Vzdělávací výsledky

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k podpoře duševního zdraví a wellbeingu žáků – identifikace potenciálu žáků a individualizace poskytované podpory.  


Námět

  • Pre-screening profilu intelektových schopností žáků – identifikace silných a slabých stránek žáků 1.–5. ročníku ZŠ s využitím diagnostických testovacích her.
  • Nabídka a realizace aktivit, které odpovídají schopnostem žákům, včetně rozvojových aktivit pro žáky s mimořádným nadáním (talentem).
  • Realizace pobytových (vícedenních) dle profilace žáků vybraných programů v prostředí neformálního vzdělávání (science centra, muzea).
Poznámka k realizaci:
Pro efektivitu a dosažení cílů aktivity je nezbytná úhrada nákladů na screening profilu intelektových schopností podpořených žáků. Při výběru testování pomocí online diagnostických her je v nákladech zahrnuto mimo testování rovněž online školení pedagogů, doporučení dalšího postupu pro práci s dítětem, která jsou určena rodičům, a odborná zpráva jako podklad pro komplexnější diagnostiku či poradenství. Škola dále získává závěrečnou zprávu s výsledky všech podpořených žáků. 

 

Doplňující zdroje a inspirace

Uvedené postupy podporují rozvoj potenciálu žáků ve více ohledech, zejména pak přispívají k:
  • prohloubení zájmu o téma a posílení vnitřní motivace k učení (nové metody/pomůcky, nové zážitky, nový pohled na věc, výuka formou hry aj.),
  • podpora spolupráce – mezi žáky navzájem, mezi žáky a učitelem, mezi pedagogickými pracovníky a pracovníky neformálního vzdělávání; možná proměna sociálních rolí a nové vztahové roviny ve třídě – učitel má možnost pozorovat a zažívat žáky v jiném prostředí, situacích či rolích,
  • rozvoj gramotností – hlubší osvojení učiva a přenositelnost získaných vědomostí či dovedností do praxe díky více praktickému zaměření výuky (co se naučím, mohu aplikovat v praxi),
  • rozvoj digitálních kompetencí žáků – například český diagnostický systém Invenio je založen na moderním přístupu „game-based assessment“, který při psychologické diagnostice využívá prvky počítačových her jako je příběh, komiksová grafika, jednoduché zvuky, sbírání bodů atd. Jednotlivé testy jsou pojímány jako jednoduché počítačové hry. Podstatné zároveň je, že takový přístup napomáhá zvyšovat motivaci dětí a snižovat jejich případnou úzkost a strach z testování, která se může objevovat při diagnostice pomocí klasických testů. 

Aktivizující formy vzdělávání/výuky

Vzdělávání s využitím nových technologií; Projektové vzdělávání; Propojování neformálního a formálního vzdělávání


Téma inovativního vzdělávání

wellbeing a psychohygiena, kariérové poradenství včetně identifikace a rozvoje nadání, inkluze včetně primární prevence


Doporučená šablona

2.II/5 Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k rozvoji matematické gramotnosti – systematická identifikace matematického nadání žáků a jeho cílený rozvoj od počátku školní docházky.


Námět

Realizace vzdělávacího programu/kurzu zaměřeného na posilování kompetencí a dovedností učitelů prvního stupně (elementaristů) v oblasti identifikace nadaných/akcelerovaných žáků v matematice na počátku školní docházky zahrnující témata jako:
  • specifika matematického nadání, projevy matematicky nadaných žáků v daném věku, charakteristické způsoby jejich myšlení a usuzování, problematika dvojí výjimečnosti a dalších faktorů, které znesnadňují identifikaci nadání,
  • rozpoznání nadání a mimořádných (v populaci málo zastoupených) schopností a vlastností, seznámení se s dostupnými diagnostickými nástroji vhodnými pro žáky mladšího školního věku, s potenciálem digitálních technologií aj.,
  • diferenciace výuky – práce s rozvojovými materiály a jejich integrace do výuky běžné heterogenní třídy, seznámení se s vhodnými metodickými postupy (jaké materiály volit, jak a kdy sdělovat žákům správná řešení, jak pracovat s chybou žáka, jakou poskytovat zpětnou vazbu apod.) a dostupnou vzdělávací podporou (nástroje, licence).


Doplňující zdroje a inspirace

Talentovaní – NPI
Nadané děti – FSS MU
Digitální platforma pro analýzu výuky, individualizaci, gamifikaci a podporu plánování výuky EDUTEN 


Forma realizace

Akreditované i neakreditované kurzy; Vzdělávací programy; Supervize/mentoring/koučink


Osobnostně sociální a personální rozvoj pracovníků ve vzdělávání

rozvoj gramotností, individualizace vzdělávání, rozvoj pedagogických kompetencí v oblasti metod a forem vzdělávání


Doporučená šablona

2.II/4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ

Věcný cíl

Koncepční přístup školy k rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti od počátku školní docházky.


Námět

Aktivní posilování vazby mezi výukou mateřského jazyka a matematiky na 1. stupni ZŠ, konkrétně s využitím prostředků jakými jsou: 
  • Práce se slovními úlohami jako specifickým typem komunikátu pro rozvoj čtení s porozuměním. Přenesení čtenářských strategií do výuky matematiky žáků 1. stupně.
  • Rozvíjení metakognice žáků prostřednictvím různých forem podpory / „lešení“ v podobě pojmových map, diagramů aj. (lze rovněž propojit s rozvojem digitálních kompetencí). Práce s verbálním projevem žáků, interpretace jejich výpovědí (agramatická a nesrozumitelná vyjádření), využívání třídní diskuse.
Pro řešení daných témat a koordinovaný přístup ustanovit a podpořit fungování metodické spolupracující skupiny, ve které budou zastoupeni učitelé elementaristé, učitelé M a ČjL 1./2. stupně, koordinátor čtenářské gramotnosti školy, zástupce vedení školy, příp. pracovník pověřený vedením školní knihovny. V praxi se takové skupiny vyskytují např. pod označením mezipředmětová komise, metodické sdružení, učící se skupina, vzdělávací tým aj. 
 

Doplňující zdroje a inspirace

Slovní úlohy ve výuce matematiky a českého jazyka – Metodický materiál pro učitele, PedF UK Praha 2020 (Vondrová N. a kol.)
Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 1. stupeň ZŠ – Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření TIMSS, 
ČŠI 2019: Inspirace pro učitele
  • 3.1.2 Obtíže žáků při vyjadřování myšlenek a chyby v jejich řeči
  • 3.1.3 Diskuse ve třídě
Metodická příručka pro metodická sdružení a předmětové komise na školách – NPI 2022


Aktivizující formy vzdělávání/výuky

Tandemové vzdělávání; Projektové vzdělávání; Vzdělávání s využitím nových technologií


Téma inovativního vzdělávání

matematická gramotnost, čtenářská gramotnost, vzdělávání s využitím nových technologií


Doporučená šablona

2.II/5 Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ
 
 

 

Vzdelavaci_vysledky.png

Návrat na Mapu aktivit školy.