Věcný cíl
Koncepční přístup školy k rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti od počátku školní docházky.
Námět
Aktivní posilování vazby mezi výukou mateřského jazyka a matematiky na 1. stupni ZŠ, konkrétně s využitím prostředků jakými jsou:
- Práce se slovními úlohami jako specifickým typem komunikátu pro rozvoj čtení s porozuměním. Přenesení čtenářských strategií do výuky matematiky žáků 1. stupně.
- Rozvíjení metakognice žáků prostřednictvím různých forem podpory / „lešení“ v podobě pojmových map, diagramů aj. (lze rovněž propojit s rozvojem digitálních kompetencí). Práce s verbálním projevem žáků, interpretace jejich výpovědí (agramatická a nesrozumitelná vyjádření), využívání třídní diskuse.
Pro řešení daných témat a koordinovaný přístup ustanovit a podpořit fungování metodické spolupracující skupiny, ve které budou zastoupeni učitelé elementaristé, učitelé M a ČjL 1./2. stupně, koordinátor čtenářské gramotnosti školy, zástupce vedení školy, příp. pracovník pověřený vedením školní knihovny. V praxi se takové skupiny vyskytují např. pod označením mezipředmětová komise, metodické sdružení, učící se skupina, vzdělávací tým aj.
Doplňující zdroje a inspirace
Slovní úlohy ve výuce matematiky a českého jazyka – Metodický materiál pro učitele, PedF UK Praha 2020 (Vondrová N. a kol.)
Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 1. stupeň ZŠ – Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření TIMSS,
ČŠI 2019: Inspirace pro učitele
- 3.1.2 Obtíže žáků při vyjadřování myšlenek a chyby v jejich řeči
- 3.1.3 Diskuse ve třídě
Metodická příručka pro metodická sdružení a předmětové komise na školách – NPI 2022
Aktivizující formy vzdělávání/výuky
Tandemové vzdělávání; Projektové vzdělávání; Vzdělávání s využitím nových technologií
Téma inovativního vzdělávání
matematická gramotnost, čtenářská gramotnost, vzdělávání s využitím nových technologií
Doporučená šablona
2.II/5 Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ