Chod školy ve druhém pololetí školního roku 2019/2020 výrazně ovlivnilo uzavření v rámci opatření v souvislosti s pandemií covidu-19. Škola přešla na distanční výuku a po 25. 5. 2020 na kombinaci školních skupin a distanční výuky. Situaci velmi rychle všichni vyučující zvládli, výuka probíhala z velké části online. Žáci i rodiče dostávali pravidelnou zpětnou vazbu (e-mail, WhatsApp, telefonicky, online – Google Meet), deseti žákům, kteří neměli počítačové vybavení, škola zapůjčila potřebnou techniku. Pouze v jednom případě byla práce z domova problematická – i zde se ale s postupem času podařilo situaci zvládnout. Zpětnou vazbu učitelky získávaly při pravidelných online hodinách Google Meet, kde žákům vysvětlovaly látku a pak ji procvičovaly. Prostřednictvím WhatsApp či individuálních hodin na Google Meet byly také k dispozici k docvičení a dovysvětlení učiva žákům, kteří při hromadné výuce učivo nechápali. Do individuální online komunikace s žáky byly intenzivně zapojovány také asistentky pedagoga.
Mladší žáci 1. a 2. ročníku většinou nebyli schopni samostatně pracovat metodami metakognice vzhledem k tomu, že postupy práce s touto metodou měli málo procvičené a zažité. Ukázalo se, že starší děti, které mají již zafixované metody metakognice, zvládaly distanční výuku a samostatnou práci lépe, dokázaly se snáze orientovat především v zadáních, v práci s texty, dokázaly si samy vybrat z předkládaných úkolů ty, které pro ně byly vhodné. Distanční výuka jistě přispěla k větší samostatnosti žáků, rodiče získali přehled o práci a učivu svých dětí a aktivně se zapojili do jejich vzdělávání. Pokud ale rodič nevede dítě k zodpovědnosti za své vzdělávání, má učitel jen minimální možnost ovlivnit, zda se dítě v domácím prostředí bude, nebo nebude učit.
V červnu získalo vedení školy od žáků, rodičů i vyučujících zpětnou vazbu (dotazníky), kterou vyhodnotilo a na jejím základě připravilo systém práce v následujícím školním roce – náběh výuky po prázdninách a metody a formy práce v případě znovuzavedení distanční výuky. Na případ, že dojde v budoucnu k částečnému uzavírání prezenční výuky na školách, se všichni pedagogičtí pracovníci intenzivně připravovali. V září proběhly mimořádné třídní schůzky s rodiči k představení metod a forem práce, pravidel, zpětné vazby i k ověření aktuální situace v jednotlivých rodinách vzhledem k distanční výuce. Došlo k zajištění potřebné techniky k zapůjčení (připraveno 18 ks zařízení – tablety, notebooky). Od září byla do výuky pravidelně zařazována práce s online nástroji – Google Classroom, Google Meet, tak aby žáci v případě přechodu na distanční výuku plynule navázali na školní práci.
Výsledky dotazníků ukázaly, že žáci věnovali učení většinou 3–4 hodiny denně, samozřejmostí byla spolupráce s rodiči. Většina dětí neměla problém v komunikaci s učitelkou a na online hodiny se těšily. Dobře děti hodnotily také zpětnou vazbu, hodnocení své práce. Nejvíce dětem chyběly sociální kontakty, chyběla jim paní učitelka, spolužáci, kamarádi (příloha č. 14).
Rodiče většinou na děti během online výuky dohlíželi, kladně hodnotili vstřícnost učitelek k dětem, byli spokojeni s úkoly, které žáci dostávali, i s jejich formou. Pro rodiče bylo dobré, že viděli úkoly na týden, zároveň ale rozfázované pro jednotlivé dny, a že se mohli rozhodnout, jestli je udělají podle plánu, nebo si je upraví podle situace v rodině. Rodiče během distančního vzdělávání získali mnohem větší přehled o tom, co a jak se jejich dítě učí. Největší obavy mají rodiče při distanční výuce z toho, že děti dostatečně nepochopí probíranou látku a učitelé nestihnou vše probrat a procvičit (příloha č. 15).