Činnost terénního pracovníka školy v systému prevence vysoké a neomluvené absence

Přiklad inspirativní praxe ke kritériu:
ZV – 6.2 Škola poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření
Anotace:
Vedení školy účelně integruje činnost sociálního pedagoga – terénního pracovníka školy do systému prevence neomluvené absence společně s mapováním vysoké nepřítomnosti žáků ve výuce, do kterého jsou zapojeni třídní učitelé i školní poradenské pracoviště.
Kontext:
Školu navštěvují převážně žáci z rodin s nízkým sociálně ekonomickým statusem a minoritních skupin. Ve větší míře než v jiných školách zde týmově, aktivně a důsledně řeší mj. záškoláctví. Problematická docházka žáků do základní školy dlouhodobě negativně ovlivňuje průběh a výsledky vzdělávání. Prevenci a řešení nadměrné absence žáků věnuje škola pozornost systematicky, spolupracuje při tom v maximální možné míře se zákonnými zástupci. Žákům se vzdělávacími i výchovnými problémy se věnují pedagogové při přímé i nepřímé pedagogické činnosti, třídní učitelé, pracovníci školního poradenského pracoviště a častá jsou jednání se zákonnými zástupci. Při screeningu jsou cíleně vyhledáváni žáci, kterým v případě nutnosti (dlouhodobá nebo četná nepřítomnost, ohrožení opakováním ročníku, minimální kontakt zákonných zástupců se školou) škola zajišťuje návštěvy sociálního pedagoga - terénního pracovníka přímo v rodinách. Tím se podařilo v posledních třech školních letech snížit průměrnou neomluvenou absenci o třetinu a počet žáků druhého stupně hodnocených na vysvědčení z chování stupněm 2 nebo 3 klesl na konci školního roku 2023/2024 ve srovnání se školním rokem 2021/2022 téměř o polovinu.
 
Kontakt:

Základní škola a mateřská škola Brno, nám. 28. října 22, příspěvková organizace

📞 +420 545 212 165

✉️ vaclav.rosik@osmec.cz