Přiklad inspirativní praxe ke kritériu:
ZV – 6.3 Škola věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji žáků, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu
Anotace:
Škola dlouhodobě využívá vlastní účelný systém pro podporu motivace žáků k pohybu a sportu založený na bodování jak jejich aktivity, přístupu a pokroku v tělesné výchově (místo klasifikace známkami), tak jejich zapojení do školních sportovních aktivit v různorodých sportovních odvětvích nebo do sportovní reprezentace školy.
Kontext:
Základem systému pro podporu motivace žáků k pohybu je nahrazení klasifikace při průběžném hodnocení žáků v tělesné výchově body udělovanými v každé hodině TV i za další aktivity: účast na TV (5b), žák nemá cvičební úbor (–5b), odmlouvání (–10b), nástup a rozcvička (1. stupeň od 4. ročníku: 5b, 2. stupeň: 3b), hry a soutěže (2 až 10b.), zlepšení sportovního výkonu (2b), reprezentace školy (20b individuální soutěže, 10b týmové soutěže a „sportovec školy“), referát (20b). Celkový počet získaných bodů je pro závěrečné hodnocení převeden na známku, spodní hranice pro stupeň výborný je 200 bodů. Součástí systému je celoroční projekt pro žáky 2. stupně Pohár o nejvšestrannějšího sportovce školy. Do něj získávají žáci body z TV a za účast a výkony na školních sportovních akcích v rozmanitých disciplínách (např. silový trojboj, šplh, florbal, přehazovaná, skok vysoký, cyklistika, přespolní běh). Žák s nejvyšším počtem bodů získává zmenšeninu školního poháru a deset nejlepších žáků cenově odstupňované finanční poukázky pro nákup sportovního vybavení. I pro celý 1. stupeň škola pořádá vlastní akce (např. pětiboj, atletika). Do výuky, kurzů i zájmových kroužků zařazuje široké spektrum sportovních činností (gymnastika, posilování, veslařský trenažer, badminton, in-line, bruslení, turistika, kánoe, rafty, orientační běh, koloběžky atd.).
Kontakt:
Mgr. Karel Ševčík
Ředitel školy
Základní škola, Žacléř, okres Trutnov
✉️ sevcik.k@zszacler.info