Škola se nachází v Olomouci, která je šestým největším městem v České republice. Olomouc je rozdělena na 27 městských částí. Řepčín, kde se škola nachází, je jednou z nich. Jedná se o klidnou okrajovou část, přičemž se zde mísí starší zástavba venkovského rázu s modernější výstavbou. Mezi obyvateli tak najdeme více generací i rodiny s různým socioekonomickým zázemím. Pro otevřenou školu našlo město ve škole Svatoplukova ideální prostor – jednak svou dobrou dopravní obslužností, jednak svou blízkostí k Chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. Škola tak může naplňovat i své environmentální cíle. Dominantní je rovněž skutečnost, že svou činností navazuje na vlastní historii – před skoro sto třiceti lety tento komplex budov začaly budovat sestry dominikánky s podobnými duchovními cíli – stát se vzdělávacím, kulturním, společenským a duchovním centrem, místem setkávání a sdílení, místem rozvoje a seberozvoje.
Do vedení školy nastoupil v listopadu 2017 nový ředitel a od té doby prochází škola zásadní proměnou. Důkazem je i to, že tato škola stála po dlouhá léta na okraji zájmu a před lety stěží naplnili jednu třídu žáků prvního ročníku, ve školním roce 2020/2021 otevřeli třídy tři. Ředitel školy získal v březnu 2019 ocenění Ředitel roku v soutěži, kterou pořádala společnost Tutor, a to v konkurenci dalších 80 ředitelů. Do této soutěže ho nominovali pedagogové školy, žáci i jejich rodiče.
Strategie rozvoje školy v dlouhodobém horizontu formuloval ředitel školy v koncepci na období let 2017 až 2020. Do koncepčních záměrů promítl i strategie pro rozvíjení komunitní úlohy školy. V oblasti vzdělávacího procesu si škola stanovila vizi neustálého sledování dopadu výuky na žáky a jejich učení s budováním otevřeného a učícího se společenství, přičemž v centru všeho dění je dítě, jeho učení a rozvoj. Důležitým prvkem je naplnění podmínky pro to, aby se učilo naplno a s radostí. Škola aktivně vytváří proinkluzivní prostředí, až čtvrtina žáků jsou žáci s potřebou podpůrných opatření.
Při inspekční činnosti realizované ve škole v březnu 2020 byly identifikovány mj. silné stránky školy v těchto oblastech:
- Škola aktivně spolupracuje s ostatními školami, kulturně vzdělávacími i odbornými institucemi, nadacemi i neziskovými organizacemi, jejichž prostřednictvím vytváří vhodné podmínky a příležitosti ke sdílení zkušeností, zajišťuje dětem i žákům rozmanitou nadstandardní vzdělávací nabídku.
- Školní aktivity zasahují do společenského, sportovního i kulturního dění ve městě, probíhají prezentace školy na veřejnosti. Navýšily se kladné reference o škole.
Vysokou pozornost věnuje vedení školy vzájemné spolupráci všech pedagogů. Ti napříč všemi stupni mateřské školy a základní školy realizují vzájemné hospitace s cílem oboustranné inspirace v oblasti motivace, užívaných metod a forem práce, poznávání dětí a žáků i za účelem získání zpětné vazby o úspěšnosti a dosahovaných výsledcích dětí a žáků při vzdělávání. Pravidelně probíhají návštěvy učitelek budoucích prvních tříd v mateřské škole a jejich účast na schůzkách se zákonnými zástupci dětí.