Doplňkově byly provedeny rozhovory s učiteli, kteří jsou přímo zapojeni do sborové činnosti. Konkrétně se do rozhovorů zapojili čtyři učitelé, kteří odpovídali na 10 shodně formulovaných otázek zaměřených na 1) způsoby hodnocení, motivace a odměňování žáků; 2) přípravu a způsob realizace výuky (včetně distanční formy výuky); 3) sborovou činnost na škole a její možnosti či limity. Učitelé se v hodnocení výkonů zaměřují na posouzení silných stránek výkonu, snaží se žáky chválit a poskytovat jim adekvátní zpětnou vazbu. Respondenti uvedli, že se snaží o co nejčetnější užívání slovního hodnocení. Jeden z učitelů dodal, že preferuje pozitivní hodnocení, v němž se zaměřuje na to, co se žákům povedlo, případně se snaží poradit, jak něco udělat jinak. Jestliže žáci dosahují dobrých výsledků, tak jsou motivováni nejčastěji k další práci povzbuzením. Další z učitelů doplnil, že žáci cítí často vnitřní motivaci pro to, aby byli co nejlepší, protože odměnou je možnost zpívat na koncertě před lidmi. Tuto odpověď rozvedl učitel 3: „Jsou odměnění pochvalou a další motivací. Záleží na tom, co je za úspěch považováno: pokud žákovi stačí krásný pocit z dobře odvedené práce na koncertě či nějakém dílčím vystoupení, tak je motivace jednoduchá…“ Tento učitel dodal, že žáci často za odměnu vnímají i fakt, že udělají radost jiným, v případě charitativního koncertu pomohou potřebným, popřípadě si změří své síly s ostatními sbory v rámci soutěží, kde mají možnost zjistit, zda jsou některé sbory lepší a úspěšnější.
Jistou komplikaci pro sborovou činnost představovala distanční výuka. Všichni učitelé ale uvedli, že výuku realizovali on-line (prostřednictvím různých platforem – MS Teams či Skype) a zasílali žákům nahrávky k nastudování (detailnější popis realizace výuky distanční formou je k dispozici v příloze č. 3). V souvislosti s tímto netradičním způsobem učitelé potvrdili, že se snaží žáky neustále motivovat k další práci. Využívají k tomu převážně kladná hodnocení, v nichž se žáky snaží chválit za dílčí pokroky. Jeden z učitelů však uvedl, že v domácím prostředí je spousta faktorů, které žáky rozptylují, tudíž někdy různé aktivity trvají delší dobu, což může mít vliv na plánovaný průběh hodiny. Nicméně zdůraznil, že „nesmí polevit a od žáků stále vyžadovat aktivní vstup, aby cítili odpovědnost za svou práci, byť jsou v domácím prostředí“.
Žáci mají dle jejich názoru dostatek prostoru pro demonstrování svých sociálních a osobnostních kompetencí, zejména při vystoupeních a soutěžích. Všichni učitelé spatřují velký význam pro rozvoj zmíněných kompetencí fungování více sborů při ZUŠ, které mezi sebou kooperují a kterými žáci postupně procházejí. Učitel 1 uvedl ve vztahu k rozvoji sociálních a občanských kompetencí, že „žáci mohou vždy říci svůj názor, mohou se ptát a diskutovat o průběhu výuky“. Učitel 2 zmínil, že v současné době je tato možnost silně potlačena, protože se žáci nepotkávají a ani nikde nevystupují, však i tak je nutné dát prostor k diskuzi o dílčích cílech, výstupech a hodnocení. Učitel 3 se opět zaměřil na různé možnosti, které sborová činnost pro rozvoj zmíněných kompetencí nabízí. Například na setkávání se dětí různého věku, zaměření či lidského charakteru. Někteří žáci se musí umět vyrovnat s tím, že ve sboru nikoho neznají, další s tím, že nepatří mezi vůdčí osobnosti. Postupně jsou ale všichni vedeni k vědomí, že jejich účast, činnost a výkon jsou součástí celku a na každém z nich velmi záleží.
Mezi další výhody rozvinuté sborové činnosti v souvislosti s rozvojem sociálních a občanských kompetencí žáků řadili učitelé možnost žáků naučit se vycházet s různými lidmi, učit se od svých vrstevníků (a nejen od nich), učit se spolupráci, pomoci, týmové práci a rozvíjet i komunikativní dovednosti. Učitel 3 zdůraznil vliv na rozvoj hudebního myšlení a vnímání vícehlasu, což je nezbytné pro rozvoj mozku. V další řadě upozornil i na hlasovou výchovu, která je dle jeho názoru velmi důležitá. Pro některé žáky je dle mínění učitelů nepředstavitelné zpívat sólově, ve sboru se „schovají“ a mohou rozvíjet své schopnosti, aniž by byli ve stresu z pozornosti upoutané pouze na jejich osobu.
Vzhledem k tomu, že pro sbory je typické vystupování na veřejnosti, kde žáci nejčastěji mohou své kompetence veřejně ukázat, tak další otázka směřovala na přípravu žáků na tato vystoupení. Učitel 1 je připravuje zejména psychicky, povzbuzuje je a popisuje jim situace, které mohou nastat. Dodal, že většina žáků však s veřejným vystoupením nemá problém. To potvrdil i učitel 2, který uvedl, že se ještě nesetkal s žákem, který by měl výraznější problém s vystupováním před publikem. Se žáky vždy mluví o tom, že budou jednou vystupovat na veřejnosti, a v hodině jejich výstupy natáčí, aby si zvykli na pozornost a mohli svůj výkon i zhlédnout ze záznamu. Učitelé však upozornili na skutečnost, že při distanční výuce je taková příprava velmi náročná či zcela nemožná.
Důležitý byl subjektivní pohled učitelů na činnost více sborů na jedné škole a případné zmínění kladů či záporů. Učitel 1 vnímal existenci více sborů pozitivně, protože žáci dle jeho názoru potřebují být v kontaktu s hudbou po delší dobu. Učitel 2 dodal, že „pokud jsou to sbory přípravné a jeden hlavní, tak je to velice užitečné. Každá věková skupina dětí je pěvecky na odlišné úrovni, tudíž je důležité jednotlivé věkové kategorie oddělit“. Učitel 3 opět označil činnost více sborů za užitečnou, ale jen v případě, že spolu kooperují takovým způsobem, jako je tomu u nich na škole (například v navazujícím procesu od přípravek pro koncertní sbory). A zdůraznil nutnost dobré komunikace mezi vedením jednotlivých sborů. Všichni učitelé zapojení do sborové činnosti byli spokojení s frekvencí vystoupení sborů. Zmínili větší časovou náročnost v adventním období, ale současně také nižší míru vystoupení v roce 2020 a 2021 (z důvodu opatření spojených se šířením onemocnění covid-19). Z rozhovorů bylo zjevné, že jednotliví učitelé spolu často probírají jednotlivé kroky v řízení sborů a provádí pravidelnou evaluaci dílčích aktivit a výuky samotné.
Od osob navštěvujících sbory byly odpovědi získány dotazníkovým šetřením. Dotazník obsahoval deset otevřených otázek, z nichž některé se shodovaly s otázkami, které byly pokládány učitelům, popřípadě byly podobně tematicky zaměřené. Celkem bylo náhodně vybráno 24 respondentů navštěvujících sbory působící při ZUŠ Bezdrevská (graf č. 1), včetně dospělých osob navštěvujících sbor Vox Novus (důvodem pro výběr těchto osob byla skutečnost, že často měly zkušenost s různými sbory, tedy i mimo ZUŠ Bezdrevská). Do šetření se zapojilo 14 respondentů mladších 19 let a 10 respondentů starších 19 let. Respondenti ve svých odpovědích potvrdili to, co zmiňovali učitelé v rozhovorech. Pozitivním zjištěním je skutečnost, že téměř všichni dotazovaní uvedli, že mají možnost reflexe vlastního výkonu a zároveň obdrží vždy zpětnou vazbu, která je většinou pozitivně laděná. Pouze dva respondenti odpověděli záporně (jednalo se o dospělé osoby). Na druhou stranu téměř všichni vyzdvihli způsob, jak je jejich výkon hodnocen, konkrétně nejčastěji slovní pochvalou (19), sladkostmi po úspěšném výkonu (2), ale objevila se i odpověď „dobrým pocitem“ (7), z níž je patrná vnitřní motivace dotazovaných pro dosažení vytyčených cílů. Pozitivně se stavěli k existenci více sborů, protože pracují v různých kolektivech a získávají tak nové zkušenosti. Detailnější vyhodnocení dotazníkového šetření je zpracováno v tabulce č. 1 a 2.
Graf č. 1 Počet sborů, které respondenti při ZUŠ Bezdrevská navštěvovali (N = 24)
Tabulka č. 1 Četnost odpovědí respondentů ve vztahu k charakteristice sborové činnosti
Kategorie odpovědí |
Četnost odpovědí respondentů |
Věk
do 19 let |
Věk
19+ let |
Celkem |
Oblíbenost sborové činnosti |
Ano |
11 |
10 |
21 |
Ne |
0 |
0 |
0 |
v závislosti na sboru |
3 |
0 |
3 |
Oblíbenost vystupování |
Ano |
13 |
10 |
23 |
Ne |
1 |
0 |
1 |
nevím / neuvedeno |
0 |
0 |
0 |
Možnost hodnotit svůj výkon |
Ano |
9 |
8 |
17 |
Ne |
3 |
0 |
3 |
nevím / neuvedeno |
2 |
2 |
4 |
Zájem pokračovat ve sborové činnosti |
Ano |
7 |
10 |
17 |
Ne |
6 |
0 |
6 |
nevím / neuvedeno |
1 |
0 |
1 |
Tabulka č. 2 Subjektivní hodnocení sborové činnosti
Kategorie odpovědí |
Četnost odpovědí respondentů |
Věk
do 19 let |
Věk
19+ let |
Celkem |
Co máte na sborové činnosti nejraději? |
zájezdy a soustředění |
9 |
5 |
12 |
Soutěže |
7 |
0 |
7 |
Kolektiv |
0 |
3 |
3 |
výhra a úspěch |
2 |
1 |
3 |
Vše |
0 |
2 |
2 |
Co se vám vybaví ve vztahu k vystupování se sborem? |
Tréma |
4 |
1 |
5 |
Příprava |
1 |
1 |
2 |
Legrace |
2 |
0 |
2 |
Radost |
1 |
6 |
7 |
Zážitky |
2 |
0 |
2 |
ulít se ze školy |
1 |
0 |
1 |