Společné znaky úspěšných škol

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – rozvoj kompetencí a spolupráce pedagogických pracovníků.


Námět

Program profesního vzdělávání pedagogických pracovníků – třídních učitelů zaměřující se na využití potenciálu třídnických hodin v oblasti podpory duševního zdraví žáků, podpory sounáležitosti se školou, kultivace vrstevnických vztahů a budování bezpečného prostředí ve škole. Výběr konkrétních témat se odvíjí od potřeb a složení žáků dané školy. V programu je potřeba věnovat dostatečný prostor propojení teoretických znalostí i praktických dovedností, tedy:
  • jak rozšiřování odborných znalostí (sebepoznání a seberegulace, psychosociální aspekty náročného chování žáků, SES, socio-emoční podpora žáků, pravidla a hranice aj.),
  • tak praktickému nácviku dovedností a práci s konkrétními metodami a modelovými situacemi (vedení a moderování diskuse, aktivizační a koučovací prvky v komunikaci, využití technik dramatické výchovy aj.).
Pro vybraná témata je efektivní organizovat vzdělávání jako společné, např. pro třídní učitele stejného ročníku, třídní učitele 2. stupně či v jiné, potřebám školy přizpůsobené kombinaci. 
Do programu vzdělávání je dále žádoucí zařadit společná setkání pro reflexi a výměnu zkušeností – v této fázi je účinné rovněž zapojení pracovníků ŠPP.


Doplňující zdroje a inspirace

Metodické doporučení Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních a možnosti jeho řešení – ČŠI 2021
Třídní praxe, Pozitivní podpora a vhodné reakce na chování žáků aj. – Metodiky PBIS, SOFA 2022
Metodika Práce s třídním kolektivem – NPI (NÚV) 2012
Metodika vedení třídnických hodin – Skácelová, Univerzita Karlova 2012 
Nápadník 65 aktivit Třída v pohodě – MŠMT, Scio 2012
Třídnické hodiny (jejich vedení, možnosti, úskalí) z pohledu pedagoga – Akční výzkum, Šindelková, OP VVV 2019
Metodika vedení třídnických hodin – Pedagogicko-psychologická poradna Karlovy Vary, 2017
Metodika práce třídního učitele s tématy osobnostní a sociální výchovy – Odyssea, 2007


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání

individualizace vzdělávání, wellbeing a psychohygiena, rozvoj pedagogických kompetenci v oblasti metod a forem vzdělávání


Doporučená šablona

2.II/4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – komunikace a spolupráce s rodiči, zákonnými zástupci. 


Námět

Realizace vzdělávacího programu pro pedagogické a nepedagogické pracovníky školy zaměřeného na zvyšování znalostí a dovedností v oblasti péče o duševní zdraví a wellbeing žáků a prevence rizikového chování. Obsahově a personálně koordinovaný program by měl cílit na zvyšování kompetencí pracovníků školy v dané problematice tak, aby byly ze strany školy poskytovány relevantní informace a podpora při komunikaci s rodiči a zákonnými zástupci žáků. Vhodnými tématy jsou zejména:
  • projevy duševních problémů u dětí a dospívajících, 
  • strategie zvládání náročných situací (intenzivní stres, panická ataka, sebepoškozování, sekundární trauma, ztráta blízkého, sebevražedné chování aj.),
  • navazování a udržování kontaktu s dítětem v důležitých otázkách – budování důvěry, povzbuzování ke sdílení obav, problémů, pocitů, pravidelné nenásilné sledování fyzického, emocionálního a duševního stavu,
  • techniky regulace emocí (stres, strach, úzkost), význam spánkové hygieny a zdravého životního stylu pro duševní pohodu dětí. 
Pro zvýšení efektivity společného profesního vzdělávání (eliminaci zkreslení, selektivního vnímání a zatížení společnými zkušenostmi) je žádoucí zajistit zapojení externího odborníka formou supervize/mentoringu (v roli tzv. kritického přítele). 
 

Doplňující zdroje a inspirace 

Duševní zdraví dětí a adolescentů, portál Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) – materiály a vzdělávání pro školy a rodiče
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování, MŠMT 
Kolegiální podpora učitelů, vzájemné učení – Publikace s uvolněnými úlohami z šetření PIRLS 2016, kap. 5.3, ČŠI
Efektivní komunikace školy s rodiči
Principy komunikace školy s rodiči 


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání

wellbeing a psychohygiena, komunikace se zákonnými zástupci


Doporučená šablona

2.II/4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ
2.V/1 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ŠD/ŠK

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – zapojení a metodická podpora školní družiny.


Námět

Realizace podpůrně-rozvojových aktivit v rámci školní družiny formou ranních či odpoledních klubů s cílem posilovat pocit sounáležitosti žáků se školou, pozitivní vztahy a klima ve škole a rozvíjet sociální dovednosti žáků. Klubové zaměření může být rozličné, dle skladby žáků a potřeb dané školy se může jednat například o: 
  • snídaňový klub – pro žáky se sociálním znevýhodněním (přednostně, ne však výlučně), 
  • klub audio-čtení (poslechu audioknih) – pro žáky, kteří mají problémy se čtením psaného textu (specifická vývojová porucha učení, dyslexie), žáky nadané (časní/akcelerovaní čtenáři) a další. 
V rámci klubu jsou současně realizovány individuálně přizpůsobené činnosti podporující pozitivní sebepojetí žáků a jejich prožitky ve vztahu ke škole (pocity přijetí, sounáležitosti a bezpečí), posilující zdravé vztahy a školní klima. Podstatné je v případě psychosociálně zaměřených klubů v rámci školní družiny zapojit do jejich plánování a chodu jak pracovníky školní družiny, tak na škole působící podpůrné profese – školní psycholog, výchovný poradce, koordinátor inkluze, sociální pedagog, asistent pedagoga, koordinátor rozvoje gramotností. 

Poznámka k realizaci:
Projekt umožní zčásti úhradu vedlejších výdajů, jako jsou pomůcky pro realizaci dílčích aktivit (vybavení nezbytnou audiotechnikou, nákup audioknih aj.) či odměny zapojeným pracovníkům. S ohledem na zaměření klubových aktivit může realizace vyžadovat rovněž zapojení ostatních pracovníků ve vzdělávání, např. personálu školní jídelny nebo technických a hospodářských pracovníků.

 

Doplňující zdroje a inspirace

Snídaňové kluby – Metodická kuchařka pro základní školy, NPI
Soustředěni na poslech – Sborník zkušeností a inspirací k využití audioknih ve čtenářských klubech i ve vyučování, Nová škola, o.p.s., Čtenářské kluby


Aktivizující formy vzdělávání/výuky

Propojování neformálního a formálního vzdělávání; Tandemové vzdělávání


Téma inovativního vzdělávání

wellbeing a psychohygiena, inkluze včetně primární prevence


Doporučená šablona

2.V/2 Inovativní vzdělávání účastníků zájmového vzdělávání v ŠD/ŠK
 
 

Spolecne_znaky_uspesnych_skol.png

Návrat na Mapu aktivit školy.