Získání vhodných kompetencí u žáků s ohledem na jejich předpoklady je přínosné. Důležitým aspektem je cílené a promyšlené působení školy na žáky a jejich připravenost k uplatnění na trhu práce.
Školu navštěvují žáci, kteří jsou vynikající po stránce studijní i praktické, ale také žáci, kteří přístupem k výuce a osvojování si dovedností aktivní nejsou. V průběhu studia se z nich postupně vymezují ti, kteří jsou ochotni na sobě pracovat alespoň v rámci praktické přípravy, ve které mnohdy dosahují obdivuhodných výsledků. Způsob, jak tohoto stavu dosáhnout, není pro školu jednoduchý a má pochopitelně i řadu úskalí.
V hodnocení žáků je nutné zohlednit nejen míru získaných obecných, odborných a afektivních kompetencí, ale zapomenout se nesmí ani na míru absencí žáků, jejich účast na akcích organizovaných školou apod. Důležitá je také četnost a závažnost jejich kázeňských prohřešků řešených školou formou výchovných opatření (napomenutí třídního učitele, důtka třídního učitele, napomenutí ředitele školy, důtka ředitele školy, podmínečné vyloučení a vyloučení ze studia).
Základním zdrojem informací k motivaci žáků budou pozorování v hospitovaných hodinách a na akcích pořádaných školou, ale také rozhovory s vyučujícími i žáky a studium dokumentace. Ve spolupráci se Speciálně pedagogickým centrem Jihlava bude k ověření motivace žáků provedeno dotazníkové šetření na začátku, v průběhu a na konci výzkumu.
Svoje zjištění, jak lze motivovat žáky k dosahování dobrých výsledků a podporovat jejich osobnostní a sociální rozvoj, budeme opírat o školou promyšlené působení v tématech tzv. komplexních zkoušek, dobrovolných aktivit žáků, jejich vzájemného partnerského učení a celkové úspěšnosti žáků ve studiu.
Základním faktorem k dosažení cílového stavu jsou odborně zdatní, erudovaní a vstřícní pedagogové a také sociální partneři školy. Musí být ztotožněni s důležitostí a významem cesty, na kterou se společně se školou vydali. Problémem však zůstává neochota většiny zákonných zástupců žáků aktivně se zapojit do života školy a účelně s ní spolupracovat.