V rámci šetření, jak dané moduly vyhovují v praxi a zda jsou jejich požadavky žákům srozumitelné, byly žákům rozdány dotazníky zjišťující jejich spokojenost s jednotlivými pracovišti a moduly. Obor Pivovarník-sladovník studuje 14 žáků, tedy bylo rozdáno 14 dotazníků. Zpět se jich vrátilo devět.
Daný obor se na škole začal vyučovat teprve ve školním roce 2019/2020, respondenty byli tehdy žáci prvního ročníku. Každý žák v daném oboru má vlastní výukový plán modulů (viz příloha č. 8). Moduly nejsou ukončeny závěrečnou prací, žáci jsou hodnoceni průběžně po dobu trvání modulu.
Situaci zkomplikovala pandemie covidu-19 od března 2020, protože po vyhlášení nouzového stavu se žáci na praxi ani do školy již nedostali. Některé moduly tedy neabsolvovali a nemohli je zhodnotit. Vzhledem k situaci bylo těžké získat alespoň nějakou zpětnou vazbu.
Na druhou stranu díky výsledkům tohoto šetření mohly být upraveny moduly pro druhý ročník tak, aby všichni žáci získali praxi na skutečně přínosných pracovištích. Praxe na pracovištích, kde žákům z provozních důvodů nemůže být přidělována konkrétní činnost, byla přiměřeně pokrácena. Na základě tohoto předběžného šetření byl připraven nový dotazník, který mohl být žákům rozdán před ukončením druhého ročníku v červnu 2021. Nicméně kvůli pokračujícím pandemickým opatřením, uzavřeným školám do května a nemožnosti pracovat na praxi ve firmách nebylo možné praxi v daném školním roce reálně vůbec hodnotit. Dotazník bude možné využít až v následujícím roce 2021/2022. V něm žáci znovu moduly zhodnotí a na základě jejich zpětné vazby může být ŠVP znovu upřesněn. Druhou možností je vést se žáky řízené rozhovory. Z nich by vyplynula přesnější data.
V současném šetření se polovina žáků vyjádřila, že nepovažuje délku modulu za vyhovující. Dotazník tedy bude v příštím šetření doplněn o otázku, jak by se měla délka modulu podle nich změnit. Dle zpětné vazby firem délka modulů vyhovuje. Většina žáků považuje rozdělení modulů za odpovídající pracovišti, dva žáci nesouhlasí. Nejvíc žáků hodnotí přínosnost modulu a pracoviště Spilka, který již absolvovali všichni oslovení žáci. Dále jsou většinou kladně hodnoceny Minipivovary (Volt a Malá Skála) a Varna.
Modul Provozní laboratoř dosud žádný žák neabsolvoval. Výrobu nealkoholických nápojů žáci hodnotili záporně, protože jim nebylo umožněno se věnovat nějaké odbornější činnosti. Na základě této zpětné vazby vedoucí odborné praxe zajistil nápravu. Budou osloveni další výrobci nealkoholických nápojů, např. Kitl a výroba Kyselky ve Vratislavicích. V některých modulech žáci působí jen jako levná pracovní síla. Je sice nutné, aby se na tato pracoviště také podívali, ale např. v Distribuci budou dělat činnosti odpovídající technologii prodeje, tzn. přerovnávat a kontrolovat sudy, balit pivo do krabic. Rozbíjení lahví bude pouze menší částí praxe.
Žáci většinou nejsou schopni určit, jaké teoretické znalosti jim chybí na praxi, lze ale předpokládat, že pokud se nad otázkou řádně zamysleli, tak v příštím roce, až bude zopakována, budou již lépe schopni se k danému tématu vyjádřit.
Dále bylo provedeno dotazníkové šetření s žáky 1. ročníku oboru Nástrojař. V tomto oboru studuje celkem 19 žáků. Návratnost dotazníků opět nebyla vysoká – celkem odpovědělo 10 žáků. Situace je způsobena uzavřením školy v době pandemie covidu-19, kdy žáci vyplňovali dotazníky on-line. V tomto oboru se každý vyučující odborného výcviku zaměřuje na určitou činnost (specializaci) a skupinky žáků mezi nimi rotují.
Tyto specializace jsou celkově tři, žáci tedy střídají tři pracoviště a na každém z nich absolvují dva moduly. V druhém pololetí absolvují tytéž moduly s vyšší náročností. Přehled o tom, které moduly žák absolvoval, jsou v časovém plánu. Disponibilní hodiny se využijí v případě nemoci nebo na opakování, zkvalitnění a vypracování kontrolní práce, která se hodnotí. Ve druhém a třetím ročníku jsou žáci hodnoceni v předmětu technické laboratoře, který doplňuje praxi tak, aby byl splněn RVP. Žáci jsou jeden den ve škole (pondělí či pátek) a čtyři dny ve firmě.
V následujícím schématu je vidět plán modulů oboru Nástrojař, tedy rotace žáků po jednotlivých pracovištích odborného výcviku. Časová rezerva zde byla natolik dostatečná, že i v případě extrémního omezení praktického výcviku ve školních letech 2019/2020 a 2020/2021 bylo možné absolvovat praxi aspoň v rámci školního pracoviště (bez praxe ve firmách).
Mistr odborného výcviku v oboru Nástrojař mohl pouze částečně zhodnotit přechod od tradiční výuky k modulové, protože v tomto školním roce neproběhla kompletně. Ale i z těch několika měsíců, kdy žáci mohli výcvik absolvovat, vyplývá, že pro mistra je příprava a práce s žáky jednodušší, lépe organizovatelná a výhodnější v tom, že mistr zůstává na pracovišti, kdežto ve výcviku se mění a rotují žáci. Z pohledu žáka je modulová výuka také více vyhovující, protože se může výuka lépe přizpůsobit dovednostem žáka – pokud žák určitý modul např. zvládne rychleji, může se dřív začít věnovat dalšímu modulu nebo věnovat více času nějakému modulu do hloubky.
Popis jednotlivých modulů je v příloze č. 6.
PLÁN ROZVRŽENÍ MODULŮ – OBOR NÁSTROJAŘ
1. POLOLETÍ – délka jednotlivých bloků modulů 90 hodin + časová rezerva 30 hodin
2. POLOLETÍ – délka jednotlivých bloků modulů 90 hodin + časová rezerva 30 hodin
RO = ruční obrábění
RO/M = ruční obrábění materiálu
SO = strojní obrábění
SO/T = strojní obrábění, technická dokumentace
SO/TP = strojní obrábění, technologické postupy
SO/F = strojní obrábění, frézování
SO/S = strojní obrábění, soustružení
SO/V = strojní obrábění, vrtání
SO/B = strojní obrábění, broušení
Všichni žáci považují délku modulů i jejich rozdělení za odpovídající. Přesto se bude délka modulů prodlužovat – na základě zpětné vazby od učitelů odborného výcviku, kteří mají žáky na starosti. Bylo zjištěno, že žákům trvá dlouho se zapracovat, a pokud často střídají pracoviště, tak nejsou schopni samostatné práce a to, co se naučili, brzy zapomínají. Z toho je vidět, že žáci prvního ročníku nemají skutečný přehled. Dobré je, že žáci tohoto oboru byli schopni určit souvislost teoretické výuky a praxe. Každý nějakou návaznost mezi teorií a praxí viděl a to, že žáci neodpovídali stejně, lze vyhodnotit tak, že vzájemně neopisovali. Všichni žáci hodnotili všechny moduly kladně.
Žáci tohoto oboru byli spokojeni se všemi pracovišti a považují praxi na nich za přínosnou. Obecně se jim více líbí na pracovišti s CNC stroji, zejména proto, že je to zajímavější a fyzicky méně namáhavá činnost.
Zajímavou praxí školy v tomto oboru je skutečnost, že ŠVP stanovuje, že základní moduly (RO, SO, CNC, RO/M) jsou pro všechny ročníky shodné, mění se náročnost výuky a zhotovovaných dílů. Konkrétní náplň modulů je doplněna podmoduly, které jsou uvedeny v příloze ŠVP, a tyto podmoduly mohou být aktualizovány v průběhu studia dle inovace technického a softwarového vybavení. Díky tomuto systému se v případě nenadálých krátkodobých událostí snadněji dožene potřebná praxe v ročníku následujícím (situace s uzavřením škol ve dvou po sobě jdoucích ročnících je však extrémem a ani modulová výuka nemá možnost absenci žáků na odborném výcviku jakkoli vyřešit, ani kdyby praxi realizovali v průběhu prázdnin).
Odborný výcvik Pivovarník-sladovník probíhá pouze ve Svijanech a na Rohozci, neúčastní se ho žádní pedagogové školy, proto se dotazníkové šetření pro pedagogy nerealizovalo. Propojenost mezi teorií a odborným výcvikem v oboru Pivovarník-sladovník i Nástrojař bylo v plánu vyhodnotit v druhém pololetí školního roku 2020/2021 pomocí dalšího dotazníkového šetření pro žáky i pedagogy. Vzhledem k nemožnosti realizovat ucelenou praxi ve firmách bude dotazník odložen na další školní rok 2021/2022.
V rámci zjišťování spokojenosti s moduly praxe měli být na podzim na první třídní schůzce osloveni i rodiče, ale vzhledem k předpokládané malé účasti rodičů bylo od tohoto záměru upuštěno.