Třídní schůzky učitel – rodič – dítě (třídní schůzky v triádách / tripartita)
Učitel, rodiče i dítě se schází nad dokumentačním portfoliem dítěte (souhrnem prací dítěte za určitý časový úsek) (viz příloha č. 6). Reflektuje se pokrok dítěte z hlediska školní zralosti, dochází k diskusi nad možným odkladem školní docházky, dohaduje se další postup, jak podpořit rozvoj dítěte. Rodiče si pochvalují tento způsob vedení dialogu, oceňují zapojení dítěte do komunikace o jeho vzdělávání, přispívá to k větší míře jeho zájmu a posiluje vnitřní motivaci k učení.
Dotazník na spokojenost rodičů s MŠ
Každoročně vyzývá mateřská škola rodiče k vyplnění anonymního elektronického evaluačního dotazníku ohledně jejich spokojenosti s MŠ (příloha č. 7). Průměrná návratnost je 80 % (v příloze je dotazník z roku 2016/2017, kdy byl počet rodičů 27 – více sourozenců ve školce, dotazník nevyplňovali zaměstnanci MŠ, kteří zde mají také své děti). Se získanými daty MŠ dále pracuje a zohledňuje je co nejkonkrétněji v další práci.
Rodič jako doprovod na akcích
Na každou výjezdní akci MŠ jsou zváni rodiče. Využívají to zejména ti na rodičovské dovolené, mohou se zúčastnit spolu s mladšími dětmi. Výhodou takovéto spolupráce není jen další dospělý na pomoc při akci, ale i další rodič, který zblízka vidí práci pedagogů v různých situacích, své dítě v interakcích s ostatními dětmi, získává větší důvěru a respekt k pedagogické práci, cítí se více součástí MŠ, více chápe principy, ze kterých MŠ vychází, má víc prostoru poznat pedagogy osobně a samozřejmě i oni jeho. Mladší sourozenci si pak snadněji zvykají na svůj pobyt v MŠ, protože její prostředí a pedagogy již znají.
Rodič ve vzdělávacím procesu
Do výuky jsou zváni rodiče a další příbuzní, aby představili svá povolání, záliby či koníčky dětem (příloha č. 8). Není to jen formou povídání o práci, ale vždy formou praktické ukázky, činnostního či zážitkového učení, formou vytvoření center aktivit na téma daného povolání atp. Kromě prožitku hrdosti dítěte, které se ztotožňuje s obdivem k jeho rodiči či jinému příbuznému, dochází k růstu respektu dětí k danému „hrdinovi dne“. On si zároveň vyzkouší nelehkou roli pedagoga a s pedagogy se více seznámí, spolu vždy připravují průběh jeho návštěvy – jak uzpůsobit komunikaci o svém zaměstnání dětem, jaké činnosti pro děti zvolit, aby se při tom co nejvíce všestranně rozvíjely a zároveň měly šanci zakusit povolání, zálibu, koníček na vlastní kůži. Po takovém dni s rodičem vždy následuje diskuse s dětmi, ve které se učí hodnotit, co by se jim na daném povolání líbilo, co si myslí, že by je bavilo, co ne, proč, učí se rozumět tomu, že každý se hodí na jinou práci a že to je v pořádku, že mají lidé různá obdarování, žádné povolání není méněcenné, k ostatním lidem mají mít úctu a respekt.
Den otevřených dveří
MŠ tím potvrzuje právo rodičů na to vidět, jakým způsobem se v ní pracuje, ještě před tím, než se rozhodnou, zda své dítě svěří do její péče. Den otevřených dveří je hojně využíván a má již propracovanou metodiku tak, aby se vždy jeden pedagog mohl věnovat skupině zájemců, vysvětlovat principy a metody vzdělávacího programu Začít spolu a aby zároveň byla vidět autentická práce dětí v centrech aktivit, při hodnotícím kroužku atp. Mnoho rodičů potvrzuje, že na dnu otevřených dveří viděli něco podobného poprvé a že je to nadchlo. „Viděla jsem, že dítě tu je bráno jako plnohodnotná bytost, smí se rozhodovat, jeho názor je brán vážně, má možnost volby, učí se spolupracovat, přemýšlet, hodnotit práci svou i ostatních. Jsem nadšená.“
Kronika Všetečky a Všemyslíka
MŠ zvolila pro názvy svých dvou tříd netradiční jména inspirovaná regionálně. Všemyslice jsou obec, které je osada Neznašov součástí, Všeteč je sousední osada. Názvy evokují stáří skupin (Všetečky – mladší děti, Všemyslíci – starší děti). Textilní panenka Všetečka s panáčkem Všemyslíkem jsou dětmi milované postavičky, které na víkend chodí k nim domů. Starší děti již jsou samy schopné určit, kdo by měl na daný víkend Všemyslíka dostat. Maskot třídy tak slouží jako motivace dítěte, které potřebuje povzbudit v ukotvení jeho osobního posunu nebo překonání svých hranic, dodržování pravidel třídy, spolupráce a pomoci svým kamarádům. Děti pak spolu s rodiči zaznamenávají, co s panáčkem prožily, kreslí, píšou, lepí fotografie. Při pondělním čtení kroniky tak mají příležitost mluvit o tom, co zažily o víkendu, ostatní děti se seznamují se zvyklostmi jiných rodin, s tím, jak se tráví jinde víkendy, na jaké výlety jezdí, jaké práce dělají atp. Veškeré záznamy o dané návštěvě se zakládají do Všemyslíkovy knihy návštěv, která je rodičům a dětem kdykoliv k nahlédnutí (příloha č. 9).
Práce s maskoty tříd je osvědčeným způsobem spolupráce s rodinou, při kterém je dána příležitost dětem zažít výjimečný víkend, prožít si ocenění od druhých, rodině je dána možnost představit se ostatním, stát se více součástí života MŠ.
Spolek Neznášek jako partner
Neznášek je spolek, jehož členy jsou zejména rodiče dětí navštěvujících ZŠ a MŠ Neznašov. Spolupráce s ním přináší MŠ velké benefity. Zajišťuje například odpolední zájmovou činnost – v letošním školním roce 10 odpoledních kroužků pro děti z MŠ i ZŠ, vypomáhá při realizaci společných kulturních akcí, pořádá bazárek. Duch respektu a spolupráce tak znovu přináší své ovoce. Škola podpořila vznik spolku Neznášek, spolek podporuje školu.
Tematické dílny, besedy, centra aktivit s rodiči, večerní cvičení pro ženy
V MŠ probíhá velké množství dalších aktivit (příloha č. 10), které vedou ke vzájemnému porozumění. Tvůrčí tematické dílny jsou příležitostí tvořit např. velikonoční výzdobu s ostatními maminkami dětí z MŠ, centra aktivit s rodiči jsou oblíbenou zážitkovou aktivitou, kdy si rodiče mohou se svými dětmi vyzkoušet, jaké to je se učit v Začít spolu, při společném večerním cvičení pro ženy v MŠ může dojít i k neformálním rozhovorům o dětech. Na školení pedagogů často navazuje beseda pro rodiče na dané téma (pregramotnosti, Hejného matematika). Jako důležité se jeví hledat co nejvíce příležitostí pro sbližování a společné trávení času, aby si mohl vybrat každý podle své chuti a žádný z rodičů se necítil nepozvaný.