Přiklad inspirativní praxe ke kritériu:
PV – 3.4 Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti.
Anotace:
Zapojování dětí do rozhodování v různých situacích během dne, poskytovaný prostor pro formulaci myšlenky a vyjádření názorů i jejich argumentace, vedení diskusí s respektováním odlišného.
Kontext:
Pozitivní klima školy, vzájemné respektování, příjemná pracovní atmosféra ve třídách a přístup pedagogů k dětem v mateřské škole významně podporují rozvoj demokratických hodnot u dětí. Nastavená pravidla jak mezi pedagogy a dětmi, tak mezi dětmi navzájem, stejně jako partnerský vztah pedagogů k dětem vytváří ve třídách prostředí jistoty a bezpečí. V průběhu denních činností, nejen v cílených a promyšlených situacích, ale i v náhodně vzniklých mají děti možnost vlastní volby a řešení dané situace, dostatek časového prostoru pro vyjádření svého názoru. Učitelky vhodně volenými podnětnými otázkami zároveň podporují u dětí rozvoj rozumových dovedností, řečových schopností, vyvozování souvislostí, toleranci, trpělivost, respektování jiného názoru. Podporovaná vstřícnost dětí mezi sebou při řešení každodenních situací vede ke kultivaci přirozené komunikace, k přijímání kompromisů a spolupráci. Pedagogové adekvátním způsobem vyjadřují své demokratické názory, podporují u dětí rozvoj dovednosti obhajoby vlastního názoru a vedou s nimi diskuse s dodržováním stanovených pravidel.
Kontakt:
Jana Kovalová
Ředitelka školy
Mateřská škola Dolní Lhota, příspěvková organizace
📞 +420 792 338 341
✉️ janakovalova@msdolnilhota.cz