Práce s PROD (Program rozvoje osobnosti dítěte) je v dětském domově založena na systematické práci a evaluaci ze strany pedagogů, kteří by měli být schopni přijímat účinná opatření ke zlepšování výchovně-vzdělávacích výsledků. S ohledem na rozdílnou osobnostní, zkušenostní i vzdělanostní výbavu vychovatelů začali v dětském domově vnímat potřebu sjednocení a ujasnění základních výchovných postupů a principů. Toto uvědomění vzešlo z pravidelných setkání ředitele a vedoucí vychovatelky nad směřováním zařízení. Z těchto jednání vyplynulo, že vychovatelé si nejsou zcela jisti ve výchově dětí, výchova není systematická, ale jde spíše o náhodné občasné intervence. Pro zlepšení situace bylo nutné najít způsob, jak předat vychovatelům základy výchovy nejlépe interně, se zaměřením přímo pro jejich potřeby. Proto začali organizovat vlastní interní vzdělávání pro pedagogické pracovníky, zaměřené na základy pedagogiky – udílení odměn a trestů, práce s motivací, práce s emocemi dětí, kategorie ve výchově atd. Přípravu na školení vytvářela vedoucí vychovatelka s ředitelem, školila pak vedoucí vychovatelka. Časová náročnost vzdělávání vzdělávacích akcí je 1 + 1,5 hodiny. Na ně navazuje individuální práce vedoucí vychovatelky s vychovateli, kdy je za pomoci rozhovoru a návodných otázek vrací k tématům ze školení a vyžaduje přemýšlení nad daným tématem. Druhá oblast interního vzdělávání se týkala PROD a jejich nové podoby. V nové struktuře (viz příloha) se klade důraz na splnitelnost cílů a na zapojení dítěte do procesu plánování. Právě v tom spočívá hlavní změna. Vychovatelé nově stanovují směr (dlouhodobý cíl) a krátkodobý cíl, který je splnitelný za dané období (školní pololetí). V průběhu tohoto období cíle vyhodnocují v reedukačních zápisech. Změna spočívá v konkrétnosti cíle, měřitelnosti cíle (nebo jasných parametrech pro vyhodnocení), splnitelnosti, systematičnosti, návaznosti jednotlivých PROD. Vzdělávání bylo zaměřeno především na plánování ve výchově, utváření výchovných cílů, sestavování postupů, které dítěti pomohou cíle dosáhnout. Vychovatelé můžou dle svých potřeb konzultovat PROD s vedoucí vychovatelkou.
Na základě evaluace dalšího období se ukázalo, že takto nastavený proces vzdělávání vychovatelů se neosvědčil, pro vychovatele to bylo příliš náročné. Ředitel s vedoucí vychovatelkou přemýšleli, jak vychovatele podpořit. Vytvořit strukturu stanovování cílů, postupů vyhodnocení apod., kterou budou mít vychovatelé u sebe při práci a vytváření PROD s dětmi, se jevilo jako vhodná podoba podpory. Z toho důvodu ředitel a vedoucí vychovatelka vytvořili základní metodiku pro tvorbu PROD v tomto konkrétním dětském domově (je vytvořená podle znalostí osobností a kompetencí vychovatelů v tomto zařízení). Vychovatelé mají v této metodice popsáno, jak stanovovat cíle, k čemu slouží a jak se vyhodnocují. Dále se dozví, jak tvořit postupy (jednotlivé kroky). Práce s výchovnými cíli je také součástí porad, kde vychovatelé sdělují, které cíle se daří plnit, které nikoliv, a tým poté dává podporu a návrhy, jak dále postupovat.
Cílem interního vzdělávání i metodiky PROD je, aby se vychovatelé naučili s dětmi pracovat soustavně, plánovitě a cílevědomě na stanovených cílech (dětí i vychovatelů). Aby výchova neměla podobu náhodných výchovných intervencí, bez jasné představy, kam má jejich působení směřovat.