Škola má vlastní systém hodnocení výsledků vzdělávání, který jí umožňuje sledovat vývoj a pokroky každého žáka. Jeho součástí jsou interní hodnotící nástroje (vstupní, průběžné, výstupní testy) a nástroje zaměřené na eliminaci neúspěchu a účinnou podporu žáků s prospěchovými problémy. Pro průběžnou klasifikaci žáků vyučující využívají bodový systém, jehož pravidla stanovují po projednání v předmětové komisi. K ověření celkových výsledků vzdělávání škola využívá i externí způsoby hodnocení (jazykové pre-testy, mezinárodní jazykové zkoušky Cambridge English, Zertifikat Deutsch, TestDaF, DELE, DELF, certifikační systém společnosti Microsoft – zkoušky Microsoft Office Specialist, výsledky společné části maturitní zkoušky – zdroj Cermat).
Všichni nově přijatí žáci absolvují v červnu po ukončení přijímacího řízení rozřazovací testy z anglického jazyka a druhého cizího jazyka, který si zvolili jako povinný. Toto testování slouží k jejich prvotnímu rozdělení do jazykových skupin dle úrovně. V srpnu před začátkem školního roku je pro nové žáky organizován týdenní intenzivní kurz matematiky a anglického jazyka. Cílem je usnadnit žákům přechod ze základní na střední školu, upravit rozdělení žáků do skupin anglického jazyka a rozdělit je do skupin dle úrovně i v matematice. Obsahem výuky je zopakování učiva základní školy (dále ZŠ), na které se bude na gymnáziu navazovat. Shrnutí učiva matematiky vyučované na ZŠ žáci obdrží před začátkem studia (v červnu) ve formě brožury, kterou sestavili vyučující matematiky.
Na začátku září pak všichni noví žáci píší vstupní testy z českého jazyka, matematiky a anglického jazyka. Toto testování je součástí průběžného testování, které probíhá každý rok. Jeho frekvence je zpravidla čtvrtletní, a to zejména ve formě jednotných písemných tematických prací nebo didaktických testů. Výsledky vstupních testů jsou elektronicky zakládány.
Průběžnou analýzu výsledků vzdělávání provádí třídní učitelé. Sledují klasifikaci žáků své třídy, a to ve školním systému průběžné klasifikace Open School, do kterého je vyučujícími jednotlivých předmětů zapisována průběžná klasifikace všech žáků ve všech předmětech (povinných i nepovinných). Příloha č. 1 uvádí příklad této klasifikace. Vždy k 25. dni v měsíci je pak rodičům z tohoto systému směřován informační e-mail upozorňující na prospěchové problémy žáka. Příklad jeho znění je uveden v příloze č. 2. Tímto způsobem jsou rodiče informováni ze strany školy (třídních učitelů). Pokud je třeba, třídní učitel spolupracuje i se školním poradenským pracovištěm.
Žáci se mohou obracet přímo nebo prostřednictvím třídního učitele nebo jiného pedagoga školy na školní pedagogicko-psychologické poradenské pracoviště. To je koordinováno zástupkyní ředitele a skládá se z psychologa, speciálního pedagoga a výchovné poradkyně. Jeho hlavním úkolem je propojení spolupráce psychologa, speciálního pedagoga a pedagogů školy. Školní psycholog se zaměřuje na profesní a psychologické poradenství, adaptační pobyt a terapii a autogenní trénink, speciální pedagog na poruchy učení a přiznané uzpůsobené podmínky. Výchovná poradkyně a metodička prevence se zaměřuje na profesní poradenství na pomoc žákům při volbě jejich životního zaměření, volbě vysoké školy a ve vztahu k tomuto cíli na volbu studijního zaměření na gymnáziu, dále i na prevenci přestupků a společensky závadného chování. Aby škola dobře připravila žáky do života, nabízí v rámci studia kurzy etiky, finanční inteligence, emoční inteligence, rétoriky a kritického myšlení.
Všem žákům, kteří se v průběhu vzdělávání potýkají se zhoršením prospěchu, je poskytována pomoc na základě Programu IP. Pro mnohé žáky je přestup na gymnázium složitý a zhoršení bývá způsobeno přechodem na nový typ školy a jiný styl práce. Proto vznikl Program IP, který je určen pro nové žáky tercie (v šestiletém programu) a kvinty (ve čtyřletém programu) ohrožené prospěchovými problémy a má jim usnadnit aklimatizaci na gymnáziu. Do tohoto programu vyučující zařadí buď žáka, který bez ohledu na klasifikaci sám nebo prostřednictvím rodičů požádal o zařazení do Programu IP (žák se může přihlásit kdykoli během 1. pololetí), nebo žáka, kterému by mohla hrozit na konci klasifikačního období (čtvrtletí, pololetí) zhoršená známka o dva stupně proti poslední klasifikaci ze základní školy. V druhém případě zařazení žáků doporučuje třídní učitel, který provádí analýzu výsledků vzdělávání žáka za 1. čtvrtletí. Pokud se žák v porovnání s posledním vysvědčením ze základní školy zhoršil o jeden, v horším případě o dva stupně nebo je hodnocen známkou 4 nebo 5, obdrží rodiče po pedagogické radě za 1. čtvrtletí dopis (znění viz příloha č. 3), kde škola nabízí možnost zapojení žáka do Programu IP v pro něj problematických předmětech. Přihlášení do programu proběhne formou návratky, kterou žák doručí prostřednictvím třídního učitele zástupkyni ředitele, která program koordinuje. Program IP je časově omezen na 1. pololetí. Účast v programu je součástí školného. Žák obdrží Deník žáka Programu IP (viz příloha č. 4), účastní se konzultací s vyučujícím daného předmětu, kde s ním vyučující probírá a procvičuje učivo, ve kterém žák vykazuje nedostatky, a zadává mu domácí práci k dalšímu procvičení. Rodiče pak sledují přípravu dítěte doma. Informovanost o jeho práci a součinnost se školou stvrzují svým podpisem do Deníku žáka. Daný vyučující probírané učivo vede v třídní knize Programu IP (příloha č. 5). Po ukončení Programu IP je jeho účinnost vyhodnocena. Vyučující napíší své hodnocení formou verbální charakteristiky. Pokud prospěchové problémy přetrvávají, žák může využívat konzultační hodiny a je intenzivně jednáno s rodiči na úrovni vyučujícího daného předmětu, třídního učitele, případně vedení školy. Efektivní využívání Programu IP vede ve většině případů ke zlepšení prospěchu sledovaných předmětů na pololetním vysvědčení. Např. ve školním roce 2017/2018 Program IP využilo celkem 24 žáků. K zlepšení došlo u 19 z nich. V uvedeném školním roce 2017/2018 pak ze školy odešli v 1. ročníku z prospěchových důvodů (ale nepropadli) 2 žáci. Oba prošli Programem IP.
Škola věnuje velkou pozornost rozvoji talentovaných a nadaných žáků s cílem vytvářet prostředí pro systematickou péči o ně. Identifikaci nadání žáků škola vyhodnocuje na základě testu studijních předpokladů. Jejich nadání je podporováno zařazením do skupiny s vyšší úrovní získaných výstupů či motivací k volbě povinně volitelného předmětu s úzkým zaměřením, individuální podporou učitele při přípravě na soutěže, olympiády, certifikované jazykové zkoušky apod.
Nabízí jim nejrůznější aktivity a možnost přípravy na předmětové soutěže a olympiády ve školních klubech. Nabídka školních klubů zahrnuje všechny oblasti vzdělávání, jedná se o Klub projektů, Dramatický klub, Klub chemiků, Matematicko-fyzikální klub, Klub evropských diplomatů, Geografický klub, Biologický klub, Klub divadelního diváka, Klub českého jazyka, Klub mladých literátů, Klub mladých recitátorů, Klub mladých historiků, Hudební klub a Sportovní klub. Díky široké nabídce a atraktivitě činností se práci v klubech účastní cca 73 % žáků školy. K nejvýznamnějším úspěchům klubů patří medailová umístění žáků v předmětových soutěžích a olympiádách nejen v okresních, krajských a národních kolech, ale i v mezinárodních soutěžích. Nedílnou součástí studia je dobrovolnická pomoc a zapojení do charitativních akcí. Žáci si vybírají konkrétní činnost podle svých preferencí a zájmů. Dramatický a hudební klub gymnázia opakovaně podporuje pacienty Dětského onkologického oddělení Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Před vánočními svátky v prosinci žáci potěší malé pacienty pásmem vánočních koled a zpříjemní jim předvánoční čas v nemocnici předáním drobných dárků, oslavují s nimi i Mezinárodní den dětí. K nejzdařilejším akcím Divadelního a hudebního klubu patří muzikál Bídníci, výtěžek z dobrovolného vstupného z tohoto muzikálu byl věnován Dětskému onkologickému oddělení Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
Do klubů se může žák buď přihlásit sám (přihlášku žáci obdrží před začátkem daného školního roku), nebo mu práci v klubu nabídne na základě jeho práce v daném předmětu vyučující – vedoucí daného klubu. Činnost klubu řídí jeho vedoucí – pověřený pedagog školy nebo externí spolupracovník, koordinuje ji zástupkyně ředitele. Výsledky vyhodnocuje vedení školy na konci školního roku.
Všichni žáci gymnázia jsou individuálně vedeni a hodnoceni za své školní i mimoškolní výsledky formou osobního portfolia žáka. Portfolio žáka je vedeno ve školním systému Open School, jednotlivé oblasti vyplňuje třídní učitel, učitel daného předmětu, vedoucí klubu, psycholog a zástupkyně ředitele. První položkou je studijní zaměření žáka, které vyplňuje školní pedagogicko-psychologické poradenské pracoviště, má funkci informační, zde se body neudílí. Sledované (body hodnocené) oblasti portfolia v každém školním roce jsou uvedeny v tabulce č. 2.
Komplexní individuální vyhodnocení činnosti žáka je na základě tohoto portfolia provedeno vždy za daný školní rok a je podkladem pro ohodnocení jednorázovým prospěchovým stipendiem, které uděluje ředitel školy. Toto stipendium je vypláceno nejlepším žákům v každé třídě na konci daného školního roku. Škola pořádá vždy v lednu slavnostní večer, kdy jsou vyhodnocováni a oceňováni nejlepší žáci dle portfolia žáka za uplynulý rok v rámci celé školy. V rámci tohoto večera jsou dále vyhodnocováni a oceňováni nejúspěšnější žáci za školní rok – reprezentanti školy v soutěžích a olympiádách. Příklady osobního portfolia žáka uvádí příloha č. 6 a 7.
Tabulka č. 1 Sledované oblasti portfolia
Oblast portfolia |
Maximální počet bodů |
Dosažená úroveň anglického jazyka |
50 |
Složená zkouška z anglického jazyka |
50 |
Dosažená úroveň druhého cizího jazyka |
40 |
Složená zkouška z druhého povinného cizího jazyka |
50 |
Ročníková práce z matematiky |
50 |
Ročníková práce z českého jazyka a literatury |
50 |
Průměrný prospěch za I. Pololetí |
50 |
Průměrný prospěch za II. Pololetí |
50 |
Dosažená úspěšnost v rámci akce školy s názvem Toulky Evropou |
50 |
Zkouška z anglického jazyka v rámci tzv. malé maturity |
50 |
Zvládnutí počítačové gramotnosti, složení zkoušky MOS |
10 bodů za každou složenou zkoušku |
Projektové soutěže (SOČ, AMAVET, ICYS) |
SOČ – okresní kolo10, krajské 25, ústřední 50, celorepublikové 40
AMAVET – krajské 10, ústřední 30, mezinárodní 50
ICYS – 40 |
Soutěže v cizích jazycích |
okresní kolo 10, krajské 25, ústřední 50 (1.–3. místo 55) |
Reprezentace školy na veřejnosti |
maximum není stanoveno, za každou akci až 20 |
Charitativní činnost |
maximum není stanoveno, za každou akci až 40 |
Sportovní úspěchy |
maximum není stanoveno, za každou akci 10 |
Výrazné úspěchy mimoškolní
|
maximum není stanoveno, za každou akci: okresní význam 10, krajský 25, celorepublikový 50, mezinárodní 55 |