Doporučení slouží pouze k inspiraci při zkvalitňování školy vzhledem k danému kritériu.
Nejdůležitější
-
Zajistěte dostupnost odborníků a konzultantů pro učitele. Pedagogům, kteří mají specifické problémy s realizací inkluzívního vzdělávání ve své třídě (žák, který narušuje výuku, nedosahuje vzdělávacího pokroku, má problémy se socializací), umožněte otevřenou komunikaci o těchto problémech a zajistit včasnou pomoc, která problém napomůže řešit (prostřednictvím mentorské činnosti, poradenství, supervize, specifického vzdělávání v systému DVPP aj.).
-
Pro učitele a asistenta pedagoga jasně písemně vymezte jejich kompetence a role. Popište formy přímé podpory žáka se specifickými vzdělávacími potřebami a v průběhu vzdělávacího procesu je optimalizujte podle aktuálních potřeb.
-
Na základě vyhodnocování účinnosti přijatých opatření na podporu zlepšování vzdělávacích výsledků přijímat opatření, která mohou účinně napomoci podpoře rozvoje vzdělávacího potenciálu každého žáka. Důležitý je dopad na žáky, nikoli další dokumentace.
-
Ve strategických cílech školy věnujte dostatečnou pozornost práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými a mimořádně nadanými. Plnění těchto cílů zajistěte důkladnou diferencovanou metodickou podporou a spoluprací uvnitř školy (vedení školy, učitelé, vychovatelé, asistenti pedagoga a pracovníci školního poradenského pracoviště). Tyto strategické cíle průběžně revidujte dle aktuálních potřeb, složení tříd a aktuálních problémů. Využívané postupy průběžně vyhodnocujte a upravujte.
Důležitá
- Vytvořte si síť spolupracujících organizací a externích odborníků a využívejte jejich služeb.
- Vzájemně spolupracujte při využívání formativního hodnocení žáků, sdílejte zkušenosti, podporujte diferenciaci a využívání individuálního přístupu k žákům v průběhu vzdělávání.
- Systematicky vytvářejte podmínky pro efektivní vzájemnou komunikaci učitelů (včetně učitelů odborného výcviku, odborníků z praxe, výkonných umělců apod.), koordinaci jejich výchovně vzdělávacích strategií, podporujte vzájemné návštěvy, neformální výměnu zkušeností a inspiraci.
- Zajistěte pedagogické vedení asistenta pedagoga při výběru vhodných pedagogických postupů, metod a pomůcek.
- Systematicky evidujte vzdělávací výsledky jednotlivců a vybraných skupin, u kterých se škola rozhodne monitorovat vzdělávací výsledky za účelem vyhodnocení poskytované podpory (např. žáci cizinci, romští žáci, žáci nadaní, žáci se socioekonomickým nebo sociokulturním znevýhodněním, žáci s přiznanými podpůrnými opatřeními, žáci s nárokem na obědy zdarma). Vždy je nutné velmi dobře zvážit účelnost takové evidence a vyhodnocování.
- Důsledně realizujte podpůrná opatření v souladu s doporučeními ŠPZ, využívejte možnost poskytovat podpůrná opatření na úrovni školy. Zajistěte realizaci podpůrných opatření také v průběhu praktického vyučování (a to i na pracovištích smluvních partnerů). Připravenost poskytovat podpůrná opatření zohledněte, vyhodnocujte jejich účinnost, využívejte možnosti konzultací se ŠPZ při výběru sociálních partnerů i při vzájemné spolupráci při řešení problémů.
- Nastavte pravidla pro účinnou spolupráci pedagogů v oblasti poradenských služeb (např. výchovný poradce, školní metodik prevence, speciální pedagog, školní psycholog).
- V rámci procesu vlastního hodnocení věnujte také přiměřenou pozornost vyhodnocování úspěšnosti školy při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a znevýhodněných skupin i žáků nadaných a mimořádně nadaných.
Méně důležitá