V roce 2017 se na školu obrátilo speciálně pedagogické centrum, zda jsme schopni přijmout k základnímu vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra (nejbližší škola, která se specializuje na tyto žáky, je ve vzdálenosti 70 km od místa bydliště žáka), rodiče si tak zvolili naši základní školu. Se vzděláváním žáků s PAS jsme neměli žádné zkušenosti, a proto jsme se nejprve spojili s pracovnicí soukromého poradenského zařízení, která měla dítě v péči, abychom získali bližší informace. Dítě navštěvovalo předškolní vzdělávání, mělo podporu asistenta pedagoga. Škola se tak na přijetí žáka musela nejprve připravit, vytvořit podmínky k jeho vzdělávání.
Při vzdělávání těchto žáků se objevují rozdílnosti v jejich sociálních dovednostech oproti vrstevníkům (obvykle nenavazují oční kontakt, v komunikaci neprojevují dostatečnou empatii, odlišně pracují s emocemi, zejména s projevy hněvu, často si vytváří imaginární světy, nemají rádi změny v denních činnostech atd.). Objevují se také specifika ve smyslovém vnímání, v komunikaci, ve schopnosti orientovat se v nonverbální komunikaci, ve schopnosti zvládat řečový projev; objevuje se repetitivní chování. Mezi těmito žáky jsou i velké rozdíly v intelektu od těžkého mentálního postižení až po mimořádné nadání u žáků s Aspergerovým syndromem. V rámci poruch autistického spektra se tak jedná o více typů onemocnění, která jsou často ovlivněna i narušenou komunikační schopností nebo jinými onemocněními (např. epilepsie). Ve školním prostředí je tak nutné znát specifika žáka, jeho projevy v chování a v komunikaci, abychom předešli obavám, které jsou mnohdy nejen u pedagogů spojeny spíše s představami o autismu (filmy, některé mediálně zpracované příběhy atd.) než s realitou autistických projevů.
Dbali jsme tedy na nastavení vzájemné komunikace mezi rodiči a školou a následně také na seznámení pedagogů se specifiky vzdělávání žáků s PAS.
Již při zápisu žáka do školy jsme seznámili zákonné zástupce s třídní učitelkou, asistentkou pedagoga i školní speciální pedagožkou. Cílem bylo především nastavení systému předávání informací o dítěti, a to jak ze školy, tak z domácího prostředí.
Nezbytné bylo také seznámení pedagogů se specifiky žáka, abychom předešli případným nedorozuměním v průběhu školního roku. Byl sestaven školní tým, který pravidelně spolupracoval na vzdělávání žáka. V čele týmu byla třídní učitelka, dále asistentka pedagoga, školní psycholožka, školní speciální pedagožka, metodička prevence, výchovná poradkyně a ředitelka školy. Byly stanoveny i termíny pro jednání s rodiči, aby byla nastavena pravidla komunikace.
Před zahájením vzdělávání obdrželi pedagogové metodické materiály o vzdělávání žáků s PAS, měli možnost konzultací s učitelkou, s asistentkou pedagoga mateřské školy, kterou žák navštěvoval, a také možnost konzultací s pracovnicí soukromého poradenského zařízení. Poradenské zařízení připravilo pro školu náměty pro úpravy ve vzdělávání žáka.
Během přípravného týdne již budoucí žák s rodiči docházel do školy, aby se seznámil s novým prostředím a lépe se adaptoval.
Po zahájení školní docházky si tak žák postupně zvykal na prostředí třídy, školy i na styl vyučování. Měl samostatné místo v lavici, aby s ním mohla případně pracovat asistentka pedagoga. Práci, kterou dostával, vypracovával zpočátku s chutí, pokud se však jednalo o činnosti, které pro něj byly nové, vyvolávalo to v něm neklid, který se projevoval záchvaty úzkosti, křiku a někdy i agrese. Asistentka měla připraveny piktogramy, s nimiž pracoval rád, měl vytvořen přesný rozvrh činností (strukturované učení), a v takovém případě probíhalo vzdělávání v relativním klidu. Žák se zapojil také do zájmového vzdělávání ve školní družině, i zde s ním pracovala stejná asistentka pedagoga. Každodenní předávání informací rodičům o dění při výuce, o postupu vzdělávání bylo velmi přínosné pro obě strany.
Z doporučení SPC (speciálně pedagogického centra) měl žák nastavena podpůrná opatření – předmět speciálně pedagogické péče v rozsahu 1 hodiny týdně, pedagogickou intervenci v rozsahu 2 hodin týdně a měl vypracován také individuální vzdělávací plán, který byl vyhodnocován nejen na schůzkách poradenského týmu, ale byl vyhodnocován současně i SPC.
Škola také prostřednictvím školní speciální pedagožky konzultovala se Speciální školou v Poděbradech možnosti vzdělávání žáka, proběhla návštěva zástupců školy ve výuce žáků s PAS. Dalším krokem byla účast všech pedagogů školy na semináři Mgr. Zuzany Žampachové ze SPC v Brně, která v naší škole přednesla pedagogům podnětné zkušenosti pro práci se žáky s PAS.
V průběhu 1. ročníku došlo v rodině žáka k rozvodu, nepohoda v rodinném prostředí měla velký vliv na chování žáka, na jeho přístup k výuce, spolužákům i pedagogům. Škola ve spolupráci s rodiči podpořila žáka prostřednictvím školní psycholožky. Byla stanovena střídavá péče, žák ale zůstal v naší základní škole.
Všechny změny však měly vliv nejen na žáka, ale také na pedagogy – práce se žákem byla v té době náročná, žák často propadal návalům vzteku, agresivity, nekontrolovaného chování, odmítal pracovat. Mezi pedagogy i zákonnými zástupci se zhoršily vztahy a komunikace vázla. Následně byl chlapec v pravidelné péči školní psycholožky, proběhla změna asistentky pedagoga u chlapce a třída byla rozdělena na 2 skupiny. SPC doporučilo do třídy dalšího pedagogického pracovníka. Žák pracuje střídavě v obou skupinách a situace se uklidnila. Žák je nadále v péči školní psycholožky, navštěvuje i klinickou logopedku. Velký význam měla také spolupráce rodičů a žáka se SPC NAUTIS v Praze, odkud škola dostala odbornou zprávu, která přispěla k dalšímu posunu při práci se žákem. Školní psycholožka začala také systematicky pracovat s celou třídou.
Zkušenost se vzděláváním tohoto žáka poukázala na důležitost připravenosti pedagogického sboru na práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, dále se potvrdilo, že pedagog, který se třídou pracuje, musí dokázat ustát často náročné situace nejen v oblasti práce s učivem a jejich úpravami pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale současně je vhodné, aby byl emočně vyrovnaný a dokázal spolupracovat s asistentem pedagoga. Složité je i nastavení otevřené komunikace se zákonnými zástupci, zvláště v případech, kdy rodina prochází krizí.
Je velmi pravděpodobné, že pokud by škola neměla úplné školní poradenské pracoviště a nedokázala by tak aktuálně reagovat na měnící se potřeby žáka, nemohlo by jeho vzdělávání v běžné základní škole pokračovat. Ukázala se také nezbytnost operativních úprav organizace vzdělávání žáka, kterou se podařilo naplnit díky dobré součinnosti s poradenskými zařízeními.