Programy rozvoje dětí v dětském domově se školou

Příklad inspirativní praxe se týká kritéria hodnocení 4.3 „Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého dítěte a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby dětí.“ Důsledné a systematické naplňování školního vzdělávacího programu dětského domova se školou a cílů dětí v programech rozvoje jejich osobnosti umožňuje zařízení průběžně reagovat na individuální vzdělávací výsledky dětí vhodnými opatřeními.

Dětský domov se školou, ZŠ a školní jídelna Veselíčko zajišťuje služby pro 32 dětí, žáků s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou nebo předběžným opatřením. Školské zařízení je určeno pro chlapce, kteří pro své závažné poruchy chování nebo pro svou přechodnou nebo trvalou duševní poruchu vyžadují výchovně léčebnou péči a nemohou být vzděláváni ve škole, jež není součástí dětského domova se školou.

Práce s dětmi, žáky se závažnými poruchami chování vyžaduje systematickou intenzivní a individuální péči. Jde tedy o dlouhodobý proces. Iniciativa školského zařízení vytvořit metodiky, odborné programy (které jsou  relativně často proměnlivé s ohledem na konkrétní skupiny či děti, různé potřeby v kontextu začleňování a chodu skupin) byla vedená snahou systematizovat činnosti zaměřené na rozvoj jednotlivých kompetencí dětí v návaznosti na kritéria jejich hodnocení (tato kritéria jsou dána vnitřním řádem zařízení a jedná se např. o znečišťování budov a okolí, ničení majetku, konzumaci alkoholu a návykových látek, agresivní chování, napadání ostatních apod.). Zařízení hledalo způsob a formy, jak děti začlenit do spolupráce, aby se podílely na tvoření a plnění svých osobních, ale i skupinových cílů. Tvorba metodik, zavádění jednotlivých programů tvořících koncepci byla na počátku zcela v kompetenci psychologa zařízení, se zapojením ředitele. Od tohoto přístupu bylo upuštěno, neboť bylo potřeba do systému více zapojit ostatní pedagogy, kteří s dětmi tráví většinu času. Dnes vše probíhá v úzké spolupráci nejen psycholožky, ale i vedoucí vychovatelky, vychovatelů – klíčových pracovníků, kteří pracují s dítětem a samozřejmě dítěte samotného. Programy se po diskuzích aktuálně mění s ohledem na skupinovou dynamiku. Jednotlivé úkoly a cíle Programu rozvoje osobnosti dítěte (dále „PROD“) jsou provázané s odbornými programy a jejich aktivitami (zaměřené např. na zvládání agrese či agresivity, osobnostní nebo sociální problémy), které zařízení průběžně a pravidelně realizuje, jsou součástí týdenních plánů výchovně vzdělávací činnosti. Efektivitu jednotlivých programů významně zvyšuje aktivní účast pedagogů na těchto aktivitách, kterou vedení zařízení vyžaduje a podporuje. Jedná se hlavně o sdílení vzájemných prožitků, motivování dětí k aktivitě na programech, způsobu vzájemné komunikace. S programem rozvoje osobnosti dítěte pedagogové zařízení pracují aktivně v průběhu celého roku, tedy je upravují a modifikují na základě zjištěných poznatků a návazně na dynamiku skupin.

Celoroční cíle jsou rozpracovány do cílů měsíčních, včetně měsíčního hodnocení. Měsíční plány a cíle dětí jsou dále rozpracovány do cílů týdenních. Vše je v kompetenci klíčových pracovníků, kteří tyto informace pro přehlednost, hlubší analýzu a následné využití sdílejí v rámci vnitřního elektronického informačního systému.
Skupinovou komunitu, realizovanou 1x týdně, se zařízení snaží přiblížit co nejvíce skupinové psychoterapii. Usilují společně s dětmi o bezpečný prostor pro reflexi a sebereflexi dítěte, ale i poskytování zpětné vazby mezi dětmi navzájem i s pedagogy. Dítě v bezpečné a uvolněné atmosféře hodnotí, jak se mu dařilo za uplynulý týden nastavené týdenní cíle plnit, dostane zpětnou vazbu od ostatních dětí i přítomných pedagogů a na základě toho si dítě stanovuje za pomoci pedagogů a ostatních dětí na skupině cíle na další týden. Pravidelné týdenní skupinové komunity jsou nenahraditelnou výchovnou a terapeutickou aktivitou také z hlediska řešení otázek vzájemného soužití členů skupiny i pedagogů. Týdenní úkoly a cíle na skupinové komunitě jsou zaznamenány nejen přítomným vychovatel, ale také jedním dítětem z rodinné skupiny. Tyto zápisy pak mají děti k dispozici pro sebe. Část dětí si postupně z vlastního přesvědčení zapisují své cíle i samy pro sebe. Mají je vyvěšené na pokoji, aby je měly stále na očích a lépe si uvědomovaly, na čem mají v daném týdnu pracovat, na co se vzhledem ke svému chování a osobnosti soustředit nejvíce. Při práci na týdenních cílech se zařízení osvědčilo a dětem pomáhá, že při večerním hodnocení se dítě může vyjádřit k tomu, jak se mu co dařilo z jeho cílů naplňovat ten daný den. Tento systém rozpracovanosti cílů dětí z ročních, měsíčních, týdenních a následně i denních plánů se pedagogům osvědčil, stal se nedílnou součástí života jednotlivých rodinných skupin i celého zařízení. Díky tomu nejde jen o formalitu, ale každodenní společný prožitek, jehož cílem je pomoci dětem si uvědomit, že umístění do výchovného zařízení není trestem, ale příležitostí ke změně.

Pro děti:
Díky srozumitelně propracovanému a průběžně vyhodnocovanému systému práce s programem rozvoje osobnosti dítěte si děti uvědomují své nevhodné vzorce chování a samy se podílejí na jejich zmírňování až odstraňování. Učí se reflexi a sebereflexi, vyjadřování a prosazení svého názoru neagresivní cestou.
Pro pedagogické a nepedagogické pracovníky:
Přínosem je pozitivní zpětná vazba, kterou pedagogové zažívají při individuálních úspěších dětí i získávání podkladů pro jejich práci s dětmi.
Pro klima školy a vztahy
Vytvoření bezpečného prostoru a pozitivního klimatu, což se následně promítá do celkové atmosféry a vzájemných vztahů mezi pedagogy a dětmi v domě dětí se školou. Příjemné, uklizené, vyzdobené a nerozbité prostředí.

Podnět pro zavedení popsaného přístupu vyšel z přesvědčení školského zařízení, že aktivity nesmí probíhat nahodile, nepravidelně. Systém musí být jasný a srozumitelný pro všechny zúčastněné. Musí se na něm aktivně podílet nejen pedagogové, ale i děti, musí jim dávat smysl pro praktický život.

Přínosy nastavené koncepce práce a odborných programů jsou vyhodnocovány vedením zařízení pravidelně dvakrát ročně. Je sledována individuální úspěšnost dětí v dosahování nastavených cílů v programu rozvoje osobnosti dítěte a efektivita získávání kompetencí prostřednictvím odborných programů. Průběžná evaluace individuálních výsledků dětí probíhá jednak na úrovni skupinových vychovatelů, odborného týmu sestaveného ke konkrétnímu zjištění, ale také na úrovni intervizních setkávání užšího či širšího pedagogického týmu.

Kompetence a pravomoci pracovníků v rámci nastaveného systému jsou dány koncepcí odborné práce s dětmi na úseku výchovy, školním vzdělávacím programem pro výchovný úsek, ročním plánem výchovně vzdělávací činnosti, plány práce odborných pracovníků, týdenními programy výchovně vzdělávací činnosti. Tvorba těchto dokumentů a jejich implementace je v gesci vedení školského zařízení.
Odborné programy jsou utvářeny ve spolupráci psycholožky, vedoucí vychovatelky, vychovatelů (pedagogů).
Cíle programu rozvoje osobnosti dítěte formulují pedagogové společně s dětmi. Dlouhodobé, střednědobé či krátkodobé cíle společně vyhodnocují a pracují na nich průběžně během celého roku.

Vzhledem k charakteru umístěných dětí školské zařízení nepředpokládalo prvotní nadšení nebo vůbec ochotu dětí se na systému aktivně podílet. Prvotní úspěchy se dostavily poté, co se podařilo část dětí motivovat a následně byly oceněné za dosažené cíle. Zavádění nastaveného koncepčního systému pro výchovu a odborné práce bylo zejména v prvních období náročné i pro pedagogy ve smyslu naučit se motivovat děti k jejich aktivní účasti nebo jednotného dodržování nastavených pravidel všemi pedagogy. To se daří zejména díky pravidelným předáváním zkušeností nebo nových poznatků mezi vedením a pedagogy a pedagogy navzájem na poradách či intervizních setkávání.

odkaz na kritérium