Vliv pedagogického vedení na pozitivní klima v mateřské škole

Příklad inspirativní praxe se týká kritéria hodnocení 2.1 „Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření“. Řízení školy je založené na promyšleném plánování, účelné organizaci činnosti školy, úspěšném pedagogickém vedení na základě efektivního hodnocení výsledků vzdělávání i monitoringu školy jako celku. Hlavní těžiště příkladu inspirativní praxe je v popisu vazby mezi pedagogickým vedením školy, vysoce prosociálním prostředím, účelnou komunikací, která ovlivňuje pozitivní klima školy, a kvalitou vzdělávacích procesů, na které mají tyto faktory pozitivní dopad.

Mateřská škola Zubří má kapacitu 155 dětí. Děti jsou rozděleny do 5 dlouhodobě heterogenních tříd. V uplynulém školním roce byly děti do tříd rozděleny částečně podle věku s cílem zaměřit tematické plány a třídní vzdělávací programy na specifické potřeby konkrétní skupiny dětí. Škola se nachází na okraji města, je umístěna ve dvou chodbou spojených budovách uprostřed velké kvalitně vybavené zahrady. Lokalita v podhůří Beskyd nabízí kontakt s přírodním prostředím, který je při realizaci předškolního vzdělávání bohatě využíván (v případě nabídky aktivit a motivace pro záměry školního vzdělávacího programu). Mateřská škola je již několik let zaměřena na oblast ekologie.

Největší podíl na vysoké úrovni kvality v oblasti řízení školy a v oblasti netradiční nabídky vzdělávání v MŠ Zubří má nesporně funkční komunikace a klima školy, které jsou kvalitou řízení zásadně ovlivňovány a zpětně úspěšně ovlivňují kvalitu činnosti školy ve všech oblastech. Funkčně zpracovaná dokumentace a v ní stanovená pravidla a postupy jsou velmi důležité, ovšem nepostradatelná je také dovednost ředitele implementovat stanovené záměry do běžného života školy, a hlavně do pedagogických procesů.
Úspěch při naplňování záměrů rozvoje školy vychází z reálných a promyšlených plánů, které reflektují potřeby školy i místní podmínky (např. vazba na environmentální problematiku) v úzké součinnosti se zřizovatelem školy. Strategie realizace cílů je formulována ve školním vzdělávacím programu (dostupný na www.mszubri.cz/o-nas/dokumenty), jehož tvorba je ovlivněna dlouhodobou zkušeností učitelského sboru při práci s dětmi, reálnými příležitostmi (např. využití nově zrekonstruované přírodní zahrady), průběžnými diskusemi i nápady všech zainteresovaných, kteří se na vzniku dokumentu podíleli. Průběžné diskuse jsou vedeny v každodenním kontaktu mezi pedagogy i zaměstnanci školy, zahrnují i projevy a potřeby dětí, které jsou často inspirací pro další nápady a záměry. Také rozhovory se zákonnými zástupci dětí, i výsledky z anket a dotazníků jsou vyhodnocovány a jsou zdrojem inspirace pro případné další záměry ve škole. Nahodilé i řádné podněty jsou společně diskutovány pedagogickou radou, jsou zvažovány a v případě využití formulovány do jasných strategických záměrů. Společná formulace záměrů a jejich přijetí pak vede k úspěšnému naplňování koncepce a odráží se v kvalitě poskytovaného předškolního vzdělávání. Konkrétně je naplnění dosahováno prostřednictvím průmětu ŠVP do třídních vzdělávacích programů, které odrážejí specifika a možnosti i aktuální situaci třídy i dětí a které jsou tedy diferencovány pro různé skupiny dětí a individualizovány dle možností a potřeb na základě pedagogické diagnostiky. Plány jsou otevřené, jsou vytvářeny postupně na základě průběžného vyhodnocování úspěšnosti dětí při vzdělávání. Vedení školy efektivně vyhodnocuje funkčnost plánování a naplňování strategických i konkrétních cílů nejen na základě plánovaného monitoringu, ale významným jevem je i stálý a všeobecný přehled o dění ve škole na všech úrovních.
Dalo by se říct, že heslem je „co jsme spolu vytvořili, za tím si také stojíme a uděláme vše proto, aby se to podařilo“. Tento přístup je jedním z principů, který vedení školy úspěšně uplatňuje.
V rámci dokumentu jsou věcně, přehledně a srozumitelně uvedena pravidla organizace chodu školy, stanoveny kompetence i zodpovědnost všech zaměstnanců. Zdárná realizace a naplňování stanovených pravidel v praxi vychází jednak z formálního prokazatelného seznámení všech zaměstnanců s příslušnými dokumenty, ale hlavně z přístupu vedení školy (ředitelka a zástupkyně ředitelky) k pedagogickému i nepedagogickému týmu. Základem řízení je znalost prostředí, vnímání potřeb každého zaměstnance, a to pracovních i osobních, vlastní příklad ředitelky v pedagogické práci, týmová spolupráce, vstřícná komunikace a osobnostní pojetí manažerské práce.

Uvědomění si a objasnění stanovených cílů, srozumitelná formulace kritérií úspěchu i přístup k vyhodnocování výsledků na úrovni školy se promítají i na úrovni jednotlivých tříd. Seznámení s cílem a jeho pochopení dětmi (co se chci naučit, zvládnout, udělat apod.) umožňuje aktivní přístup dětí k plnění úkolu, podporuje kritické myšlení (samostatné rozhodování, řešení problémů). Poskytována je zpětná vazba a reflexe tak, jak je tomu i na úrovni řízení školy.

Vedení školy aktivně řídí pedagogické procesy v souladu s koncepcí rozvoje školy, systematicky a aktivně pedagogické procesy vyhodnocuje.
Dobré výsledky vzdělávání jsou přímo závislé na kvalitě pedagogických procesů a ty zase na dobrém vedení pedagogického týmu. S tím souvisí i efektivní hodnocení a podporující zpětná vazba pedagogům ze strany vedení. Lze hovořit o dvou rovinách. Tou první je oficiální postup na základě promyšleného plánu zohledňujícího zkušenost, odbornost i zaměření jednotlivých pedagogů. Plán je realizován formou cílených hospitací, ale i formou průběžného sledování práce ve třídách, při pobytu venku i na mimořádných akcích. Tou druhou rovinou jsou neoficiální rozhovory, diskuse, zájem vedení o názory ostatních i vytváření příležitostí k neformálním setkáním a společným pozitivním zážitkům. Zjištěné poznatky, skutečnosti, příležitosti i rezervy jsou konzultovány pedagogickou radou, popř. individuálně a jsou definovány závěry a doporučení pro další období. Cílená a účelná doporučení, která se týkají práce jednotlivců, jsou součástí hospitačního záznamu a jsou vedením školy s pedagogy podrobně konzultována. Závěry, které se dotýkají činnosti školy jako celku i stanovení strategie k jejich naplnění, jsou součástí zápisu z jednání pedagogické rady včetně termínu a garanta zodpovědného za realizaci. Důležité je v tomto případě vytvoření a uchování ovzduší pohody, podpory a vzájemného respektu, který hodnotící procesy provází, s odkazem na mnohokrát potvrzený fakt, že vztahy mezi učiteli jsou důležité a zlepšují motivaci jedince a jsou spojeny s jeho efektivitou.
Zpětná vazba je pedagogům poskytována také prostřednictvím práce s osobními portfolii pedagogů (ta zahrnují i pláni rozvoje), sdílením informací a zkušeností.

Promyšlené, efektivní formální i neformální vedení pedagogického týmu a účinná zpětná vazba podporující odborný i osobnostní růst pedagogů a s tím související velmi dobré školní klima a pozitivní širší prosociální prostředí vytváří nezbytnou podmínku pro kvalitní předškolní vzdělávání.
Dobré prosociální vztahy a pozitivní klima ve škole a jejich vliv na kvalitu poskytovaného vzdělávání vyžaduje nejen odbornost, ale hlavně osobnostní předpoklady ředitelky školy i schopnost postavit si funkční tým spolupracovníků, který sám v sobě vytváří podmínky pro růst kvalitních pedagogů.

odkaz na kritérium