Učitel/čtenář jako základ školního čtenářského společenství

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k rozvoji čtenářské gramotnosti – využití potenciálu školní knihovny jako základny dobrovolného a radostného čtenářství pro všechny žáky bez rozdílu.
 

Námět

Pojem učitel/čtenář je použit pro označení přístupu, kdy pedagogové sami jako aktivní čtenáři rozvíjí své vlastní čtení pro radost, modelují žákům čtenářské chování, přibližují jim čtení jako atraktivní volnočasovou aktivitu (nejen jako povinnost spojenou s učením a hodnocením), spoluvytváří čtenářsky podnětné prostředí ve škole a cíleně přispívají k budování školní čtenářské komunity. K naplnění tohoto cíle je vhodné systematicky a koordinovaně rozvíjet kompetence a dovednosti učitelů prostřednictvím aktivit využívajících principy učících se skupin a kolegiální podpory, jako např.: 
  • knižní klub pro pracovníky školy – pravidelné setkávání učitelů a nepedagogických pracovníků zaměřené na profesní rozvoj v oblasti čtení pro radost (inspirace k individuálnímu čtení, poznání a sebereflexe čtenářských návyků a potřeb pro „rozečtení se“, rozšiřování povědomí o současné knižní produkci pro děti a mládež, rozšiřování vlastních čtenářských teritorií,
  • školní čtenářské kulaté stoly – podpora pedagogického sboru a dalších pracovníků školy prostřednictvím pravidelně realizovaných seminářů či workshopů na téma čtenářství pro radost a rozvoj čtenářské gramotnosti ve výuce napříč předměty, sdílení inspirace a dobré praxe z výuky; odehrávají se v prostorách školy (vzdělávací programy „pro sborovnu“),
  • školní čtenářské konference – jednodenní či vícedenní školní nebo mimoškolní setkání učitelů čtení (elementaristů), školních koordinátorů rozvoje gramotností a pracovníků pověřených vedením školních knihoven z více různých škol; má formu vzdělávacího setkání založeného na výměně námětů a dobré praxe a vytváření sítí pro spolupráci.
Efektivní zavádění aktivit je vhodné podpořit externí odbornou podporou (supervizí, facilitací).


Doplňující zdroje a inspirace

Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností – kapitola 6: Čtenářská kultura ve škole, PIRLS 2021
Konkrétní a v praxi využitelné tipy pro učitele a školu: „Jak žákům ukázat, že věříte čtení pro radost, a podělit se s nimi o svůj čtenářský život? Jak vdechnout život čtenářské komunitě ve vaší škole?“, výčet možných aktivit na s. 152, ze kterého vybíráme např.:
  • Věnujte každý týden několik chvil tomu, abyste si s žáky popovídali o tom, co čtete vy a oni ve svém volném čase. Vytvořte z toho pravidelný rituál.
  • Noste svoji rozečtenou knihu u sebe. Žáci uvidí nejen, že čtete, ale také jaké žánry či témata vás baví.
  • Vytvořte s žáky seznam rozečtených knih, ve které bude i místo pro ty vaše.
  • Čtěte mimo svou komfortní zónu: mohou to být grafické romány, komiksy, literatura faktu, poezie, fantasy, young adult, historické romány. Mluvte s žáky o tom, jaké to pro vás je.
  • Dejte žákům vědět o knihách k tématu, kterému se věnujete ve svém volném čase nebo které právě připravujete do výuky. Buďte kreativní, zajímaví a zábavní. Ukazujte přesahy a propojky s běžným reálným světem.
  • Aktivně zjišťujte, co žáky baví ve volném čase, své poznatky systematicky zaznamenávejte a sdílejte s kolegy.
  • Společně oslavujte dny s knižní tematikou a literární svátky.
  • Promýšlejte, jakými čtenářskými výzvami žáky motivovat. Dělejte výzvy přístupné všem.


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání

rozvoj gramotností, individualizace vzdělávání


Doporučená šablona

2.II/4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ
 
Návrat na Mapu aktivit školy.

Přehled návrhů šablon.