Školní klub/y pro žáky 2. stupně ZŠ

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – vytváření prostoru pro trávení volného času žáků mezi a po vyučování.
 

Námět

Fungování školního klubu na 2. stupni umožňuje žákům staršího školního věku, kteří již nedocházejí do školní družiny, trávit smysluplně a bezpečně volný čas mezi/po školní výuce. V rámci péče o duševní pohodu a zdraví žáků je žádoucí nabídnout jim prostor pro relaxaci, neformální setkávání, zájmové vzdělávání a umožnit jim plynulý přechod do dalšího mimoškolního vzdělávání či domácího prostředí. 
Doporučit lze zejména: 
  • do přípravy plánu a realizace aktivit zapojit pracovníky ŠPP (zohlednění specifických potřeb, SVP jednotlivých žáků) a třídní učitele,
  • koncipovat klub jako tvůrčí, vzdělávací, relaxační „hub“ školy,
  • nabídnout aktivity v návaznosti na zájmy a preference žáků, umožnit dobrovolnou, nepravidelnou účast; kluby je možné designovat s ohledem na věk či pohlaví, přičemž je vhodné umožnit prostupnost, komunikaci a sdílení mimo kmenové třídy (např. společné pro jednotlivé ročníky), 
  • zajistit provoz školního klubu v ranních i odpoledních hodinách, např. formou tandemového vedení klubu, zapojením žáků do zajištění chodu klubu (vrstevnické učení) či jiného způsobu zastupitelnosti, 
  • využít podpůrný potenciál školní/veřejné knihovny (bezpečné a relaxační prostory, nízkoprahový přístup, biblioterapeutické postupy, podpora a provázení vlastní čtenářskou či pisatelskou tvorbou žáků aj.) a dalších institucí a organizací (science centra, kulturní organizace, sportoviště aj.).
Poznámka k realizaci:
Projekt umožní zčásti úhradu vedlejších výdajů, jako jsou pomůcky pro realizaci dílčích aktivit a odměny zapojeným pracovníkům.

 

Doplňující zdroje a inspirace

Propojení formálního a neformálního vzdělávání – klíč k inovativní pedagogice, NPI
Efektivní komunikace učitelů s teenagery na základní škole – podcast NPI 

Inspirativní příklady z praxe:


Aktivizující formy vzdělávání/výuky

Propojování formálního a neformálního vzdělávání; Tandemové vzdělávání


Téma inovativního vzdělávání

wellbeing a psychohygiena, inkluze včetně primární prevence


Doporučená šablona

2.V/2 Inovativní vzdělávání účastníků zájmového vzdělávání v ŠD/ŠK
 
Návrat na Mapu aktivit školy.

Přehled návrhů šablon.