Podpora efektivního fungování školní knihovny

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k rozvoji čtenářské gramotnosti – podpora budování čtenářské kultury ve škole a pozitivního vztahu žáků ke čtení a čtenářství.
 

Námět

Školní knihovna se může stát cennou a nezastupitelnou součástí školního systému cílené podpory rozvoje čtenářství, čtenářské a informační gramotnosti žáků a vytváření bezpečného prostředí a vstřícného klimatu ve škole. K tomu je nezbytné podle potřeb konkrétní školy odpovědně a adekvátně žádoucímu cílovému stavu naplánovat a následně zajistit efektivní nastavení a vzájemnou provázanost čtyř základních oblastí: (1) knihovní fond a vybavení, (2) otevírací doba a služby, (3) personální zajištění, (4) zapojení celé školy.
V rámci šablon lze za tímto účelem rozvíjet kompetence pracovníků pověřených vedením školní knihovny pro realizaci následujících aktivit:
  • revize, aktualizace a doplňování (akvizice) knižního fondu
  • podpořit pracovníky pověřené vedením školní knihovny v získání kompetencí pro dané činnosti formou kurzu, semináře
  • využít externí kurátorskou supervizi (např. ve spolupráci s odborníky z akviziční sekce veřejné krajské knihovny), popřípadě v podobě stáže
  • digitalizace systému evidence fondu a výpůjček – zavedení automatizovaného knihovního systému
  • podpořit vybrané pracovníky školy v získání kompetencí pro danou změnu formou semináře a/nebo individuální metodické supervize (lze v kombinaci)
Poznámka k realizaci:
  • Nezbytnou součástí realizace aktivit je financování potřebného materiálního zajištění (nákup knižních titulů a pomůcek, resp. pořízení příslušné licence/softwarového řešení). 

Doplňující zdroje

Doporučení MŠMT k činnosti a funkci školní knihovny na základních a středních školách
Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností – kapitola 6: Čtenářská kultura ve škole – podrobněji viz s. 153–9, PIRLS 2021


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání

rozvoj gramotností, rozvoj digitálních kompetencí, individualizace vzdělávání


Doporučená šablona

2.II/4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ
 
Návrat na Mapu aktivit školy.

Přehled návrhů šablon.