezi pražskými odbornými školami.