Věcný cíl
Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – zapojení a metodická podpora školní družiny.
Námět
Realizace podpůrně-rozvojových aktivit v rámci školní družiny formou ranních či odpoledních klubů s cílem posilovat pocit sounáležitosti žáků se školou, pozitivní vztahy a klima ve škole a rozvíjet sociální dovednosti žáků. Klubové zaměření může být rozličné, dle skladby žáků a potřeb dané školy se může jednat například o:
- snídaňový klub – pro žáky se sociálním znevýhodněním (přednostně, ne však výlučně),
- klub audio-čtení (poslechu audioknih) – pro žáky, kteří mají problémy se čtením psaného textu (specifická vývojová porucha učení, dyslexie), žáky nadané (časní/akcelerovaní čtenáři) a další.
V rámci klubu jsou současně realizovány individuálně přizpůsobené činnosti podporující pozitivní sebepojetí žáků a jejich prožitky ve vztahu ke škole (pocity přijetí, sounáležitosti a bezpečí), posilující zdravé vztahy a školní klima. Podstatné je v případě psychosociálně zaměřených klubů v rámci školní družiny zapojit do jejich plánování a chodu jak pracovníky školní družiny, tak na škole působící podpůrné profese – školní psycholog, výchovný poradce, koordinátor inkluze, sociální pedagog, asistent pedagoga, koordinátor rozvoje gramotností.
Poznámka k realizaci:
Projekt umožní zčásti úhradu vedlejších výdajů, jako jsou pomůcky pro realizaci dílčích aktivit (vybavení nezbytnou audiotechnikou, nákup audioknih aj.) či odměny zapojeným pracovníkům. S ohledem na zaměření klubových aktivit může realizace vyžadovat rovněž zapojení ostatních pracovníků ve vzdělávání, např. personálu školní jídelny nebo technických a hospodářských pracovníků.
Doplňující zdroje a inspirace
Snídaňové kluby – Metodická kuchařka pro základní školy, NPI
Soustředěni na poslech – Sborník zkušeností a inspirací k využití audioknih ve čtenářských klubech i ve vyučování, Nová škola, o.p.s., Čtenářské kluby
Aktivizující formy vzdělávání/výuky
Propojování neformálního a formálního vzdělávání; Tandemové vzdělávání
Téma inovativního vzdělávání
wellbeing a psychohygiena, inkluze včetně primární prevence
Doporučená šablona
2.V/2 Inovativní vzdělávání účastníků zájmového vzdělávání v ŠD/ŠK