Základní škola a Mateřská škola Holoubkov, příspěvková organizace
Základní škola Holoubkov je venkovská škola s třídami 1. stupně. Pod vedením nové ředitelky od roku 2012 se velmi proměnila. V posledních letech se zaměřuje na práci s nadáním a rozvoj metakognitivního principu vzdělávání.
Přestože se jedná o školu venkovskou, která pokrývá především potřeby obce Holoubkov, případně blízkých okolních obcí, a poskytuje tak vzdělání pestrému složení žáků, jde o školu, která svými přístupy ke vzdělávání patří ke školám inspirativním.
Až do roku 2012 se škola potýkala s nedostatkem žáků a musela řešit také nedostatek financí – měla výjimku z počtu žáků, obec musela doplácet na mzdy pedagogů, také postupně slučovala výuku některých předmětů i jednotlivé ročníky. Děti z Holoubkova sice nastupovaly do 1. třídy, ale velmi často po 2. nebo 3. ročníku přecházely na jinou školu, a tak počet žáků postupně klesal nejen vlivem demografické situace na počátku 21. století.
Po nástupu nového vedení v roce 2012 se situace ve škole začala proměňovat. Nová ředitelka úzce spolupracuje s obecním úřadem a podařilo se jí postupně školu zcela změnit. Třídy byly vybaveny novým nábytkem a potřebnou technikou, na kterou získávala škola prostředky z evropských dotačních programů, jež vedení školy úspěšně využívalo. V každé třídě byl vybudován odpočinkový koutek. Na místě bývalých šatních klecí byly instalovány skříňky a ve volném prostoru na chodbě vzniklo místo pro odpočinek a hry dětí o přestávkách (viz příloha č. 2).
Dotační programy byly zaměřeny mimo jiné na podporu logopedické prevence, implementaci etické výchovy, rozvoj počítačové a čtenářské gramotnosti, podporu rozvoje nadání a inkluzivní vzdělávání. V rámci dotací získala škola za posledních šest let přes osm milionů korun.
Došlo také ke změnám v pedagogickém sboru. Dnes jsou všichni učitelé pro svoji práci plně kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně.
Postupně se po roce 2012 začal měnit i vztah rodičů a veřejnosti ke škole. Škola získává ztracenou důvěru a přicházejí i žáci z okolních obcí, kteří ve škole setrvávají až do 5. ročníku.
Dnes má škola 84 žáků v pěti třídách, počet narostl z dřívějších 48 v roce 2012. Pomáhá tomu nejen příznivý demografický vývoj, ale především práce pedagogů a jejich přístup k žákům. Zaměřují se na práci s nadáním, zkušenosti získávají i z mezinárodních programů – např. Erasmus, kde měli možnost spolupracovat se školami v Nizozemsku a Slovinsku. Škola klade velký důraz na spolupráci rodiny a školy. V rámci projektu „Rodiče vítáni“ mají rodiče kdykoliv možnost vstoupit do školy, po domluvě sledovat vyučování, pravidelně probíhají konzultace rodič–učitel. Škola organizuje „dny otevřených dveří“ a semináře pro rodiče na aktuální témata ve spolupráci s odbornými lektory. Vítána je účast rodičů na akcích, které škola pořádá, často také rodiče spolupracují při jejich pořádání. Samozřejmostí jsou pravidelně obměňované informace pro rodiče i žáky na školním webu.
Běžnou součástí práce školy je projektová výuka. Jedenkrát ročně vyvrcholí celoškolním týdenním projektem na jednotlivá průřezová témata ze školního vzdělávacího programu.
Součástí organizace je i mateřská škola, a tak je samozřejmostí plynulý přechod předškoláků do ZŠ: učitelé pořádají společné aktivity, děti i rodiče rok předem znají budoucí třídní učitelku, která s nimi jednou měsíčně pracuje v prostorách školy, aby se seznámili s prostředím, které je od nového školního roku čeká. Některé aktivity pro ně připravují žáci 5. ročníku (čtení před spaním – jednou týdně na lehárně v MŠ, sportovní odpoledne, stezka lesem, společná divadelní představení, stromek pro žáky 1. třídy). U zápisu do 1. třídy je vždy přítomna i učitelka MŠ.
V rámci inkluzivního vzdělávání, díky vysoké míře získané podpory, pracují ve škole asistentky pedagoga, školní asistentky a koordinátorky inkluze. Škola úzce spolupracuje s PPP i SPC.
Práce školy byla velmi kladně ohodnocena i v rámci hloubkové kontroly České školní inspekce provedené na škole v roce 2017. Na základě výsledků byla škola zařazena do příkladů dobré praxe v rámci vzdělávacího systému.