Psychosociální podpora duševního zdraví žáků klubovými aktivitami ŠD

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – zapojení a metodická podpora školní družiny.


Námět

Realizace podpůrně-rozvojových aktivit v rámci školní družiny formou ranních či odpoledních klubů s cílem posilovat pocit sounáležitosti žáků se školou, pozitivní vztahy a klima ve škole a rozvíjet sociální dovednosti žáků. Klubové zaměření může být rozličné, dle skladby žáků a potřeb dané školy se může jednat například o: 
  • snídaňový klub – pro žáky se sociálním znevýhodněním (přednostně, ne však výlučně), 
  • klub audio-čtení (poslechu audioknih) – pro žáky, kteří mají problémy se čtením psaného textu (specifická vývojová porucha učení, dyslexie), žáky nadané (časní/akcelerovaní čtenáři) a další. 
V rámci klubu jsou současně realizovány individuálně přizpůsobené činnosti podporující pozitivní sebepojetí žáků a jejich prožitky ve vztahu ke škole (pocity přijetí, sounáležitosti a bezpečí), posilující zdravé vztahy a školní klima. Podstatné je v případě psychosociálně zaměřených klubů v rámci školní družiny zapojit do jejich plánování a chodu jak pracovníky školní družiny, tak na škole působící podpůrné profese – školní psycholog, výchovný poradce, koordinátor inkluze, sociální pedagog, asistent pedagoga, koordinátor rozvoje gramotností. 

Poznámka k realizaci:
Projekt umožní zčásti úhradu vedlejších výdajů, jako jsou pomůcky pro realizaci dílčích aktivit (vybavení nezbytnou audiotechnikou, nákup audioknih aj.) či odměny zapojeným pracovníkům. S ohledem na zaměření klubových aktivit může realizace vyžadovat rovněž zapojení ostatních pracovníků ve vzdělávání, např. personálu školní jídelny nebo technických a hospodářských pracovníků.

 

Doplňující zdroje a inspirace

Snídaňové kluby – Metodická kuchařka pro základní školy, NPI
Soustředěni na poslech – Sborník zkušeností a inspirací k využití audioknih ve čtenářských klubech i ve vyučování, Nová škola, o.p.s., Čtenářské kluby


Aktivizující formy vzdělávání/výuky

Propojování neformálního a formálního vzdělávání; Tandemové vzdělávání


Téma inovativního vzdělávání

wellbeing a psychohygiena, inkluze včetně primární prevence


Doporučená šablona

2.V/2 Inovativní vzdělávání účastníků zájmového vzdělávání v ŠD/ŠK
 
Návrat na Mapu aktivit školy.

Přehled návrhů šablon.