Ředitelský pohled na kvalitu

Doporučení "Ředitelský pohled na kvalitu" vzniklo na základě zkušeností inspektorek a inspektorů ČŠI získaných při návštěvách škol a rozhovorech s jejich vedením. Značné množství užitečných informací a obecně podklady pro vlastní hodnocení školy mohou ředitelé získávat v rámci mnoha činností, které běžně vykonávají, a v průběhu situací, které patří k normálnímu chodu školy. Ukazuje se, že pro kvalitu vlastního hodnocení je důležité zaměření pozornosti na určitou oblast, dobrý plán a využití těch podkladů a informací, které jsou běžně dostupné, bez množství administrativně náročných činností.

Doporučení nabízí strukturovaný přehled některých činností, situací a aktivit, které mohou být dobře využity pro vlastní hodnocení. Pro přehlednost jsou seskupeny podle jednotlivých oblastí kritérií Kvalitní školy a dále podle typických činností ředitele (analyzuji, hospituji, komunikuji, kontroluji, pracuji se zdroji informací, přijímám zpětnou vazbu, sleduji, spolupracuji, účastním se a vyhodnocuji).

Východiskem jsou dva základní typy evaluačních aktivit ředitele:
     Vím, že něco dělám, a eviduji to.              Popisuji zdroj informací o výskytu určitého jevu nebo o tom, jak něco probíhá.

Doporučení představuje především zdroj inspirace v podobě nabídky, ze které si lze libovolně vybírat, ověřovat funkčnost, menu doplňovat a upravovat. Vlastní hodnocení je přirozená součást činností vykonávaných ředitelem v rámci jeho role. Nabídka konkrétních aktivit může zvýšit motivaci se mu věnovat bez zbytečných obav a odporu.