Přestup žáka do jiné školy v průběhu školního roku nebo mimo obvyklé uzlové body bývá často vyvolán důvody, jež samy o sobě mohou žáka zatěžovat až traumatizovat (např. rozchod/rozvod či ztráta rodičů, vytvoření nové nevlastní rodiny, ztráta zaměstnání rodičů, přechod z/do náhradní rodinné výchovy či ústavní péče, imigrace ze zahraničí apod.). Změny bydliště a související přestupy mezi školami jsou také častější u rodin sociokulturně znevýhodněných. Opakované přestupy mezi školami bývají signálem, že u žáka je vyšší riziko neprospěchu nebo dalších problémů. Proto je třeba k přestupujícím žákům přistupovat citlivě, zmírňovat možné dopady mimoškolních událostí na chování a učení žáka a nevytvářet dodatečné zátěže spojené s nástupem do nové školy. Rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se nového prostředí obávají a mohou vznášet i nereálné požadavky, ale pracovník školy je v této komunikaci profesionálem a měl by ji zvládnout ve prospěch žáka.
- Pokud přeřazení nebo přestup žáka z vaší školy jinam jsou řešením problémů v učení nebo chování (např. v souvislosti s výskytem šikany), vyčerpejte nejprve jiné formy prevence a řešení problému (podpora žákovi, řešení za účasti externích odborníků apod.).
- Aktivně zvyšujte odbornost pedagogického sboru v oblasti diagnostiky a intervence při řešení problémů, které vedly v minulosti k odchodům žáků z vaší školy.
- Při přestupech žáků komunikujte se školou, ze které nový žák přichází nebo do které váš žák odchází, získávejte/poskytujte co nejvíce informací o žákovi při zachování všech pravidel pro ochranu dat.
- Před příchodem nového žáka s potřebou podpůrných opatření (ve stupni 3 až 5) s fyzickými nebo senzorickými omezeními dle možností školy proveďte potřebné úpravy fyzického prostředí školy.
- Před příchodem žáka s potřebou podpůrných opatření (ve stupni 3 až 5) s fyzickými nebo senzorickými omezeními dle možností školy proveďte potřebná organizační opatření – zajistěte asistenta pedagoga, vytvořte podmínky pro činnost osobního asistenta, podpořte žáka při sebeobsluze a pohybu, při podávání medikace, realizujte speciálně pedagogickou péči apod. Zajistěte kontinuitu již poskytovaných podpůrných opatření.
- Se speciálními vzdělávacími potřebami nového žáka seznamte nejen třídního učitele, ale všechny pracovníky školy (včetně nepedagogických), kteří s ním přicházejí do kontaktu.
- Nastupujícím žákům jasně sdělujte svá očekávání a požadavky, a to i s ohledem na ty, kteří mají z nějakého důvodu ztíženou komunikaci (viz následující oddíl o cizincích).
- Citlivě ujistěte žáka i jeho rodiče, že jste si vědomi obtížné situace, kterou procházejí, a budete se jim snažit vycházet vstříc. Respektujte, že rodiče bývají dobrými znalci silných a slabých stránek svých dětí, zajímejte se o jejich názor před nástupem nového žáka i v průběhu adaptačního období (je třeba navodit atmosféru důvěry, aby rodiče byli ochotni sdílet své poznatky zejména o slabých stránkách svých dětí).
- Zapojení nového žáka do již vytvořené sociální skupiny třídy může být velmi komplikované, proto pro něj aktivně vytvářejte příležitosti ke spolupráci ve dvojici nebo v malé skupině s různými žáky ze třídy.
- Sledujte a vyhodnocujte úspěšnost nově příchozích žáků v oblasti:
- sociální (zná pravidla a rozumí očekáváním, která jsou na něj kladena, navázal přátelské vztahy, má potřebnou míru sebedůvěry);
- studijní (má dostatečnou úroveň znalostí a dovedností);
- organizační a materiální (orientuje se v prostorách školy, má potřebné učebnice a pomůcky).
- Pamatujte, že problémy se nemusí projevit hned po příchodu. Proto sledujte úspěšnost nově příchozího žáka dlouhodobě a poskytujte vhodné formy podpory v různých fázích adaptace (např. organizační opatření vyžadují pozornost zejména krátce po přestupu, studijní obtíže se mohou projevit s odstupem).
- V případě závažné zátěže v mimoškolním prostředí žáka spolupracujte s externími odborníky.
- V případě výskytu problémů bezodkladně kontaktujte rodiče. Pokuste se zapojit je do návrhu opatření k nápravě.
- Inspirujte se také postupy, které se osvědčily při integraci cizinců nebo žáků vracejících se z dlouhodobého pobytu v zahraničí (viz následující oddíl).