Doporučení slouží pouze k inspiraci při zkvalitňování školy vzhledem k danému kritériu.
Nejdůležitější
- Systém hodnocení pedagogických pracovníků na škole vytvářejte a aktualizujte společně s pedagogy. Zvýšíte tím jejich schopnost vlastního hodnocení a přispějete k snazší akceptaci dohodnutých pravidel.
- Seznamte všechny pedagogy s nastavenými pravidly pro hodnocení jejich práce. Ujistěte se, že všichni pravidlům porozuměli.
Důležitá
- Zaveďte systém pravidelné analýzy a hodnocení činnosti pedagogů. Rozsah a výsledky této činnosti vyhodnocujte a využívejte pro další cílenou podporu pedagogů. Zvažujte nezbytný rozsah dokumentace, nejde o další papíry.
- Zjišťujte potřeby pedagogů a poskytujte jim zpětnou vazbu, s cílem podpořit jejich osobní a profesní rozvoj. Využívejte pro tento účel i činnost mentorů a koučů, pokud je to ve vašich možnostech.
- Plánujte (priority a jejich komunikace) a realizujte předvídatelnou a účelnou hospitační činnost s následnou reflexí a rozborem.
- Podporujte různé formy sdílení zkušeností ze vzdělávání mezi pedagogy.
- Podporujte a vytvářejte podmínky pro rozvíjení pedagogické sebereflexe a vzájemné reflexe. Podpořte reflektivní praxi zapojením specialistů typu metodiků, konzultantů, mentorů, supervizorů.
- Využívejte naplno svých odborných kapacit. Spoléhejte na vlastní zkušenosti a úsudek. Realizujte kolegiální podporu ve velké míře vlastními silami uvnitř školy (poradní a metodické orgány, uvádějící pedagog, workshopy, tematické školní konference, práce interních mentorů, specialistů a koordinátorů). Rozvoj pedagogů nespočívá jen v účasti na seminářích DVPP.
Méně důležitá
- Realizujte různé typy setkávání vedení školy s pedagogy, (např. rozhovory nad záměry osobního rozvoje pedagogů, personální, pohospitační, hodnotící, konzultační apod.).
úvodní vysvětlení
kritérium