Věcný cíl
Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – identifikace potenciálu žáků a individualizace poskytované podpory.
Námět
- Pre-screening profilu intelektových schopností žáků – identifikace silných a slabých stránek žáků 1.–5. ročníku ZŠ s využitím diagnostických testovacích her.
- Nabídka a realizace aktivit, které odpovídají schopnostem žákům, včetně rozvojových aktivit pro žáky s mimořádným nadáním (talentem).
- Realizace pobytových (vícedenních) dle profilace žáků vybraných programů v prostředí neformálního vzdělávání (science centra, muzea).
Poznámka k realizaci:
Pro efektivitu a dosažení cílů aktivity je nezbytná úhrada nákladů na screening profilu intelektových schopností podpořených žáků. Při výběru testování pomocí online diagnostických her je v nákladech zahrnuto mimo testování rovněž online školení pedagogů, doporučení dalšího postupu pro práci s dítětem, která jsou určena rodičům, a odborná zpráva jako podklad pro komplexnější diagnostiku či poradenství. Škola dále získává závěrečnou zprávu s výsledky všech podpořených žáků.
Doplňující zdroje a inspirace
Uvedené postupy podporují rozvoj potenciálu žáků ve více ohledech, zejména pak přispívají k:
- prohloubení zájmu o téma a posílení vnitřní motivace k učení (nové metody/pomůcky, nové zážitky, nový pohled na věc, výuka formou hry aj.),
- podpora spolupráce – mezi žáky navzájem, mezi žáky a učitelem, mezi pedagogickými pracovníky a pracovníky neformálního vzdělávání; možná proměna sociálních rolí a nové vztahové roviny ve třídě – učitel má možnost pozorovat a zažívat žáky v jiném prostředí, situacích či rolích,
- rozvoj gramotností – hlubší osvojení učiva a přenositelnost získaných vědomostí či dovedností do praxe díky více praktickému zaměření výuky (co se naučím, mohu aplikovat v praxi),
- rozvoj digitálních kompetencí žáků – například český diagnostický systém Invenio je založen na moderním přístupu „game-based assessment“, který při psychologické diagnostice využívá prvky počítačových her jako je příběh, komiksová grafika, jednoduché zvuky, sbírání bodů atd. Jednotlivé testy jsou pojímány jako jednoduché počítačové hry. Podstatné zároveň je, že takový přístup napomáhá zvyšovat motivaci dětí a snižovat jejich případnou úzkost a strach z testování, která se může objevovat při diagnostice pomocí klasických testů.
Aktivizující formy vzdělávání/výuky
Vzdělávání s využitím nových technologií; Projektové vzdělávání; Propojování neformálního a formálního vzdělávání
Téma inovativního vzdělávání
wellbeing a psychohygiena, kariérové poradenství včetně identifikace a rozvoje nadání, inkluze včetně primární prevence
Doporučená šablona
2.II/5 Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ
Návrat na Mapu aktivit školy.
Přehled návrhů šablon.