Budova opavské Střední školy průmyslové a umělecké byla postavena v roce 1875 a po rekonstrukci v roce 1955 v ní začala výuka. V roce 1977 byla otevřena tělocvična a v roce 1981 byla ke škole připojena budova bývalé školní družiny, kde se nachází učebny informačních technologií. Praktická i odborná příprava probíhá ve školních dílnách. Ve škole se učí tyto obory: tradiční obor školy strojírenství, v roce 1993 byla škola rozšířena o tři umělecké obory a v roce 1997 o informatický obor.
Celková skladba oborů vzdělání školy je nyní stabilizovaná. Vzdělávací nabídkou škola vhodně doplňuje celkovou nabídku studia opavských středních škol. I když se skupiny oborů výrazně liší organizací i způsobem výuky, v praxi je řada příležitostí pro vzájemné obohacení.
Ve školním vzdělávacím programu oboru „Strojírenství – se zaměřením na výpočetní techniku“ (23-41-M/01) je kladen důraz na oblast podpory výpočetní techniky, a to zejména pro konstruování počítačem (programy typu CAD) a pro řízení obráběcích strojů (programy CAM). Tento obor je velmi žádaným na trhu práce. V posledních letech opět stoupá zájem žáků základních škol o studium tohoto oboru. Ve školním roce 2016/2017 byly poprvé po několika letech opět otevřeny dvě třídy oboru vzdělání Strojírenství v prvním ročníku. Záměrem školy je tento trend zachovat. Cílový stav je, aby obor Strojírenství měl 50% podíl na celkové skladbě oborů.
Velká pozornost je věnována přípravě a průběhu odborných praxí žáků třetího ročníku oboru Strojírenství, v oboru Informační technologie jde o praxi žáků ve čtvrtém ročníku. V naprosté většině případů mají praxe velmi dobrou úroveň a jsou výrazným přínosem pro prohloubení vztahu ke studovanému oboru a pro výchovu k práci. Kontrolní návštěvy učitelů na pracovištích žáků přispívají k navazování úzkých kontaktů mezi školou a firmami. Zpětnou vazbu o úrovních znalostí žáků školy a jejich aktivitách v průběhu praxe škola zjišťuje pomocí dotazníků. Zde se konzultant (zaměstnanec firmy, který se věnuje po dobu praxe žáku školy nebo učiteli po dobu stáže) nebo i vedení firmy vyjadřuje ke spolupráci a může navrhnout rovněž podněty k další spolupráci.
Žáci si firmy pro neproduktivní odbornou praxi vybírají sami z portfolia firem programu „Naše škola“. Pokud si žák nevybere firmu, je mu určena vedoucím učitelem odborných předmětů. V drtivé většině si ale žáci firmu pro odbornou praxi najdou sami.
Škola je akreditovaným pracovištěm firmy AUTODESK spol. s r. o. Žáci oboru Strojírenství mají možnost v závěru studia získat Autodesk Academia Certifikát o nabytí kvalifikace pro práci v prostředí programu Autodesk AutoCAD a Autodesk Inventor. Škola je držitelem certifikátu „Exam Preparation Centre“ Cambridge English Language Assessment, je oficiálním centrem připravujícím kandidáty na mezinárodní cambridgeské zkoušky. Žáci toho úspěšně využívají a po přípravných školních kurzech a úspěšně vykonaných zkouškách získají jazykové certifikáty, čímž na trhu práce získávají lepší postavení.
Výše uvedená pozitiva, zájem opavských firem o školu (absolventy) a osobní angažovanost ředitele školy umožnily uzavřít neformální dohodu o spolupráci se zástupci opavských strojírenských firem. Velký přínos pro zvyšování kvality vzdělávání má rozvoj a prohlubování spolupráce školy s významnými firmami v regionu (např. BRANO a.s., Ostroj a.s., KOMAS, spol. s r. o., ISOTRA a.s., Prestar, s. r. o.), které pomáhají při zabezpečení kvalitní odborné praxe žáků, umožňují uskutečňovat účelové exkurze, pomáhají při zajišťování soutěží a materiálu pro školní dílny a často podporují školu sponzorskými dary.
Zvyšování kvality vzdělávání podporuje i spolupráce s vysokými školami (Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a Slezská univerzita v Opavě) a Cambridge English. Škola za výbornou spolupráci s firmami získala v roce 2015 druhé místo v soutěži pořádané Klubem zaměstnavatelů o.p.s. „Škola doporučená zaměstnavateli 2015“, v roce 2016 první místo v soutěži „Škola doporučená zaměstnavateli 2016“ a také ocenění „Škola podporující řemesla“ a v roce 2017 získala opět ocenění „Škola doporučená zaměstnavateli 2017“. Firmy jsou motivovány ke spolupráci se školou tím, že potřebují její absolventy. Vysoký počet firem a nedostatek absolventů vyvolává snahu firem pozitivně působit na žáky školy, zejména svým přístupem k nim a vyvoláním u nich pocitu zájmu, serióznosti a v neposlední řádě i toho, že se jedná o firmy kvalitní. Absolvent si po ukončení studia vybere firmu, kterou osobně zná, má s ní zkušenosti, realizoval v ní např. odbornou praxi, zná některé zaměstnance, a která samozřejmě i dobře ohodnotí jeho práci.