Sociální klima třídy (J. Širůček, 2013)
- vhodný pro 2. stupeň ZŠ
- určen pro screeningovou diagnostiku sociálních vztahů ve třídě, zvládání školní zátěže a sociálního stresu
- vytvořený v Národním ústavu pro vzdělávání v rámci projektu DIS, http://www.nuv.cz/t/diagnostika/projekt-dis
Klima školní třídy (J. Mareš, S. Ježek, 2011)
- vhodný pro 2. stupeň ZŠ a střední školu
- zjišťuje 7 základních aspektů třídního klimatu (dobré vztahy se spolužáky, spolupráce se spolužáky, vnímaná opora od učitele, rovný přístup učitele k žákům, přenos naučeného mezi školou a rodinou, preference soutěžení ze strany žáků, dění o přestávkách) a 4 volitelné aspekty třídního klimatu (možnost diskutovat během výuky, iniciativa žáků, snaha žáků učit se, snaha zalíbit se okolí)
- vytvořený v Národním ústavu pro vzdělávání v rámci projektu Cesta ke kvalitě, http://www.nuv.cz/ae/klima-skolni-tridy-1
Naše třída (česká verze dotazníku My Class Inventory, B. J. Fraser, D. L. Fisher, autor české verze J. Lašek, 2001)
- vhodný pro žáky 3.–6. ročníku ZŠ
- zjišťuje 5 dimenzí třídního klimatu: spokojenost ve třídě, konflikty ve třídě, soutěživost ve třídě, obtížnost učení, soudržnost třídy
- umožňuje porovnat aktuální a preferovaný stav třídního klimatu – žáci nejprve vyplňují preferovanou formu, s odstupem dvou až tří týdnů aktuální formu dotazníku
- zdroj: LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001
CES (česká verze J. Mareš, J. Lašek, 1998)
- vhodný od 7. ročníku ZŠ po střední školu
- zjišťuje 6 dimenzí třídního klimatu: zaujetí žáka pro školní práci, vztahy mezi spolužáky, podpora ze strany učitele, orientace žáků na úkoly, klid a pořádek ve třídě, jasnost pravidel
- umožňuje porovnat aktuální a preferovaný stav třídního klimatu
- mohou ho vyplňovat i učitelé a pak umožňuje porovnat pohled na klima třídy z perspektivy žáků a učitelů
- publikoval Institut pedagogicko-psychologického poradenství (nyní součást Národního pedagogického institutu ČR)
KLIT (J. Lašek, 2001)
- vhodný pro 2. stupeň ZŠ a střední školu
- zjišťuje 3 dimenze třídního klimatu: podpůrné klima, motivaci k negativnímu školnímu výkonu, sebeprosazení
- zdroj: LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001; dříve dostupný z webu Pražského centra primární prevence (www.prevence-praha.cz)