Akcelerace rozvoje čtení pro radost a podpory školní čtenářské kultury

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k rozvoji čtenářské gramotnosti – využití potenciálu školní knihovny jako základny dobrovolného a radostného čtenářství pro všechny žáky bez rozdílu.
 

Námět

Příklady projektových aktivit: 
  • Ve spolupráci školního koordinátora čtenářské gramotnosti a pracovníka pověřeného vedením / zajištěním provozu školní knihovny realizovat revizi školního knižního fondu, ideálně se zapojením žáků do dílčích činností v rámci konkrétních aktivit projektové výuky.
  • Ve spolupráci školního koordinátora čtenářské gramotnosti, pracovníka pověřeného vedením / zajištěním provozu školní knihovny a učitele/ů vybraných předmětů zmapovat čtenářské zájmy a preference žáků formou realizace cílených průzkumů či anket. Inspirací mohou být aktivity seriálu „Rozečti se“ určené pro předmět ČjL, na podmínky a potřeby školy lze adaptovat aktivity Čtenářské mapování a Dotazník čtenářských preferencí a zájmů (materiály vznikly v rámci metodické podpory NPO Digi 3.1 NPI rozvoje digitálních kompetencí v předmětech – odkaz bude doplněn)
  • Zavedení pravidelného „čtení pro radost“ v širokém spektru aktivit a forem v rámci běžného školního dne / výuky napříč školou / předměty.
  • Vytváření vhodného prostředí a podmínek pro individuální i společné čtení – budování čtenářského zázemí a podmínek, sjednání smluvní spolupráce s příslušnou veřejnou knihovnou a další.
  • Není nutné, aby jednotlivec (školní koordinátor ČG, pracovník pověřený vedením školní knihovny, učitel ČjL) byl odborníkem na kompletní knižní produkci, vždy lze najít někoho, kdo dokáže konkrétnímu žákovi pomoci dostat se k tomu pravému čtení. Vyhledejte mezi členy školní komunity „garanty“ žánrů, věkových kategorií apod. Mohou jimi být i žáci samotní jako funkční a posilující prvek vrstevnického učení. Vhodná je také navázat spolupráci s rodiči a rodinami žáků.
Poznámka k realizaci:
  • Pro efektivitu a dosažení cílů aktivity je nezbytné zajištění materiálních a prostorových podmínek pro podporu čtenářství dle preferencí a potřeb každého podpořeného žáka. Plánování inovace by proto mělo v souladu s podmínkami a parametry Výzvy zahrnovat rovněž pořízení potřebného vybavení pro čtenářské koutky a klidové zóny, aktualizaci a rozšíření školního knižního fondu (žánrová pestrost, tituly pro různé věkové kategorie), zajištění přístupu k digitálním a audio textům apod.
 

Doplňující zdroje a inspirace

Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností –  kapitola 6: Čtenářská kultura ve škole, kapitola 7: Role veřejných knihoven v rozvoji čtenářské gramotnosti a čtenářství žáků, PIRLS 2021
  • 3 žánrové fenomény se silným potenciálem pro rozvoj čtenářství – více viz s. 147–9
  • Iniciativa DEAR – Drop Everything and Read, více viz s. 150
  • Strategie spolupráce učitele a učícího knihovníka, více viz s. 163–4
  • Inspirace pro učitele – jak na výběr četby, více viz s. 168–9
  • E-knihy a digitální čtení, více viz s. 171–2

Doporučení MŠMT k činnosti a funkci školní knihovny na základních a středních školách – Smluvní spolupráce s veřejnou knihovnou


Aktivizující formy vzdělávání/výuky

Tandemové vzdělávání; Vrstevnické vzdělávání; Projektové vzdělávání


Téma inovativního vzdělávání

čtenářská gramotnost, kulturní povědomí a vyjádření


Doporučená šablona

2.II/5 Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ
 
Návrat na Mapu aktivit školy.

Přehled návrhů šablon.