Vzdělávací výsledky pro předškolní vzdělávání

Věcný cíl

Zajistit provázanost pedagogických přístupů v MŠ a 1. ročníku ZŠ.


Námět

Příklady projektových aktivit:
  • šablonu je možné využít na absolvování vzdělávání (kurzu) zaměřeného na spolupráci učitelů MŠ a ZŠ, spočívající i v přímé demonstraci vzdělávacích aktivit;
  • je vhodné vybrat vzdělávání, jehož součástí není jenom prostý výklad, ale rovněž demonstrace konkrétní spolupráce mezi účastníky vzdělávání včetně simulace příprav, reflexí apod.
Samotnou spolupráci mezi učiteli je možné následně realizovat v běžné činnosti školy nebo například v projektech místního akčního plánování.
 

Doplňující komentáře / další zdroje / inspirace

Předškolní a prvostupňové vzdělávání – NPI – Národní pedagogický institut
https://www.npi.cz/predskolni-a-prvostupnove-vzdelavani-plynuly-prechod-pv-zv
Předškolní a prvostupňové vzdělávání pedagogické diagnostikování – NPI – Národní pedagogický institut


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání MŠ

Cílem aktivity je podpořit profesní růst pracovníků ve vzdělávání MŠ (včetně ostatních pracovníků ve vzdělávání) prostřednictvím vzdělávání.


Doporučená šablona

2.I/5 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ

Věcný cíl

Podpořit děti ohrožené možným budoucím školním neúspěchem prostřednictvím přípravy v MŠ.


Námět

Příklady projektových aktivit:
  • tandemové vzdělávání učitele MŠ a speciálního pedagoga/školního speciálního pedagoga např. jako důsledek předchozího pedagogického diagnostikování dětí ohrožených školním neúspěchem a dětí nadaných.
Poznámka k realizaci:
V souladu s podmínkami a parametry výzvy šablon si případně MŠ může u těchto skupin dětí nechat zpracovat cílenou diagnostiku od odborníků a na základě výsledků zrealizovat tandemové vzdělávání učitele MŠ a speciálního pedagoga. Lze realizovat i v případě, že škola má i šablonu školního speciálního pedagoga.


Doplňující komentáře / další zdroje / inspirace

Předškolní a prvostupňové vzdělávání – NPI – Národní pedagogický institut
https://www.zacitspolu.eu/wp/wp-content/uploads/2019/10/prirucka-individualizace-v-ms.pdf
https://obchod.portal.cz/knihy-pro-ms/individualizace-v-materske-skole


Aktivizující formy vzdělávání/výuky

Tandemové vzdělávání


Doporučená šablona

2.I/6 Inovativní vzdělávání dětí v MŠ

Věcný cíl

Podpora učitelů MŠ v realizaci pedagogického diagnostikování a práce s heterogenním kolektivem.


Námět

Podpořte pracovníky ve vzdělávání vaší školy prostřednictvím vzdělávacích programů, kurzů, seminářů zaměřených především na:
  • podporu práce s heterogenním kolektivem, kde je věnována pozornost specifikům vývoje dětí a přínos heterogenity k jejich rozvoji, organizaci vzdělávání, přípravě vzdělávacího prostředí, plánování činností a vzdělávací nabídky;
  • pedagogické diagnostikování v mateřské škole; na získání kompetencí učitelů MŠ k provádění průběžného pedagogického diagnostikování, na jehož základě učitel dokáže připravit, realizovat a vyhodnocovat individualizované vzdělávání; formativní hodnocení v mateřské škole; na osvojení technik formativního hodnocení, poskytování efektivní a motivující zpětné vazby, na způsoby rozvoje základů pro sebehodnocení a vrstevnického hodnocení jako faktoru podpory procesu učení dítěte.

Doplňující komentáře / další zdroje / inspirace

https://zapojmevsechny.cz/
https://zapojmevsechny.cz/kategorie/prace-s-heterogennim-kolektivem
Předškolní a prvostupňové vzdělávání – NPI – Národní pedagogický institut
https://www.npi.cz/predskolni-a-prvostupnove-vzdelavani-pedagogicke-diagnostikovani https://www.npi.cz/images/pedagogicke_diagnostikovani_v_materske_skole.pdf


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání MŠ

Cílem aktivity je podpořit profesní růst pracovníků ve vzdělávání MŠ (včetně ostatních pracovníků ve vzdělávání) prostřednictvím vzdělávání.


Doporučená šablona

2.I/5 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ

Věcný cíl

Podpora kompetencí učitelů MŠ k vedení efektivní komunikace se zákonnými zástupci v oblasti závěrů pedagogického diagnostikování a podpory jejich dítěte v plynulém přechodu do základního vzdělávání.


Námět

Podpořte pracovníky ve vzdělávání vaší školy prostřednictvím vzdělávacích programů, kurzů, seminářů zaměřených především na:
  • vzdělávání pracovníků ve vzdělávání, jak konat tripartitu s cílem zapojit zákonné zástupce do vzdělávacího procesu jejich dítěte v povinném předškolním vzdělávání;
  • využití certifikovaného mentora/kouče pro konzultaci se zákonnými zástupci při podpoře dětí ohrožených školním neúspěchem či dětí nadaných;
  • získání kompetencí učitelů MŠ k informování zákonných zástupců o pokrocích v učení dítěte, seznámení s výsledky pedagogického diagnostikování, o významu plynulého přechodu z MŠ do ZŠ;
  • eliminaci rizika vzniku konfliktních situací, případně na ně vhodně reagovat.

Doplňující komentáře / další zdroje / inspirace

Předškolní a prvostupňové vzdělávání – NPI – Národní pedagogický institut
https://www.npi.cz/images/jak_muzete_pomoci_svemu_diteti.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=DGbtB_D4Lo8
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=647643114019595
https://www.npi.cz/vzdelavani/15-vzdelavaci-programy/84839-efektivni-komunikace-2
https://www.kvalitniskola.cz/Namety-a-inspirace/Specificka-doporuceni/Metodicke-doporucenipro-vedeni-skoly-k-prechodu-z


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání MŠ

Podpora kompetencí učitelů MŠ k vedení efektivní komunikace se zákonnými zástupci


Doporučená šablona

2.I/5 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ

Věcný cíl

Podpořit učitele MŠ při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami – tvorbě, využívání a vyhodnocování individuálního vzdělávacího plánu pro děti, kterým byl udělen odklad povinné školní docházky.


Námět

Podpořte pracovníky ve vzdělávání vaší školy prostřednictvím vzdělávacích programů, kurzů, seminářů zaměřených především na:
  • zpracování a vyhodnocování individuálních vzdělávacích plánů při vzdělávání dětí s OŠD/se speciálními vzdělávacími potřebami.

Doplňující komentáře / další zdroje / inspirace

Předškolní a prvostupňové vzdělávání – NPI – Národní pedagogický institut
https://inkluzivniskola.cz/individualni-vzdelavaci-plan-ivp-v-ms
https://www.youtube.com/watch?v=2cwqMxxuhc8


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání MŠ

Podpora kompetencí učitelů MŠ při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami – zpracování, využití a vyhodnocení individuálního vzdělávacího plánu.


Doporučená šablona

2.I/5 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ
 

 

 

Vzdelavaci_vysledky.png

Návrat na Mapu aktivit školy.