Jaké byly při zapojení se do projektu problémy či výzvy, jaké problémy či výzvy se řeší v rámci realizace?
V prvotní fázi zapojení do projektu byla vysoká motivovanost ekotýmu i celé školy a naplňování projektu bylo relativně bezproblémové. V průběhu prvních dvou let se ovšem škola nedočkala prakticky žádné nebo jen minimální podpory ze strany zřizovatele. Hlavními podporovateli byli zejména tehdejší ředitelka, místostarosta obce a několik aktivních rodičů, kteří se stali i prvními členy ekotýmu.
Výzvou bylo zaujetí přístupu k prvnímu auditu, který proběhl dva roky po vstupu do projektu, s čímž škole pomohla nezisková organizace implementující projekt v České republice. Výzvu se podařilo úspěšně zvládnout díky osobním i telefonickým konzultacím s koordinátorkou. Náročně bylo zpracovávání materiálů, podkladů, auditu nanečisto i příprava dětí z dětského ekotýmu.
V rámci auditu bylo překvapivé, že nebyl kladen důraz na písemně zpracované podklady a záznamy, ale na to, aby analýzám a vyhodnocování rozuměly děti. Auditoři projektu pracují především s dětmi, ptají se jich, chtějí vysvětlení jednotlivých kroků a obrázků, kterými byla znázorněna analýza apod. V průběhu realizace projektu se škola potýkala se zapojením pedagogů do programu. Na počátku byla zapojena jedna předškolní třída, později se nabalovali další pedagogové se svými třídami, nicméně nebyli stále zapojeni všichni pedagogové školy. Po druhém auditu se už zapojily do programu všechny třídy. I tady se časem ukázalo, že ne každý musí být přesvědčen o smysluplnosti programu a úplně se s ním neztotožňuje. Nakonec škola zjistila, že základním pilířem fungování je naprostá dobrovolnost členů ekotýmu, a od té chvíle v tomto modelu ekotým funguje velmi dobře. Samozřejmě bylo oříškem i personální zajištění v průběhu schůzek ekotýmu.
Škola by velmi ocenila, kdyby v bližším okolí byla další eko mateřská škola, se kterou by bylo možné spolupracovat (zapojení mateřských škol do projektu je poměrně vzácné).
Proč by bylo přínosem, kdyby se do projektu zapojily i jiné školy či školská zařízení a je to žádoucí?
Zapojení se do projektu je přenositelné a je to i žádoucí ať už z pohledu zapojených škol, které takto mohou získávat partnery pro sdílení a inspirování se navzájem, tak i z pohledu dětí. Zapojení do projektu není jen sled aktivit a plánů činností, je to životní myšlenka, kterou se zapojení aktéři řídí ve svém životě.