Pravidelné vyhodnocování cílů v práci ředitelky MŠ

Příklad inspirativní praxe se týká kritéria hodnocení 2.1 „Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření“. Vedení školy stanovuje funkční strategické cíle zaměřené na rozvoj osobnosti každého dítěte i pedagoga a systematický rozvoj klíčových kompetencí. Všichni zaměstnanci jsou s těmito cíli ztotožněni a příkladně je naplňují, dbají o poskytování velmi kvalitní zpětné vazby u všech dětí včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V důsledku toho se postupně stále zvyšuje kvalita podmínek, průběhu i výsledků vzdělávání v konkrétní mateřské škole.

Mateřská škola Protivín má kapacitu 97 dětí. Jedná se o jednopodlažní čtyřtřídní mateřskou školu s jídelnou. Vizí mateřské školy je "Vytvářet optimistické, pohodové a příznivé prostředí, kde se budou všichni, děti i zaměstnanci školy, cítit dobře". Ve škole kontinuálně probíhá zkvalitňování materiálních podmínek (vybavování novým nábytkem, rekonstrukce sociálních zařízení, výměna topných těles, instalace bezpečnostních opatření, rekonstrukce kuchyně a školní zahrady). Personálně se pedagogický sbor stále rozšiřuje, což se pozitivně promítá v zajištění podpory všem dětem, které ji potřebují.

Ředitelka školy vychází ve svém řízení ze strategického plánování a koncepce, která odráží výsledky pravidelného pololetního vyhodnocování. Vyhodnocování probíhá formou dotazníků pro zákonné zástupce a pracovníky školy, čímž se ověřuje, zda se všichni účastníci vzdělávání cítí ve škole přijati, a škola si tím udržuje vysokou úroveň atmosféry partnerství. V případě podnětů ředitelka obratem reaguje na identifikované příležitosti a hrozby. Na základě hloubkové evaluace potřeb všech zaměstnanců, která se opírá o systematickou kontrolní a hospitační činnost, stanovila ředitelka podrobný plán dalšího vzdělávání všech pedagogických pracovníků podle jejich zájmů a potřeb i v souladu s potřebami školy. V případě, že se na trhu nedá nalézt patřičný kurz, doporučí ředitelka školy samostudium a potřebnou literaturu. Plán reaguje na oblasti, ve kterých je umožněn zaměstnancům profesní růst. Vědomosti nabyté na akcích DVPP sdílí pracovníci s pedagogickým sborem. Děje se to např. na pedagogických radách, které se snaží reagovat na oblasti, které byly vytyčeny jako příležitosti ke zlepšení či hrozby. Na tyto oblasti se následně systematičtěji zaměří celý pedagogický sbor prohlubováním vědomostí. Pomáhají též vzájemné konzultace na příští radě, při kterých dochází ke sjednocování přístupu a zvolených metod. Pokud je to možné, využívá škola vzájemných hospitací. Podmínkou úspěšného osobnostního rozvoje pedagogických pracovníků je jejich vnitřní motivace. Té dosáhla ředitelka demokratickým stylem řízenívysokou mírou delegování na řadové zaměstnance. Delegování probíhá na základě autoevaluačních dotazníků a rozhovorů, pedagogům jsou nabízeny oblasti, které jsou jejich silnou stránkou a umožňují jim realizovat se v aktivitách, které jsou pro ně komfortní. Ukázalo se, že pedagogičtí pracovníci si váží projevené důvěry a reagují na příznivé pracovní klima svědomitým plněním přidělených pracovních povinností. Nedílnou součástí tohoto delegování je projevení pozitivní zpětné vazbyocenění za kvalitně odvedenou práci. Výsledný synergický efekt se projevuje neustálým zvyšováním kvality vzdělávání a poskytování podpůrných opatření všem dětem, které je potřebují.

Zvolený přístup k řízení školy se promítá do několika pozitivních aspektů. Díky nastavenému způsobu řízení a rozvoje pedagogických pracovníků jsou děti vzdělávány v souladu se soudobými pedagogickými trendy. Vysoká odbornost sboru je oporou všem učitelkám, včetně těch začínajících, pro které je zpracován plán uvádění začínajících učitelek vycházející z dokumentů NPI ČR (probíhají vzájemné hospitace, konzultace s vedením školy a poskytování podpory dle zásad uvádění pro začínající učitelky apod.) či je využíván Čtyřlístek uvádějícího učitele programu SYPO. Projevená důvěra a možnost seberealizace pracovníků pomáhá snižovat riziko vyhoření a vysoká míra participace všech účastníků vzdělávání přispívá k pocitu sounáležitosti.

Vnitřním předpisem jsou stanoveny oblasti, za které zodpovídají jednotliví pedagogičtí pracovníci, včetně upřesnění pravidel kontrolní činnosti pro vedení školy (např. učitelka s dlouholetou praxí je pověřena podílením se na hospitační činnosti, výsledky a doporučení jednotlivým učitelkám konzultuje s vedením školy a v případě nutnosti vypracovává podklady pro metodickou podporu).
Přínos je vyhodnocován na základě pravidelné hospitační činnosti a navazujících průběžných osobních rozhovorů mezi ředitelkou a jednotlivými pracovníky. Konkrétní indikátory, vycházející z oblasti 4 kriteriálního hodnocení ČŠI, jsou stanovovány před aktuální hospitační činností v návaznosti na výše zmíněné rozhovory.
Mateřská škola využívá zdroje ostatních neinvestičních výdajů, které pokrývají nároky na zajištění aktivit, které si pedagogičtí pracovníci zvolili (je jim umožněna realizace všech projektů a kurzů tak, aby se nemuseli zatěžovat finanční stránkou daných aktivit a mohli se soustředit pouze na obsah a přínos).
Se zvoleným přístupem k řízení jsou spojeny zvýšené časové nároky na plánovanou kontrolní a evaluační činnost a na další vzdělávání pedagogických pracovníků a poskytování fundované podpory.

Zvolená filosofie řízení vychází z potřeby změny, kterou vyvolalo neutěšené pracovní klima při nástupu ředitelky školy do funkce. První výzvou bylo implementování nutné změny ve smýšlení zaměstnanců, tedy že škola je služba pro zákonné zástupce a jejich děti. Bylo nutné přestat pracovní kolektiv dělit na pedagogické a nepedagogické pracovníky, protože pouze spoluprací lze poskytovat kvalitní vzdělávání. Pakliže jsou na pedagogické pracovníky kladeny zvýšené profesní nároky, je nutné mnohem více naslouchat jejich potřebám. Tyto faktory souvisí s potřebou zlepšení pracovního klimatu školy. Vyvstala potřeba mnohem hlubší odborné přípravy pro vedení školy tak, aby se zvýšila kvalita školského managementu (ředitelka školy vystudovala tuto specializaci na vysoké škole). Systematicky je nutné podporovat dosažení nejvyššího možného vzdělání u každého jednotlivého zaměstnance.

odkaz na kritérium