Velké množství příležitostí skýtá spolupráce s institucí připravující budoucí učitele. V tomto případě taková spolupráce je oboustranně prospěšná a fakulty připravující učitele ji bezpochyby přivítají. Je však potřeba dodat, že se tento způsob spolupráce nesmí přeměnit ve „využívání“ školy pouze pro výzkumné záměry fakulty. Pokud bychom tuto spolupráci označili biologickým termínem, tak se jedná o symbiózu, to znamená vztah, ze kterého mají prospěch obě zapojené instituce. Jak může škola využívat spolupráci s fakultou? Například půjčováním pomůcek, pořádáním různých akcí pod záštitou fakulty, kdy mohou na školu dorazit i různí odborníci, dále je zde možnost obrátit se s dotazy na zaměstnance fakulty, například z řad odborníků v oblasti pedagogiky a psychologie či speciální pedagogiky, a řešit s nimi různé situace nastalé ve výuce. V prezentovaném příkladu inspirativní praxe se spolupráce začala rozvíjet a očekáváme, že v ní budou škola i fakulta nadále pokračovat. Učitelé i ředitelka ZŠ a MŠ Popelín uvedli, že by přivítali více společných akcí a ještě aktivnější spolupráci.
Pro fakultu je taková spolupráce také zajímavá, protože tím získává přímý kontakt s praxí, kdy ze školy plyne do prostředí fakulty spousta podnětných informací. Didaktici poté mohou odkazovat na konkrétní případy či situace při seminářích z oborové didaktiky různých předmětů. Dále se do školy mohou přijet podívat i samotní studenti, kteří tak sledují každodenní činnosti učitele, jimž při přípravě učitelů není věnován dostatečný prostor. A mohou využít i jisté formy „mentoringu“ zkušeného učitele působícího na dané škole, který jim může předávat své zkušenosti a rady.
O výhodách společenství málotřídních škol bylo psáno již v předchozích oddílech, nicméně si myslíme, že právě toto společenství spřátelených škol má své opodstatnění a může být aplikovatelné zejména pro školy, které spojuje určitý zájem (např. zaměření školy, typ školy, specifické mimoškolní aktivity apod.). ZŠ a MŠ Popelín se nyní snaží o intenzivnější rozvinutí spolupráce se dvěma základními uměleckými školami a také jednou školou plně organizovanou, do které žáci z Popelína po absolvování 5. ročníku často odcházejí.
Pro chod školy je bezpochyby zcela klíčová spolupráce se Zemědělským družstvem, jelikož zajišťuje svoz žáků z odlehlejších míst v okolí Popelína. Tato součinnost nabízí i skvělou příležitost pro dopravní zajištění dalších akcí, které škola pro své žáky připravuje. Například možnost odvezení žáků na plavecký výcvik, výlety apod. O spolupráci se v rozhovorech zmínilo pouze několik dotazovaných, což bylo nejspíše způsobeno tím, že tuto kooperaci považují aktéři za již zcela běžnou.