Třídnické hodiny jako cesta k podpoře duševního zdraví žáků

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – rozvoj kompetencí a spolupráce pedagogických pracovníků.


Námět

Program profesního vzdělávání pedagogických pracovníků – třídních učitelů zaměřující se na využití potenciálu třídnických hodin v oblasti podpory duševního zdraví žáků, podpory sounáležitosti se školou, kultivace vrstevnických vztahů a budování bezpečného prostředí ve škole. Výběr konkrétních témat se odvíjí od potřeb a složení žáků dané školy. V programu je potřeba věnovat dostatečný prostor propojení teoretických znalostí i praktických dovedností, tedy:
  • jak rozšiřování odborných znalostí (sebepoznání a seberegulace, psychosociální aspekty náročného chování žáků, SES, socio-emoční podpora žáků, pravidla a hranice aj.),
  • tak praktickému nácviku dovedností a práci s konkrétními metodami a modelovými situacemi (vedení a moderování diskuse, aktivizační a koučovací prvky v komunikaci, využití technik dramatické výchovy aj.).
Pro vybraná témata je efektivní organizovat vzdělávání jako společné, např. pro třídní učitele stejného ročníku, třídní učitele 2. stupně či v jiné, potřebám školy přizpůsobené kombinaci. 
Do programu vzdělávání je dále žádoucí zařadit společná setkání pro reflexi a výměnu zkušeností – v této fázi je účinné rovněž zapojení pracovníků ŠPP.


Doplňující zdroje a inspirace

Metodické doporučení Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních a možnosti jeho řešení – ČŠI 2021
Třídní praxe, Pozitivní podpora a vhodné reakce na chování žáků aj. – Metodiky PBIS, SOFA 2022
Metodika Práce s třídním kolektivem – NPI (NÚV) 2012
Metodika vedení třídnických hodin – Skácelová, Univerzita Karlova 2012 
Nápadník 65 aktivit Třída v pohodě – MŠMT, Scio 2012
Třídnické hodiny (jejich vedení, možnosti, úskalí) z pohledu pedagoga – Akční výzkum, Šindelková, OP VVV 2019
Metodika vedení třídnických hodin – Pedagogicko-psychologická poradna Karlovy Vary, 2017
Metodika práce třídního učitele s tématy osobnostní a sociální výchovy – Odyssea, 2007


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání

individualizace vzdělávání, wellbeing a psychohygiena, rozvoj pedagogických kompetenci v oblasti metod a forem vzdělávání


Doporučená šablona

2.II/4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ
 
Návrat na Mapu aktivit školy.

Přehled návrhů šablon.