Věcný cíl
Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – rozvoj kompetencí a spolupráce nepedagogických pracovníků.
Námět
Program společného profesního vzdělávání pracovníků ŠPP, školní družiny a školní knihovny zaměřený na klíčové oblasti: (1) prevence školní neúspěšnosti a (2) podpora žáků nadaných a mimořádně nadaných. Výběr konkrétních témat se odvíjí od potřeb a složení žáků dané školy; vhodnými tématy pro jednotlivé vzdělávací bloky jsou například:
- problematika způsobů trávení volného času žáků, potenciál a specifika volnočasových aktivit a mimoškolních organizovaných aktivit,
- podpora žáků se SVP mimo výuku, styly učení, psychohygiena ve školní praxi,
- nadaní žáci se SPU (dvojí výjimečnost, hypersenzitivita, nerovnoměrný vývoj aj.), problematika nevhodného nálepkování nadaných žáků,
- podpora čtenářství a čtení pro radost, individualizovaný výběr vhodné četby (kurátorství, mentoring externími specialisty), využití prvků biblioterapie v rámci zájmového vzdělávání apod.
Realizace společného (týmového) vzdělávání je následně východiskem pro efektivní spolupráci pracovníků ŠPP, školní družiny a školní knihovny při přípravě a koordinaci náplně školních volnočasových aktivit (kroužků, klubů), které tak mohou vhodněji reagovat na aktuální situaci a potřeby žáků. V rámci vybraných témat je vhodné uvážit realizaci formou supervize/mentoringu.
Doplňující zdroje a inspirace
Forma realizace
Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink
Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání
individualizace vzdělávání, wellbeing a psychohygiena, práce s žáky se SVP, podpora nadání/talentu, rozvoj gramotností, rozvoj pedagogických kompetenci v oblasti metod a forem vzdělávání
Doporučená šablona
2.II/4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ; 2.V/1 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ŠD/ŠK
Návrat na Mapu aktivit školy.
Přehled návrhů šablon.