Ačkoli mají konzultace na ZŠ ANGEL dlouhou tradici, jsou pozitivně hodnoceny učiteli, rodiči i žáky a mnoho zkušených učitelů je již pokládá za naprostou samozřejmost, přesto je potřeba, aby se jejich význam a smysl neustále reflektoval a případně i revidoval.
Na metodickém setkání v přípravném týdnu se totiž ukázalo, že se organizace konzultací obávají začínající učitelé (nově příchozí na ZŠ ANGEL) a není jim jasné, jak takovou událost organizačně uchopit.
Bylo nutné si nově uvědomit, proč konzultace ZŠ ANGEL pořádá, jaký mají význam pro žáky, rodiče, učitele. Začínající a nově příchozí učitelky zajímala také forma konzultací, časové rozvržení jednotlivých setkání i rozvržení do celého dne s ohledem na provoz školy, přípravu žáků, obsah konzultace, materiály i adekvátní způsoby – jak o konzultacích nejlépe informovat rodiče. Před konzultacemi rodič – žák – učitel zažívaly začínající učitelky obavy nejen organizačního charakteru, ale i nervozitu z prvního individuálního setkání a strach z toho, zda budou schopné obhájit svoji profesionalitu a získat si důvěru rodičů: „Největší výzvou pro mě bylo předstoupit před rodiče a konzultace vůbec začít, protože oni byli natěšení na mě, jak já vypadám a jak budu mluvit. Ale musíš ty rodiče brát tak, jako že jste spolupracovníci a máte společný cíl. Takže nejhorší bylo vlastně překonat nervozitu a necítit se jako malá školačka. Přesvědčit sama sebe, že jsem člověk na správném místě – a tím pádem mít tu možnost o tom pak také přesvědčit rodiče a získat si jejich důvěru. To byla největší výzva, protože my, mladí učitelé, se potýkáme s tím, že často potkáváme rodiče, kteří jsou minimálně i o 10 let starší, než jsme my. Takže i nějakou autoritu je třeba mít a získat si vážnost u rodičů, aby ty věci, které jim říkám, nebrali na lehkou váhu. Byla to pro mě první příležitost zjistit, jak jsou se mnou rodiče spokojení.“
Trápilo je také to, aby si konzultace dokázaly zorganizovat ve stanoveném čase, který si stanovily (většinou se jednalo o 15–20 minut). Když se totiž přetáhne čas, který byl stanoven na třídní schůzku, tak to není tak velký problém, jako když se paní učitelka nevejde do času stanoveného pro konzultaci. Když se tak stane, posunou se jí všechny další naplánované konzultace R – Ž – U a může tím narušit plány a další aktivity jak svoje, tak i rodičů a žáků. Dále pak promýšlely, co přesně by se na konzultaci mělo odehrávat a s čím je potřeba, aby žáci a rodiče odcházeli domů. V neposlední řadě řešily, kolik prostoru dát jednotlivým stranám, aby měl každý možnost se vyjádřit. Jedna z respondentek v rozhovoru uvedla: „Největší výzvou pro mě bylo vůbec představit si, jak budu organizovat tu konzultaci tak, aby měl prostor i ten žák i ten rodič, protože já jsem ty rodiče do té doby skoro neznala. Takže vést to tak, aby to bylo přínosné a efektivní pro všechny. Neutíkat, nechat mluvit dítě, ale i rodiče.“ Další z učitelek se zamýšlela nad tím, jak formulovat a klást otázky žákům tak, aby jim pomohla v sebehodnocení vlastní práce: „Hrozně jsem si lámala hlavu tím, jak se ptát dětí tak, aby byly schopné hodnotit adekvátně tu svoji práci. Uvědomovala jsem si, že tam mám děti, které jsou introvertní a pro které bude náročné uvažovat nahlas, protože obvykle na všechno potřebují více času.“
Interní mentorka tedy uvažovala nad tím, jak nejlépe začínající kolegyně uvést do tajů spolupráce rodiny a školy tak, aby se začínající kolegyně cítily připravené na tuto profesionální výzvu, se kterou nepočítaly. „Konzultace rodič – žák – učitel jsou specifickou disciplínou, se kterou se musí učitelé na naší škole seznámit a přijmout ji. Jsem připravená před každými konzultacemi R – Ž – U nabídnout pomoc s přípravou a důkladným naplánováním všem kolegyním a kolegům, kteří projeví zájem. Pokaždé hovoříme o cíli konzultací, o jejich obsahu, o časovém rozvržení, o pozvánkách pro rodiče. Snažím se novým kolegyním/kolegům pomoci nachystat se na konzultace tak, aby si byly/byli co nejjistější během této formy spolupráce s rodiči svých žáků.“
I když každá začínající učitelka měla od začátku nástupu na ZŠ ANGEL svého uvádějícího učitele/učitelku, přesto pociťovala interní mentorka potřebu společného sdílení zkušeností, které vyústí v konkrétní metodický materiál – o který se budou moci začínající učitelé opřít. Uvědomovala si, že i z tohoto materiálu budou vycházet uvádějící učitelé, kteří pak už jen doplní své tipy a konkrétní zkušenosti.
Bylo jí zřejmé, že se jedná o koncepční úsilí dlouhodobějšího charakteru, a začala promýšlet cyklus návazných metodických setkání. Na začátku vyvozovala společně se začínajícími kolegyněmi desatero pravidel pro efektivní komunikaci s rodiči, mapovala realizované formy na ZŠ ANGEL. Další setkání pak reagovala na aktuální úkoly, které souvisely s průběhem školního roku – od tvorby pozvánek na konzultace rodič – žák – učitel až po konkrétní náplň konzultací R – Ž – U. Na každém setkání dostávaly začínající učitelky aplikační úkoly, které sdílely ve společném dokumentu a získávaly k nim také připomínky od zkušenějších kolegů. Následně byl sestaven interní „nástěnný manuál“, jehož obsahem bylo:
- Desatero obecně platných pravidel pro efektivní komunikaci s rodiči (příloha č. 5).
- Myšlenková mapa o realizovaných formách a metodách na ZŠ a MŠ ANGEL (příloha č. 6).
- Inspirace z literatury či z jiných zdrojů (příloha č. 7).
- Ukázky pozvánky, e-mailu pro rodiče žáků před konzultacemi (příloha č. 8).
- Náměty na náplň konzultace – aktivizace žáků i rodičů – fotografie materiálů, pomůcek využitých v minulosti zkušenými kolegyněmi (příloha č. 9).
Před samotnými konzultacemi rodič – žák – učitel se učitelé 1. stupně na ZŠ ANGEL sešli a společně sdíleli své zkušenosti s tímto typem komunikace s rodiči žáků. Zkušenější učitelé seznámili začínající kolegy/kolegyně s obecnými zásadami konzultací R – Ž – U.
Hlavní zásady pro organizaci konzultací rodič – žák – učitel
- Připravenost. Během roku by učitel měl shromažďovat materiály o každém žákovi, které dává do jeho portfolia. Před schůzkou s rodiči by měl všechny vypozorované informace a dokumenty projít a připravit si tak oporu pro hodnocení.
- Úprava prostředí. Prostředí by mělo být upraveno tak, aby se v něm všichni cítili jako rovnocenní partneři. Dobrým nápadem je sedět u kulatého stolu v prostředí, kde nebudou zúčastnění rušeni, nabídnout drobné občerstvení a psací potřeby.
- Strukturování a obsah.
- Učitel by se měl snažit o navození příjemné atmosféry.
- Učitel by měl říct, co bude cílem a náplní konzultace rodič – žák – učitel. Je dobré se zmínit o tom, čeho žák dosáhl, a nejlépe vše ukázat na jeho výtvorech. Možností je také dát rodičům před konzultací R – Ž – U portfolio na doma k prolistování s přiloženými otázkami k zodpovězení. Pokud jsou nějaké informace vnímány odlišně, je třeba o nich otevřít diskuzi.
- Dále učitel může otevřít téma chování žáka a jak podpořit dobré chování. U tohoto tématu je vhodné opět otevřít diskuzi.
- Na závěr je dobré společně stanovit a pojmenovat výzvy a cíle pro žáka i to, jakými způsoby budou naplňovány.
Ovšem nejdůležitějším výstupem metodického setkávání k tomuto tématu bylo, že došlo ke společnému sestavení a formulaci hlavních pravidel konzultací odpovídajících filozofii ZŠ ANGEL v aktuálním čase. Tato pravidla (vnitřní standardy kvality) konzultací přijali za své všichni třídní učitelé na 1. stupni a odsouhlasili jejich respektování.
Pravidla konzultací rodič – žák – učitel, ZŠ a MŠ ANGEL
- Na konzultace se třídní učitel s dětmi dopředu připraví (cca týden před termínem konzultací). Využije různé formy sebehodnoticích nástrojů, které mapují žákovu práci za uplynulé čtvrtletí. Může vyzvat i rodiče, aby se dopředu na konzultace připravili.
- Konzultace R – Ž – U se konají vždy za účasti všech členů. Prostor pro vyjádření mají všichni členové schůzky. Třídní učitel schůzku/diskuzi monitoruje, řídí. Hlídá si, aby rodič nemluvil za žáka, aby nemluvil jen on sám.
- Třídní učitel nejlépe již na prvních třídních schůzkách informuje rodiče o formě této schůzky, jejím cíli, kladném záměru.
- Třídní učitel včas informuje rodiče o termínu konzultací různou formou (sdílené tabulky, přes e-mail atd.) ve stanoveném termínu určeném školou – standard školy.
- Pro konzultace se doporučuje vymezit čas cca 15–20 minut na jedno setkání. Třídní učitel by si měl předem stanovit/odhadnout, kolik času zabere sebehodnocení danému žákovi, jemu samotnému i rodiči. Třídní učitel si sám hlídá stanovený čas (sedí naproti hodinám, má časovač atd.).
- Na konzultacích třídní učitel využívá různé formy hodnoticích nástrojů, které má předem s žáky vyplněné a zhodnocené + předkládá dítěti i rodiči důkazy o jeho práci (sešity, pracovní sešity, portfolia, referáty atd.).
- Během konzultací se třídní učitel snaží vytvářet příjemnou a důstojnou atmosféru. Začíná vždy pozitivním sdělením.
- Po sebehodnocení společně třídní učitel se žákem i za pomoci rodiče pojmenují cestu ke zlepšení / k posunu na vzdělávací cestě žáka. Ve spolupráci s žákem a rodičem formuluje společný cíl žákova rozvoje.
- Průběh konzultací se zapisuje do sešitu třídních schůzek. Třídní učitel stručně popíše náplň konzultací a eviduje také docházku rodičů. Pokud by se jednalo o problematičtější konzultace, zapíše do sešitu náplň schůzky + navrhovaná opatření. Třídní učitel vždy zajistí podpis od rodičů.